شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري چهارمين همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
یکشنبه، 23 مهر 1396 - 16:39 کد خبر:31518
چهارمين همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با شعار «روابط عمومي، رسانه هاي نوين، تدبير نوين» روز يكشنبه 96/7/23، برگزار شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چهارمين همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با شعار «روابط عمومي، رسانه هاي نوين، تدبير نوين» روز يكشنبه 96/7/23، برگزار شد.

 

تأكيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر تسلط روابط‌عمومي‌ها به سواد رسانه‌اي
مهندس آذري جهرمي در چهارمين همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: بر تسلط روابط‌عمومي‌ها به سواد رسانه‌اي تأكيد كرد.


 ما دو وظيفه داريم اول اينكه زمينه و بستر اطلاع‌رساني را براي فعالان اطلاع رساني فراهم كنيم و دوم اينكه فعاليت‌هاي خودمان را اطلاع رساني كنيم.


وي افزود: اصلاح و تغيير در وضعيت روابط عمومي بايد از درون مجموعه شروع شود و نظام اطلاع‌رساني كه به بازخورد افكار عمومي بي‌توجه باشد از بين مي‌رود. روابط عمومي‌ها بايد تلاش كنند تا سازمان خودتان رادريابند و بايد خواسته‌ها و انتظارات افكارعمومي را عملا ًدر برنامه‌هاي سازمان دخالت دهند.

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهارداشت: روابط عمومي‌هاي سه دسته اند؛ گروهي فقط دنبال ايجاد سكوت هستند، عده‌اي روابط عمومي مدير هستند و گروهي هم وظيفه اطلاع رساني و اطلاع گيري را به معني واقعي انجام مي‌دهند كه تلاش كنيد تا از نوع سوم باشيد.


آذري جهرمي عنوان كرد: فضاي مجازي زمينه بسيار ارزشمندي براي كسب نظرات مردم و افكار عمومي است كه بايد مورد توجه روابط عمومي هاي مجموعه باشد.


وي گفت: در كنار مزاياي فراوان فضاي مجازي آسيب‌هائي هم وجود دارد كه منكر آن نيستيم و خيلي هم براي ما مهم است و بايد آسيب‌ها شناسائي و راهكار مناسب در قبال آنها اتخاذ شود.


آذري جهرمي درپايان تصريح كرد: فضاي مجازي از بين برنده خرده فرهنگ‌ها نيست بلكه تقويت كننده خرده فرهنگ هاست.

نماينده مردم تهران در مجلس: روابط عمومي ها به وسيله شبكه هاي اجتماعي ، مخاطبان خود را در انتشار مطالب مشاركت دهند
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، گفت : روابط عمومي ها با توجه به نياز سازمان ها و دستگاه ها خود مي توانند براي مخاطبان خود پيام مناسب را داشته باشند و آنان را در مسير انتشار اطلاعات مشاركت دهند.

پروانه مافي نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي در چهارمين همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات با اشاره به اطلاع يابي و اطلاع رساني به عنوان يكي از وظايف روابط عمومي ها ، گفت : اطلاع يابي و اطلاع گيري به اندازه اطلاع رساني اهميت دارد و به دست آوردن اطلاعات و پرداختن آن كمتر از انتشار خبر نيست.

وي به ظهور اينترنت اشاره كرد و افزود : با وجود اينترنت در روش هاي اطلاع گيري تفاوت هاي بسياري ايجاد شده است و در گذشته روابط عمومي ها كمتر در جريان يك رابطه دو طرفه بودند اما امروزه در جريان يك رابطه دوطرفه هستند و روابط عمومي ها نبايد از اين عرصه دور بمانند.

مافي يكي از تغييرات اساسي در اين عرصه را حضور شبكه هاي اجتماعي دانست و تاكيد كرد : اين شبكه ها فارغ از اينكه ظرفيت هاي ارزش افزوده اقتصادي را در جوامع ايجاد مي كنند در روابط انساني هم تاثير بسياري داشته اند و ميزان اين نفوذ نيز هر روز عميق تر مي شود.

وي تنوع در شبكه هاي اجتماعي را باعث ايجاد جذابيت براي كاربران اين شبكه ها بيان كرد و اظهارداشت: اگر تحليل محتواي هدفمند و مطابق با روش هاي نوين در اين حوزه وجود داشته باشد مي تواند براي روابط عمومي ها راه گشا باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي شبكه هاي اجتماعي را فرصت ويژه اي براي روابط عمومي ها دانست و تصريح كرد : از آنجايي كه اين شبكه ها دردسترس همگان است ، كارشناسان روابط عمومي با توجه به نياز سازمان ها و دستگاه هاي خود مي توانند براي مخاطبان خود پيام مناسب را داشته باشند و آنان را در مسير انتشار اطلاعات، مشاركت دهند.

وي تصريح كرد : روابط عمومي ها براي پيشرفت در اين حوزه نياز به برنامه ريزي و حركت هدفمند دارند و بايد اطلاعات صحيحي را در اختيار مخاطبان قرار دهند تا اعتماد سازي شود و رابطه مشاركتي مناسبي بين سازمان و مخاطب ايجاد كند .

مافي شبكه هاي اجتماعي را داراي محبوبيت بالايي دانست و افزود : امروزه اين شبكه ها، يكي از مهمترين و به روزترين منابع اطلاعاتي مردم هستند به طوري كه مردم كمتر به سمت روزنامه ها مي روند .

