شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مراحل ايجاد روابط عمومي در يك شركت تجاري
چهارشنبه، 22 شهریور 1396 - 08:19 کد خبر:31247
روابط عمومي يك شركت تجاري در عصر حاضر شامل تحليل و درك كاملي است از همه عواملي كه بر عكس العمل مردم نسبت به آن شركت تاثيرگذارند كه داراي مراحل زير است:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي يك شركت تجاري در عصر حاضر شامل تحليل و درك كاملي است از همه عواملي كه بر عكس العمل مردم نسبت به آن شركت تاثيرگذارند كه داراي مراحل زير است:


1- بررسي محيط مورد فعاليت شركت
هر شركت در ((محيط)) يا سيستم خاصي عمل مي كند و به هر اتفاقي كه در آن محيط مي افتد وابسته است. درك تمايلات رفتاري حاكم در اين محيط و درك چگونگي تاثيرپذيري شركت از آن ها بسيار حياتي است. اين امر شامل بررسي احساسات ناگهاني گروه هاي مختلف مردم نسبت به خود شركت، و زمينه اي كه شركت در آن فعاليت مي كند، نيز مي شود.


2- تعيين طرز تلقي گروه هاي مختلف نسبت به شركت
اين گروه ها در برگيرنده كارمندان، سهامدارن، مشتريان، و بخش هاي ديگر جامعه مي شوند. وقتي رفتارها شناخته شدند ديگر موردي كه سوء تفاهمي نسبت به شركت ايجاد كند، وجود نداشته و همچنين سياست ها و اعمال شركت در صورتي كه به بروز عكس العمل هاي نامطلوب منجر شوند قابل پيش بيني و رفع هستند.


3- تحليل وضعيت نظرات نسبت به شركت
تحقيق ممكن است به كشف نارضايتي در ميان بعضي كارمندان انجامد. نارضايتي كه ممكن است به مساله اي جدي تبديل شود يا كشف اين كه سهامداران مايلند اطلاعات بيشتري درباره شركت و محصولاتش داشته باشند و يا اينكه مصرف كنندگان قادر نيستند. به طور دقيق متوجه شركت توليد كننده كالا شوند. تحقيق، كمك مي كند تا براي پيشبرد و اصلاح نظرات گروه هاي مختلف نسبت به شركت بتوانيم برنامه ريزي كنيم.


4- سياست گذاري
بعد از تحليل شايد به اين نتيجه برسيم كه بعضي از سياست هاي شركت بايد تعديل شود تا طرز تلقي گروه خاصي كه مورد نظر است بهبود يابد. اغلب براي اين كار عامل سوء تفاهم را از بين مي برند.


5- برنامه ريزي براي بهبود طرز تلقي
با فهم چگونگي تلقي مردم نسبت به شركت و روشنگري سياست هاي شركت درباره مسائلي كه افكار عمومي را متاثر مي سازد، مي توانيم زمينه برنامه ريزي را فراهم آوريم. قدم بعدي طرح ريزي سلسله فعاليت ها به منظور تبيين جزييات برنامه ريزي، اتخاذ تصميماتي است كه شركت و محصولات آن را به روشني توصيف كرده، باعث زدودن سوء تفاهم و افزايش حسن نيت مي شوند.

6- اجراي فعاليت هاي طرح ريزي شده
ابزارهاي روابط عمومي- يعني تبليغات، انتشارات، فعاليت هاي كارمندان، گزارش به سهامدارن، و مسائل ديگر - به كار گرفته شده تا فعاليت هاي طرح ريزي شده به اجرا در آيند. با برنامه هاي دقيق از پيش طراحي شده، اين مرحله ملموس ترين مرحله فعاليت هاي
روابط عمومي يك شركت مي شود.


7- عكس العمل مخاطبان، ارزيابي، تطبيق
اوضاع همواره در تغيير است و فعاليت هاي روابط عمومي بر اين تغييرات هم تاثير گذار و هم تاثير پذيرند. پس ضروري است تا به طور مداوم از نظرات مردم آگاهي يابيم. اين كار كمك مي كند تا نتايج و پيشرفت هاي خود را بسنجيم و برنامه هاي روابط عمومي و به تبع آن سياست هاي كلي شركت را با آن نتايج تطبيق دهيم.


اين رويكرد علمي به مساله افزايش حسن نيت نسبت به يك سازمان چيزي فراتر ار تبليغات صرف يا تلاش براي خشنودسازي اعضا و كارمندان است. كاري است نيازمند تخصص و ذوقي عالي، افرادي باشناخت وسيع، تجربه در مسائل افكار عمومي و راه هاي تاثير گذاري بر آن، و امكاناتي براي انجام هر آن چه كه در يك برنامه خوب طرح ريزي شده ضروري است.


از اين روي، اكثر شركت ها و سازمان هاي پر سابقه در كشورهايي با اقتصاد آزاد در پي جذب متخصصان با تجربه براي تصدي مقام مدير يا مشاور روابط عمومي هستند. بدين وسيله، آن ها بهترين مغزها را براي تحليل و طرح ريزي، بهترين كارمندان را براي دست يابي به بيشترين نتيجه از هر كاري، و بيشترين امكانات لازم را براي به اجرا درآوردن اهدافشان به كار مي گيرند.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)