شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ارزيابي ايده هاي روابط عمومي
سه شنبه، 21 شهریور 1396 - 15:05 کد خبر:31258
از آنجايي كه تمام مفاهيم روابط عمومي، مجموعه اي از يك سري عوامل هستند، مي توان ميزان موفقيت يك تصور عمومي را با آزمايش كردن آن ايده، البته نه به طور كلي بلكه همراه با اجزاي آن پيش بيني كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شما به عنوان متخصص روابط عمومي بايد بدانيد كه درنهايت اين مشتري ها هستند كه درمورد آنچه انجام خواهند داد تصميم مي گيرند. شما مشاوريد نه تصميم گيرنده. ممكن است ايده هاي خوبي داشته باشيد ولي پول آنها است و در پايان آنها هستند كه تصميم مي گيرند اجازه انجام چه كاري را به شما بدهند.

به گزارش هورموند، اگر شما صاحب يك كسب و كار باشيد نه تنها ايده هاي
روابط عمومي را انتخاب مي كنيد، بلكه در مورد اينكه كدام شيوه تبليغاتي را نيز در پيش بگيريد تصميم گيري مي كنيد. در اين مطلب پرسش هايي مطرح شده كه به شما در ارزيابي اينكه آيا ايده خاص فقط روي كاغذ خوب به نظر مي رسد يا اينكه واقعا در عمل هم مؤثر است، كمك خواهد كرد.

- آيا اين برنامه قدرت احساسي دارد؟ احساس- يك حس بسيار هيجان انگيز فهميدن و احساس كردن- سوختني است كه موجب حسن تأثير روابط عمومي مي شود. اين حس جايگاه شما را در رسانه ها بيمه مي كند، به تصميم گيري ها شكل مي دهد، ايجاد آگاهي و علاقه مي كند، ميزان پاسخ دهي به شما را افزايش مي دهد و باعث مي شود مخاطب هدف شما، پيام هايي را كه در جهت او فرستاده ايد باور كند.

- آيا اين برنامه ها نشان دهنده پيام مورد نظر ما است؟ خلق روش هاي ابتكاري براي جلب توجه عموم مردم يا تبليغات فروش كالايي كه به جاي بيان كردن پيام هاي بازرگاني آنها را نشان مي دهد، همان چيزي است كه آنها را داراي ارزش خبرسازي مي كند.

- آيا مخاطب هدف ما مي تواند با آن ارتباط برقرار كند؟ يك برنامه برنده، نه تنها روي آنچه شما انجام مي دهيد تمركز دارد، بلكه به آنچه محصول تان براي مخاطب انجام مي دهد نيز مي پردازد. اين تمركز روي مشتري نه تنها متضمن ارزش خبرسازي است بلكه مخاطبان را تشويق مي كند كه به پيام توجه كنند و طرز تلقي، عقيده، باور يا رفتار خود را تغيير دهند.

- آيا اين برنامه يك گام بالاتر از حد معمول است؟ تاكتيك هاي روابط عمومي زماني بهترين شكل خود را دارند كه شما را به جايگاهي برتر در صنعت يا بازار برسانند. روابط عمومي بايد نيروها و موجودي هاي طبيعي شما را طوري نشان دهد كه در رقابت يك سر و گردن بالاتر از سايرين قرار بگيريد.

- آيا به سوالات اساسي چه كسي، چه چيز، چه زماني و چه مكاني پاسخ مي دهد؟ طرح برنامه روابط عمومي خوب، مشخص مي كند پيام دقيقا چيست، به چه كسي بيشتر ارتباط دارد و در چه بعدي از زندگي مخاطب هدف اين پيام به بهترين صورت ممكن منتقل مي شود. دقيقا بدانيد چرا برنامه روابط عمومي داريد، چه انتظاري از آن داريد و چه زماني.

- چه نتايجي مي خواهد؟ با توجه به مقدار پولي كه مي خواهيد به دست آوريد، بودجه اي را تعيين كنيد. تصميم بگيريد كه چگونه مي خواهيد پيشرفت خود را اندازه بگيريد؛ با توجه به درخواست هاي موجود، آمارگيري هاي تحقيقي درمورد بازار، گروه هايي كه بايد بر آنها تمركز كنيد يا سرمايه افزايش يافته در بازار.

از آنجايي كه تمام مفاهيم روابط عمومي، مجموعه اي از يك سري عوامل هستند، مي توان ميزان موفقيت يك تصور عمومي را با آزمايش كردن آن ايده، البته نه به طور كلي بلكه همراه با اجزاي آن پيش بيني كرد. شما قدرت داريد تشخيص دهيد چه عناصري حامل هيجان خواهند بود، كدام يك پيام بازرگاني را انتقال خواهد داد، كدام يك ايجاد ارزش خبري يا علاقه خواهد كرد و كدام عامل اين تصور عمومي را دقيقا متوجه رسانه يا مخاطب مي كند. با دانستن تأثير مشخصي كه هر عامل در هدايت تصور عمومي دارد مي توانيد برنامه روابط عمومي بسازيد كه احتمال دستيابي آن به موفقيتي كه شما مي خواهيد، بيشتر باشد.

 

منبع: forsatnet.ir