شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه در استارت آپ، از روابط عمومي استفاده كنيم؟
چهارشنبه، 29 شهریور 1396 - 14:31 کد خبر:31315
روابط عمومي مي‌تواند مانند يك طناب بلند و محكم براي يك استارت آپ باشد؛ طنابي كه كل استارت آپ را از چاه تلاش كردن‌هاي بي انتها براي جذب مشتري بالا مي‌كشد و نجات مي‌دهد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي مي‌تواند مانند يك طناب بلند و محكم براي يك استارت آپ باشد؛ طنابي كه كل استارت آپ را از چاه تلاش كردن‌هاي بي انتها براي جذب مشتري بالا مي‌كشد و نجات مي‌دهد.


اگر استارت آپ داريد، مهم‌ترين كاري كه شما در هر فعاليت روابط عمومي مي‌كنيد، جذب اعتماد مخاطب است. اما چطور مي‌توانيم اين اعتماد را جذب كنيم، آن هم بدون اينكه اسم و رسم و تاريخچه‌اي طولاني داشته باشيم؟

تيتر خبرگزاري‌ها شويد
نگران نباشيد، براي اين موضوع هم راه حلي وجود دارد. مي توانيد با استفاده از حضور در خبرگزاري‌ها و نام بردن از استارت آپ‌تان در آن شبكه، آن مقبوليت و اعتمادي را كه نياز داريد، تا حد زيادي به دست آوريد.
بالاخره فعاليت در خبرگزاري‌ها و انتشار ريپورتاژ، يكي از مرسوم‌ترين فعاليت هاي روابط عمومي‌ست و بسته به بودجه‌اي كه داريد مي‌توانيد در خبرگزاري‌هاي مختلف ريپورتاژ برويد. اما لزوما قرار نيست كه در تيتر صفحه اول خبرگزاري فارس باشيد! تعدادي رسانه مرتبط (وب سايت، نشريه، روزنامه و…) را كه بودجه سنگيني را لازم نداشته باشند انتخاب كنيد و در آن ها فعاليت خبري كنيد.

خبرگزاري‌ها، فرش قرمز پهن نكرده‌اند!
هزاران شركت و صاحب كسب و كار مانند شما هستند كه درخواست دارند تا درمورد كسب و كارشان، در خبرگزاري ها صحبت بشود. اگر قرار باشد شما هم مانند ديگران خبر بنويسيد و در مورد خودتان توضيح بدهيد، فقط بودجه‌تان را هدر داده‌ايد.

معرفي صحيح استارت آپ‌تان
براي هيچكس جذاب نيست كه استارت آپ‌تان را با چه بودجه‌اي شروع كرده‌ايد و چه كالا (يا خدماتي) را ارائه مي‌دهيد. بلكه بايد در اين باره بگوييد كه:
اهداف بلند مدت و بزرگ شركت خود را بگوييد.
چطور قرار است كسب و كارتان به مردم كمك كند؟
تجارت شما درآينده چگونه پيش خواهد رفت؟

خبرنگار، انسان است نه ماشين چاپ:
اولين مرحله در ارتباط با خبرنگاران اين است كه بدانيد آن‌ها هم مانند شما انسان هستند! حرف‌هايشان را بشنويد، به آن‌ها نشان دهيد كه پيگير نوشته‌هايشان هستيد و مطالبشان را مي‌خوانيد.
اگر با آن‌ها مانند يك ماشين چاپ يا توليد محتوا رفتار شود، كاملا طبيعي‌ست كه از شما دلخور شده و حاضر نمي‌شوند تا كاري را برايتان انجام دهند.
پيگيري كنيد و ببينيد كه روزنامه‌نگارها و خبرنگارهايي كه مدنظر داريد:
چه نوع مخاطباني دارند؟
مخاطبانشان چه چيزي را دوست دارند؟
خبرنگار شما چه مفاهيمي را بهتر بيان مي‌كند؟
حوزه مورد علاقه خودش چيست؟
و…
و با توجه به اين اطلاعات از آن‌ها درخواست كنيد كه استارت آپ‌تان را در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هايشان معرفي كنند.

روزنامه نگار خوش بيان هم آرزوست!
گاهي پيش مي آيد كه يك روزنامه نگار يا نويسنده يا خبرنگار، اطلاعات كافي در يك زمينه ندارد و صرفا كلماتي كلي و بي معني را پشت سر هم مي نويسد. اين اتفاق فاجعه‌ست و تمام هزينه و تلاش شما را براي تهيه ريپورتاژ نابود مي‌كند!
خبرنگاري را انتخاب كنيد كه در حوزه مورد فعاليت شما و عرصه هاي اقتصادي علم كافي را داشته باشد تا بتواند با كمك فن نويسندگي خود، مطالب شما را بهتر و زيباتر بيان كند و مخاطبين تازه براي شما جذب كند.

داستان داشته باشيد
انسان‌ها همواره شنيدن داستان را به خواندن مطالب خشك و بي روح ترجيح مي‌دهند. شما نبايد پروپوزال كاري خود را در خبرگزاري‌ها چاپ كنيد! نيازي نيست تا در مورد اجزاي داخلي شركت خود توضيح دهيد و نام و پيشه تك تك كارمندان را ذكر كنيد!
فقط كافي‌ست تا يك داستان جذاب از ايده كار خود و روند توليد محصول و خاطرات كاري خود را بيان كنيد. داستان‌ها و خاطراتي جذاب، خواندني و الهام بخش كه روحيه با انگيزه، پرتلاش و شكست ناپذيرتان را به توصيف مي‌كشد.

استيو جابز، محبوب اخراجي‌ها!
مطمئنا تا همين الان هم شما داستان‌هاي موفقيت و شكست كسب و كارها و استارت آپ‌هاي مختلف را خوانده‌ايد. اما فقط تعداد كمي از آن‌ها را در ذهن‌تان مانده. آن‌هايي كه داستانشان جذابيت و هيجان زيادي دارند.
بطور مثال براي يك دانشجوي اخراجي هيچ داستاني جذاب‌تر از زندگي استيو جابز نيست، و اين به دليل اخراج او از دانشگاه نيست و داستان شيرين و جذابي‌ست كه از زندگي استيو جابز پخش شده است.
 

منبع: http://modir.tv