شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وظيفه روابط عمومي در كسب و كار چيست؟
یکشنبه، 9 مهر 1396 - 08:33 کد خبر:31354
روابط عمومي چيزي فراتر از تنظيم كردن و ارسال مطالب و مقالات به روزنامه‌ها و رسانه‌هاي عمومي و يا پست گذاشتن اعلان‌هاي مطبوعاتي مي‌باشد. حوزه گسترده روابط عمومي چندين فعاليت مرتبط را در بر مي‌گيرد كه هدف اصلي همه آن‌ها انتقال پيام‌هايي خاص با هدف مشخص است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي  چيزي فراتر از تنظيم كردن و ارسال مطالب و مقالات به روزنامه‌ها و رسانه‌هاي عمومي و يا پست گذاشتن اعلان‌هاي مطبوعاتي مي‌باشد. حوزه گسترده روابط عمومي چندين فعاليت مرتبط را در بر مي‌گيرد كه هدف اصلي همه آن‌ها انتقال پيام‌هايي خاص با هدف مشخص است. مسئوليت مديريت روابط بين شركت و همه مخاطبان عام، به عهده خود شما خواهد بود. روابط عمومي معمولاً شامل موارد زير خواهد بود؛

تحقيق: تحقيق در مورد بازار و بازرسي همه‌جانبه شركت، نقطه شروع برنامه روابط عمومي موفق مي‌باشد. شما بايد نسبت به شركت خود، مشتري‌ها و مشتريان بالقوه شناخت كامل داشته باشيد. اين‌كه چه چيزي براي ارائه داريد، مشتريان در پي چه چيزي هستند و شما تا چه حد نيازهاي آن‌ها را تأمين مي‌كنيد.

برنامه ريزي استراتژيك: مخاطبان هدف، اهداف تجاري شما براي آن‌ها و پيام‌هايي كه بايد در جهت تحقق آن اهداف تجاري انتقال دهيد را مشخص نماييد.

شهرت: شهرت را مي‌توان به‌صورت مديريت دورانديشانه و دادن اطلاعات به رسانه‌هاي عمومي جهت حفظ و افزايش قدرت يك برند توصيف كرد. به بيان ساده‌تر شهرت يعني توانايي اختصاص دادن بخشي از مطبوعات يا برنامه‌هاي راديويي يا تلويزيوني به خود.

روابط اجتماعي: حفظ روابط مناسب با سايرين و پيدا كردن راحل‌هاي قابل‌قبول براي متقاعد ساختن افراد.

روابط دولتي: روابط اجتماعي غال با شامل روابط با دولت محلي هم مي‌شود، اغلب از مسئولان روابط عمومي مي‌خواهند به شركت‌ها كمك كنند روابط خود را با دولت‌هاي محلي و حتي دولت‌هاي خارجي بهبود بخشند.

روابط داخلي: كارمندان شركت مخاطبان داخلي آن هستند، با توجه به نرخ بيكاري و دستمزدها، پيدا كردن كارمند خوب قدري دشوار است و يك برنامه روابط عمومي خوب موجب افزايش روحيه وفاداري و نگهداري آن‌ها كمك مي‌كند.

روابط با سرمايه‌گذار: در بازار سهامي كه قيمت سهام در آن به شكلي باورنكردني دائماً در حال تغيير است تأثير احساسات و ذهنيت عموم را نمي‌توان در كاهش و افزايش آن در نظر نداشت. روابط با سرمايه‌گذار آن بعد از روابط عمومي است كه اخبار شركت را به گوش تحليل گران سهام و ساير متخصصان امور مالي مي‌رساند.

روابط با صاحبان منافع: صاحبان منافع، شخص يا سازماني است كه سود يا ضرر او درگرو نحوه عملكرد شركت شماست. وجود شايعاتي مبني بر اين‌كه شما ازنظر مالي درخطريد، ممكن است موجب از دست دادن اعتبار خود در نزد آن‌ها خواهد گرديد. ساير سهامداراني كه مي‌توان از آن‌ها نام برد عبارت‌اند از: مشاوران درجه‌يك، اعضاي رسمي، بانك، تهيه‌كنندگان مواد اوليه، نمايندگان فروش، پخش‌كنندگان و مشاوران صنعتي شما.

عوامل خيريه: وقتي يك شركت كار خيري انجام مي‌دهد علاوه بر هدف اصلي مي‌خواهد به خاطر عمل خيرش هم شناخته شود. متخصصان روابط عمومي به شما كمك مي‌كنند از زمان، تلاش‌ها و سرمايه‌اي كه مصرف مي‌كنيد، به بالاترين ميزان ممكن شهرت و منفعت دست‌يابيد.

آموزش ارتباطات: در شركت‌هاي بزرگ، متخصصان روابط عمومي زمان زيادي را صرف آموزش نحوه برخورد درست با رسانه‌هاي عمومي و ساير مهارت‌هاي ارتباطي به مديران باسابقه شركت مي‌كنند. اين متخصصان همان‌گونه كه در شرايط بحراني، روابط عمومي مديران را راهنمايي مي‌كنند، در مورد راهكارهاي روابط عمومي روزمره هم به آن‌ها توصيه مي‌كنند.

 

منبع: http://hormond.com