وي در ادامه اظهار داشت: حجم توليد مطالب در شبكه اجتماعي تلگرام در يك سال از تمام مطالب توليد شده از ابتداي ايجاد وب فارسي بيشتر است و هر كاربر ايراني به طور متوسط در 18 كانال عضويت دارد كه مجموع تعداد اعضاي اين كانال ها ،720 ميليون نفر است و هر كاربر نزديك به 30 هزار مطلب را را در طول يك سال از كانال هاي تلگرامي دريافت مي كند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي سرعت توليد و انتشار اين حجم اطلاعات را به سيل انتشار اطلاعات تشبيه كرد و گفت: اين حجم توليد اطلاعات باعث شده مدت زماني كه هر كاربر به يك مطلب متمركز باشد به يك دقيقه رسيده است و مطالعه عميق و دقيقي انجام نمي شود.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه كاربران در اين فضا بيشتر تيترها را مشاهده مي كنند، افزود:‌ كارشناسان روابط عمومي ها مي توانند با انتخاب تيترهاي هوشمندانه در كمترين زمان ممكن، اطلاعات مناسب را به مخاطبان خود برسانند و اگر اين درايت وجود نداشته باشد، ديگران اين جاي خالي را پر مي كنند و اخبار نادرست منتشر مي شود.

مافي حضور در اين عرصه را براي روابط عمومي ها الزامي دانست و افزود : براي همين منظور كساني كه در اين عرصه فعاليت مي كنند نياز دارند كه آموزش هاي لازم را در اين زمينه فرا گيرند.

 

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد: اطلاعات را به صورت پيش دستانه در اختيار مردم قرار دهيم

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، گفت : مدل ارتباطي در روابط عمومي ها بايد ارايه اطلاعات به صورت پيش دستانه باشد.

دكتر حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چهارمين همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تصويب قانون دسترسي آزاد به اطلاعات در سال 88، گفت: اين قانون يك قانون انقلابي است و با تمام قوانيني كه ما با آنها سرو كار داريم ، از اين زاويه كه رابطه بدهكاري حكومت و دولت به مردم است؛ بسيار متفاوت است.

وي تصريح كرد : مطابق اين قانون دستگاه هاي حكومتي و دولتي و همچنين بخش خصوصي كه خدمات عمومي ارايه مي كنند موظف هستند در صورت درخواست شهروندان اطلاعات مورد نياز را در اختيار قرار دهند و موظف به انتشار اطلاعات هستند به غير از اسنادي كه داراي طبقه بندي حفاظتي است.

وي تاكيد كرد: بر اساس اين قانون به دليل اهميت وزارت ارتباطات، در كميسيون رسيدگي به شكايات دو نماينده از وزارت ارتباطات و سازمان فناوري اطلاعات حضور دارند و اين به دليل پيوند دولت الكترونيك و دسترسي به اطلاعات است و به همين منظور در دسترسي آزاد به اطلاعات اين وزارتخانه بايد پيشاني ديگر دستگاه ها در اين حوزه باشد.

انتظامي با بيان اينكه ما با يك چالش طولاني مدت فرهنگي در زمينه ارايه اطلاعات مواجه هستيم ، افزود : دستگاه هاي دولتي اصولا علاقه اي براي دسترسي دادن مردم به اطلاعات ندارند به دليل اينكه تصور مي كنند با اين كار اقتدار آنان از بين مي رود .

وي با تاكيد بر اينكه دولت دكتر روحاني به اجرايي شدن اين قانون اصرار دارد، اظهار داشت : با توجه به تصويب اين قانون در دولت گذشته اما آيين نامه هاي اجرايي اين قانون در دولت يازدهم تدوين شد و سامانه اي براي ارايه اطلاعات دستگاه هاي مختلف طراحي شده است، همچنين با توجه به اينكه 450 دستگاه مشمول اجراي اين قانون هستند؛ تاكنون 90 دستگاه به اين سامانه پيوسته اند.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، تصريح كرد : به واسطه اجراي اين قانون روابط عمومي ها به جايگاه اصلي خود باز مي گردند به اين معني كه رابطه منطقي بين مردم و دستگاه ها ايجاد مي كنند و نماينده مردم در دستگاه هاي مربوطه مي شوند.

وي با تاكيد بر اينكه در مدل ارتباطي بايد ارايه اطلاعات به صورت پيش دستانه باشد ، اظهار داشت : با اين مدل ارتباطي بسياري از سوء تفاهم ها ايجاد نمي شود.

انتظامي با اشاره به اينكه فساد با بگم بگم ها ريشه كن نمي شود، افزود : مشكل فساد با شفافيت حل مي شود و اين قانون پيشاني شفافيت است و مدير دولتي موظف است اطلاعات درخواستي مردم را ارايه دهد و اين اطلاعات را نيز بايد منتشر كند.

وي پاسخگويي و كارآمدي را از ديگر كاركردهاي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات دانست و تاكيد كرد : اين قانون كمك مي كند كه ما به عنوان روابط عمومي وظيفه قانوني خود را به درستي انجام دهيم و اطلاعات به صورت پيش دستانه در اختيار مردم قرار مي گيرد.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دسترسي آزاد به اطلاعات را حق منتقدان حكومت و دولت بيان كرد و افزود: منتقدان، دولت را با اطلاعاتي كه ما در اختيارشان قرار داده ايم نقد مي كنند نه با اطلاعاتي كه امكان دارد از پايه نادرست باشد.

وي تاكيد كرد: دستگاه ها از اطلاعات مورد نياز مردم مطلع هستند و روابط عمومي ها بايد تلاش كنند كه اين اطلاعات را در اختيار مردم قرار دهند و نيازي نيست كه منتظر درخواست از طرف مردم باشيم البته، در ابتدا اين كار با مقاومت هايي روبرو مي شود.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان سخنان خود ، سياست عمومي دولت را دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات عنوان كرد و گفت : اميدوارم به جايگاهي برسيم كه به معناي واقعي و نه شعاري پاسخگوي مردم باشيم و حق آنان را به جا آوريم.