شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : طرح رجيستري موبايل؛ براي گوشي‌هاي نو پيامك هشدار ارسال مي‌شود
چهارشنبه، 19 مهر 1396 - 01:20 کد خبر:31481
طرح ثبت مشخصات گوشي‌هاي تلفن همراه (رجيستري) قرار است از ده روز ديگر آغاز شود (۲۸ مهر) و گفته شده كه براي گوشي‌هاي تازه خريداري شده پيامك هشدار ارسال خواهد شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- طرح ثبت مشخصات گوشي‌هاي تلفن همراه (رجيستري) قرار است از ده روز ديگر آغاز شود (۲۸ مهر) و گفته شده كه براي گوشي‌هاي تازه خريداري شده پيامك هشدار ارسال خواهد شد.

اين پيامك به مالكاني كه تلفن آنها از مبادي غيررسمي به ايران وارد شده يادآور مي‌شود كه گوشي از مبادي قانوني وارد نشده است.

يكي از اهداف اجراي اين طرح مبارزه با قاچاق كالا عنوان شده و آنگونه كه گفته شده، فقط گوشي‌هايي را شامل مي‌شود كه به تازگي خريداري شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري فارس، افشين اكبري حداد، رئيس اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي مشهد گفته است كه در مرحله اول براي ۵ تا ۱۰ درصد از مدل‌هاي برند‌هاي گوشي تلفن همراه اين پيام هشدار ارسال خواهد شد.

بر همين اساس، خريدار پس از دريافت پيامك يك ماه فرصت دارد كه براي تعيين تكليف به فروشنده مراجعه كند تا خط تلفن كماكان فعال بماند.

آقاي اكبري حداد گفته است: "مغازه‌دار بايد ۱۵ درصد از ارزش كالاي خريداري‌شده را از طريق سامانه‌اي كه در گمرك طراحي شده به‌عنوان عوارض ورود پرداخت كند و پس از آن كد رجيستري براي خريدار ارسال مي‌شود."

اين طرح هزينه بيشتري را به فروشندگان تلفن همراه تحميل خواهد كرد.

اما رئيس اتحاديه دستگاههاي مخابراتي مي‌گويد: "ما مي‌خواهيم اشكالات طرح روشن شود تا فروشندگان دچار ضرر نشوند."

اين طرح در حالي قرار است اجرا شود كه به گفته ستاد مبارزه با قاچاق كالا، واردكنندگان گوشي‌هاي تلفن همراه از سه سال پيش (۱۳۹۴) مكلف شده‌اند كه شماره سريال گوشي‌هايي كه وارد ايران مي‌شود را در سايت مربوط به گمرك به ثبت برسانند.

بر همين اساس اگر شماره سريال گوشي‌هاي وارداتي در سامانه گمرك ثبت نشده باشد "قاچاق تلقي مي‌شود."

يكي از مشكلاتي كه در اجراي اين طرح به آن اشاره شده، اخذ ماليات از خرده‌فروشان موبايل است كه سود كمي عايدشان مي‌شود.

طرح ثبت موبايل پيش از اين هم در سال ۸۵ اجرا شده بود ولي بدلايل مختلف از جمله زمان طولاني براي ثبت شناسه گوشي‌ها، امكان سوء استفاده مالي و همچنين ورود گوشي‌هاي چمداني متوقف شد.

دفتر بررسي‌هاي فني و اقتصادي معاونت برنامه‌ريزي وزارت ارتباطات حدود دو ماه پيش تعداد سيم كارت‌هاي فعال در ايران را بيش از ۸۳ ميليون اعلام كرد.