شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغات سنگين روسيه در گوگل در آستانه انتخابات آمريكا
چهارشنبه، 19 مهر 1396 - 00:52 کد خبر:31479
پس از فيس بوك و توئيتر، گوگل نيز از انتشار تبليغاتي روسيه بر روي برخي سرويس‌هاي اين شركت براي تاثيرگذاري بر انتخابات آمريكا خبر داد. ده‌ها هزار دلار تبليغات روي يوتيوب و موتور جستجوي گوگل قرار گرفته است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پس از فيس بوك و توئيتر، گوگل نيز از انتشار تبليغاتي روسيه بر روي برخي سرويس‌هاي اين شركت براي تاثيرگذاري بر انتخابات آمريكا خبر داد. ده‌ها هزار دلار تبليغات روي يوتيوب و موتور جستجوي گوگل قرار گرفته است.


روزنامه آمريكايي واشنگتن پست روز دوشنبه (۱۷ مهر/ ۹ اكتبر) گزارش داد كه بررسي‌هاي گوگل نشان مي‌دهند "عوامل روسي" ده‌ها هزار دلار خرج تبليغات بر روي سرويس‌هاي يوتيوب، جستجوي گوگل و جي‌ميل كرده‌اند.


بر اساس اين گزارش به نظر نمي‌رسد اين تبليغات توسط همان موسسه وابسته به كاخ كرملين صورت گرفته باشد كه در شبكه اجتماعي فيسبوك نيز تبليغات منتشر كرده بود. اطلاعات تازه مشخص مي‌كند كه احتمالا يك سازماندهي گسترده براي انتشار "اطلاعات نادرست" توسط روسيه صورت گرفته است.


گوگل بخش بزرگي از تجارت آنلاين را در اختيار دارد و سايت يوتيوب نيز بزرگترين سايت ويديو در جهان است. اين شركت به درخواست‌ها براي توضيحات بيشتر در مورد اين ماجرا پاسخ نداده است.


گزارش واشنگتن پست تصريح مي‌كند كه گوگل توانايي نفوذ روسيه بر روي سرويس‌هاي خود را كاهش داده است. پيش از اين توييتر تاييد كرد كه روسيه براي اثرگذاري بر انتخابات آمريكا هزينه‌هاي زيادي را صرف تبليغات روي اين شبكه كرده است.


"تبليغاتي روسي" روي فيس‌بوك
الكس استاموس، رئيس بخش امنيتي شركت فيس‌بوك، اوايل ماه سپتامبر در وبلاگ خود نوشت كه در محدوده زماني ژوئن ۲۰۱۵ تا ماه مه ۲۰۱۷ در مجموع سه هزار تبليغ و ۴٧٠ حساب و صفحه "غيرواقعي" مطالبي در زمينه‌هاي مختلف تبليغاتي پخش كرده‌اند.


بر اساس گزارش ديگري از فيس‌بوك اين امكان وجود دارد كه شركتي در روسيه در اين شبكه اجتماعي ۱۰۰ هزار دلار صرف تبليغات كرده و از اين راه بر انتخابات رياست‌جمهوري اخير آمريكا تاثير گذاشته باشد.


اين داده‌ها در حالي از سوي فيس‌بوك منتشر شده كه اين شركت به علت آن‌چه كمبود شفافيت در راه و روش تبليغات خوانده مي‌شود، در معرض انتقادات شديد قرار گرفته است.


منبع سفارش‌دهنده‌ي بسياري از تبليغات در اين شبكه اجتماعي براي مخاطبان مشخص نيست.


افزايش نظارت بر تبليغات
خبرگزاري رويترز روز ۱۶ شهريور (هفتم سپتامبر) گزارش داد كنگره آمريكا احتمالا از شركت‌هاي مالك شبكه‌هاي اجتماعي خواهد خواست تا اطلاعات بيش‌تري را در رابطه با چگونگي استفاده از اين پلت‌فرم‌ها براي تبليغات سياسي منتشر كنند.


سناتور مارك وارنر، نماينده دموكرات كنگره آمريكا، اعلام كرد در اين زمينه نيازمند تدوين قوانيني خواهيم بود تا اين كمپاني‌ها را به تطبيق كار خود با قوانيني كه هم‌اكنون در رابطه با تبليغات تلويزيوني وجود دارند، ملزم كنند.


به گفته وارنر، امكان دستيابي به محتواي تبليغات تلويزيوني براي هر آمريكايي موجود است: «مي‌تواني بروي و ببيني!» چيزي كه به گفته او در ارتباط با تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي وجود ندارد.

 

منبع: http://www.dw.com