شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در نظرسنجي اخير روزنامهنگاران و متخصصان رسانه هاي آمريكا، 42 درصد به طور منظم بر استفاده از پنج نوع يا انواع بيشتري از رسانه هاي اجتماعي گزارش مي دهند. با اين حال، بيش از نيمي از رسانه ها، در مورد اخبار جعلي و تأثير رسانه هاي اجتماعي در روزنامه نگاري نگران هستند.
به گزارش گروه بين الملل شارا، اين گزارش شش دسته از كاربران رسانه هاي اجتماعي يعني معماران، تبليغ كنندگان، شكارچيان، پيام رسان ها، ناظران و افراد شكاك را شناسايي كرد. هر گروه داراي اولويت هاي خود براي استفاده از رسانه هاي اجتماعي است كه اغلب تحت تأثير نيازهاي حرفه اي و جمعيت شناختي مي باشد. با وجود اينكه استفاده از رسانه هاي اجتماعي از سال 2012 افزايش يافته است، برخي از روزنامه نگاران همچنان از استفاده از هر سيستم عامل خودداري مي كنند. همچنين، بسياري از روزنامه نگاران به جنبه هاي مثبت روابط عمومي با ديد منفي مي نگرند. با اين حال، فرصت هاي زيادي براي تعامل با خبرنگاران و ايجاد روابط به منظور پوشش بهتر، هم آنلاين و هم آفلاين، وجود دارد.
با توجه به اينكه استفاده كلي از سال 2012 افزايش يافته است، گزارش اين طور بيان مي كند كه استفاده از ميكروبلاگ (توئيتر، گفتگوي ناگهاني و غيره) در ميان خبرنگاران كاهش يافته است. داده ها نشان مي دهند كه شبكه هايي مانند فيس بوك و گوگل پلاس، ابزار ارجح براي روزنامه نگاران هستند اما تنها 5 درصد از پاسخ دهندگان تنها از يك كانال رسانه اجتماعي استفاده مي كنند.
تعامل با مخاطبان بسيار مهم است: درصدي از پاسخ دهندگان كه از رسانه هاي اجتماعي براي تعامل با مخاطبان استفاده مي كنند هر سال افزايش يافته است. حدود يك پنجم (19 درصد) روزنامه نگاران تعامل با مخاطبان را هر ساعت گزارش مي كنند. اين به اين معني است كه نگرش در مورد مخاطبان براي همه روزنامه نگاران مهم نيست، صرف نظر از اينكه آنها در چه صنعتي كار مي كنند. بيش از نيمي از همه پاسخ دهندگان، به طور روزانه، صرف نظر از زمينه يا تخصص، تعدادي تعامل با مخاطبان را گزارش مي دهند.
اين گزارش بيان داشت:
ديدگاه هاي روزنامه نگاران در مورد تأثير رسانه هاي اجتماعي بر حرفه آنها، همانند نظرات آنها در مورد تأثير بر كار و فعاليت هاي روزانه آنها، متفاوت بوده است. كمتر از نيمي از پاسخ دهندگان موافق بودند كه كليه رسانه هاي اجتماعي تأثير مثبتي بر روزنامه نگاري داشته اند (42 درصد موافق، 26 درصد مخالف و تقريبا بيشتر از 31 درصد نظري نداشتند).
اين نظرسنجي در مورد اينكه آيا رسانه اجتماعي مسئول انتشار اخبار جعلي و كاهش برخي از هنجارهاي روزنامه نگاري بوده سؤال كرده است. سي درصد از پاسخ دهندگان به شدت موافق بودند و 21 درصد ديگر نيز موافق بودند كه اخبار جعلي در حوزه روزنامه نگاري آنها مشكل جدي بوده و تنها 10 درصد به شدت مخالف بودند.
حوزه ديگر نگراني در مورد تأثير رسانه هاي اجتماعي بر ارزش هاي روزنامه نگاري سنتي بود. 57 درصد از پاسخ دهندگان موافق يا به شدت موافق بودند كه رسانه هاي اجتماعي، ارزش هاي سنتي مانند واقعيت را تضعيف مي كنند. داده ها حاكي از آن است كه رسانه هاي اجتماعي مي توانند راهكار ضعيفي براي ارائه تفسير كارشناسي يا درك صنعتي باشند. اگر چه كارشناسان از منابع اطلاعاتي ارجح استفاده مي كنند، روزنامه نگاران اعتقاد دارند كه اين منابع، مانع گفتگو با آنها از طريق رسانه هاي اجتماعي مي شوند.
نتيجه اين شد كه:
به طور نااميد كننده، بيش از نيمي (57 درصد) اعلام كردند كه رسانه هاي اجتماعي اولين انتخاب ارتباطي با مردم است كه اين كار به روزنامه نگاران يك روش منحصر به فرد ارتباطي با مخاطبان خود ارائه مي كند. اما به همان اندازه واضح است كه رسانه هاي اجتماعي نقش كمتري در برقراري ارتباط با ديگر گروه هاي ذينفع دارند و در اينجا روزنامه نگاران به ساير اشكال ايجاد شده ارتباطي مانند ايميل، تلفن يا ارتباط چهره روي مي آورند.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)