شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استفاده از نمايشگاه ها در كسب و كار
چهارشنبه، 12 مهر 1396 - 08:43 کد خبر:31357
استفاده از نمايشگاه ها در كسب و كار و اينكه چرا شركت‌ها در تحقق اهداف و برنامه‌ريزي خود ناكام مي‌مانند ناشي از اين واقعيت است كه نمايشگاه محيطي است كاملاً متفاوت، بنابراين نياز به اتخاذ نوعي رويكرد ريشه‌اي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- استفاده از نمايشگاه ها در كسب و كار و اينكه چرا شركت‌ها در تحقق اهداف و برنامه‌ريزي خود ناكام مي‌مانند ناشي از اين واقعيت است كه نمايشگاه محيطي است كاملاً متفاوت، بنابراين نياز به اتخاذ نوعي رويكرد ريشه‌اي است. محيط و شرايط مي‌تواند به نحو احسن كارآمد باشد، بازديدكنندگان پذيراترند چراكه بايد به‌سوي شما روي‌آورند و اين كار رد كردن آن‌ها را سخت‌تر مي‌كند، در نمايشگاه هاي كسب و كار صفحه گزينه‌ها يا منشي‌هايي در كار نيست كه بايد از جلوي آن‌ها رد شد، معطلي در كار نيست و انتظار جواب‌هاي برگشتي كه هيچ‌گاه پيش نمي‌آيد.

به دليل فضاي حاكم بر محيط بازديدكنندگان نمايشگاه راغب به پاسخگويي هستند و بازديدكننده از تمامي حواس خود استفاده مي‌كند. به علاوه ارتباط راحت‌تر صورت مي‌گيرد چون‌كه كامل است. افراد از طريق زبان اشاره (۶۰ درصد)، آهنگ صدا (۲۴ درصد) و مضمون شفاهي (۱۶ درصد) ارتباط برقرار مي‌كنند. بنابراين همايش‌هاي مقدماتي رودررو بسيار موفقيت‌آميزتر از امكانات تلفني است.

نمايشگاه به پرسنل غرفه امكان مي‌دهد تا از خود واكنشي سريع نشان دهند. كالاها را مي‌توان لمس كرد و به شيوه‌اي موثرتر از محيط كار نمايش داد و عوامل ديگري نيز در جلب‌توجه مشتري احتمالي وجود دارد. امكان عمل بيشتري وجود دارد و امكان ارائه محصولات بهتر است، نسبت به فضاي محدود يك محيط كار اجتماعي.

به‌عنوان يك روش آزمون بازاريابي، نمايشگاه‌ها ازلحاظ هزينه خيلي اثربخش هستند، كاركنان بلافاصله اطلاعات لازم را ارائه مي‌دهند. معمولاً پرهزينه‌ترين بخش يك برنامه پژوهش بازار، يافتن افراد درست‌وحسابي است هرچند كه در زمان برپايي نمايشگاه‌ها از اين قبيل افراد زياد هستند كه نزد شما مي‌آيند، بنا به نظر انجمن صنعت نمايشگاهي.

تجزيه‌وتحليل به‌عمل‌آمده از بازديدكنندگان نمايشگاه بازرگاني نشان مي‌دهد كه ۸۴ درصد افراد تأثير پذيرفته اند كه نيمي از آن‌ها را مديران متوسط و از هر سه نفر يك نفر از رسته مديريت ارشد بوده است. جاي تعجب است كه به همان نسبت افرادي هستند كه تازه شغل جديد خود را شروع كرده‌اند بنابراين از نمايشگاه به‌عنوان روشي جهت متمركز نمودن تحقيق و پژوهش خود استفاده مي‌كنند.

بنابراين هنگام برپايي نمايشگاه ها در كسب و كار مهم است كه اهداف سنجش پذير اتخاذ گردد. هرچه اهداف عيني‌تر باشد بهتر است. هيچ جايي از نمايشگاه نبايد بلااستفاده بماند. ممكن است اهداف شما شامل تعدادي يا كل اهداف زير باشد:

افزايش، حفظ يا بازيابي سهم بازار و نفوذ در آن
ديدار با تعداد زيادي از افراد درست‌وحسابي
تغيير موقعيت شركت خود در بازار
حمايت و استخدام معامله گران و توزيع‌كنندگان به‌عنوان بخشي از استراتژي سنجش پذير
روانه كردن محصولات جديد به بازار
به دلايل سياسي يا اعمال‌نفوذ
افزايش فروش و نفوذ ساير اقلام كه معمولاً در طي بازديدهاي نمايندگي‌ها به چشم نمي‌خورند
تقويت رابطه موجود با مشتري، به‌عنوان سكوي تحقيق و پژوهش بازار
افزايش فروش‌ها

هر هدفي مي‌تواند هدفي درست باشد، مشروط براينكه خاص و قابل‌سنجش باشد. افشاسازي را به‌خودي‌خود نمي‌توان به‌عنوان هدف تلقي نمود مگر آن‌كه معيار قابل‌سنجشي داشته باشد.

 

منبع: http://hormond.com