شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قيام "سيليكون ولي" عليه راست‌گرايان افراطي
شنبه، 28 مرداد 1396 - 12:41 کد خبر:30998
پس از وقايع خشونت‌بار شارلوتزويل در آمريكا، شركت‌هاي بزرگ تكنولوژي نظير گوگل، اپل و فيس بوك فورا وارد عمل شدند و محتوا يا حساب‌هاي راست‌گرايان مرتبط با شارلوتزويل را حذف كردند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پس از وقايع خشونت‌بار شارلوتزويل در آمريكا، شركت‌هاي بزرگ تكنولوژي نظير گوگل، اپل و فيس بوك فورا وارد عمل شدند و محتوا يا حساب‌هاي راست‌گرايان مرتبط با شارلوتزويل را حذف كردند.

يك هفته از آغاز تظاهرات خشونت‌آميز گروه‌هاي نژادپرست و راست‌گراي افراطي در شهر دانشگاهي شارلوتزويل در ايالت ويرجينيا مي‌گذرد. هفته‌اي كه خصوصا با اظهارنظرهاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، پر خبر بود و البته براي بسياري غم‌انگيز. در اين ميان اما كمپاني‌هاي بزرگ تكنولوژي منتظر نماندند و پيش از هر كسي ابتكار عمل را به دست گرفتند، آن‌ها در كمپين خودانگيخته‌‌اي تصميم گرفتند اينترنت را از راست‌گرايان افراطي پاك كنند و آن‌ها را از فضاي وب "بيرون بياندازند."

بسياري از اين كمپاني‌ها اعلام كردند خشونت و تعصب، ناقض قوانين آن‌هاست؛ بنابراين حساب‌هاي گروه‌هاي افراطي راست بسته مي‌شوند.

كمپين كمپاني‌هاي تكنولوژي با اقدام سريع GoDaddy آغاز شد كه يكي از شركت‌هاي معتبر در زمينه ثبت دامنه و ميزباني وب است. اين كمپاني كم‌تر از يك روز پس از كشته شدن هيتر هير، دامنه اينترنتي "ديلي استورمر" (Daily Stormer) را كه نشريه‌اي متعلق به راست‌هاي افراطي و نئونازي‌ها در آمريكاست حذف كرد. هيتر هير زن ۳۲ ساله‌اي بود كه روز شنبه در اوج آشوب‌هاي شارلوتزويل و حمله يك جوان راست‌گراي افراطي با خودرو به تجمع مخالفان نژادپرستي، كشته شد.

"ديلي استورمر" يكي از برگزاركنندگان تجمع خشونت‌آميز شارلوتزويل بود. كمپاني GoDaddy درباره اقدام خودش مبني بر حذف دامنه اينترنتي "ديلي استورمر" اعلام كرد كه اين كمپاني معمولا كاري بر اساس شكايت‌ها انجام نمي‌دهد مبادا كه به دام سانسور بيفتد، اما به گفته آن‌ها "ديلي استورمر" در اين مورد از "مرزها پا فراتر گذاشته و خصوصا با توجه به وقايع تراژيك شارلوتزويل آشكارا مشوق خشونت بوده است."

در پي اين تصميم‌گيري بود كه "ديلي استورمر" تصميم گرفت دامنه خود را به گوگل منتقل كند. اما گوگل فورا ثبت دامنه "ديلي استورمر" را ملغي و اعلام كرد اين نشريه قوانين خدماتي گوگل را نقض مي‌كند. در همين حال كمپاني "كلودفلر" (CloudFlare) كه خدمات ثبت دامنه و همچنين امنيت در اينترنت ارائه مي‌دهد و تا كنون به هيچ عنوان حتي عليه تروريست‌ها وارد كمپين‌هاي حذف محتوا يا حساب نشده، وارد عمل شد و حساب "ديلي استورمر" را حذف كرد.

در حال حاضر "ديلي استورمر" مجبور شده است به بخش تاريك اينترنت كه عملا در دسترس عموم نيست نقل مكان كند. گزارش‌هايي مبني بر حمله هكرها به اين وب‌سايت منتشر شده‌اند.

در ادامه، كمپاني‌هاي نامداري نظير فيس‌بوك و رديت (Reddit) نيز به اين كمپين پيوستند و حساب‌ها يا محتواي افراطي راست‌گرايان و گروه‌هاي نئونازي را در روزهاي پس از خشونت‌هاي شارلوتزويل حذف كردند. به عنوان مثال رديت صفحه "Physical Removal" را كه گردانندگانش اعتقاد دارند بايد دموكرات‌ها از جامعه كنار گذاشته شوند حذف كرد. در اين صفحه در آن روزها درباره كشته شدن هيتر هير شوخي‌پردازي شده بود.

فيس‌بوك نيز فورا صفحه گرد‌هم‌آيي "اتحاد راست" (گرد‌هم‌آيي راست‌هاي افراطي در شارلوتزويل) را پس از آن كه مشخص شد اين تجمع مسالمت‌آميز نيست حذف كرد. فيس‌بوك و اينستاگرام در روزهاي بعد محتوا يا صفحات مشابه ديگري را نيز حذف كردند. يكي از صفحات حذف شده از فيس بوك و اينستاگرام صفحه كريستوفر كانتول، يكي از چهره‌هاي شناخته شده‌ راست‌گرايان، بود.

اپل و پي‌پال (PayPal) نيز اعلام كردند كه خدمات نقل و انتقال مالي خود را به روي وب‌سايت‌هاي راست‌گرايان يا وب‌سايت‌هايي كه لباس‌هاي مخصوص تجمعات راست‌گرايان فروخته‌اند مي‌بندند. اپل همچنين پس از وقايع شارلوتزويل يك ميليون دلار به مركز حقوقي فقر جنوب و يك مركز يهوديان اهدا كرد.

دست و دلبازي اپل اين تفكر را كه كمپاني‌ها بين منافع اجتماعي و منافع مالي گزينه‌ دوم را برمي‌گزينند زير سوال برد و دست كم نشان داد وقتي موضوعي با اهميت رخ دهد و عزمي جدي در سيليكون ولي بر سر مبارزه با آن شكل گيرد، كمپاني‌ها حتي حاضر به سرمايه‌گذاري مالي بر سر هدف اجتماعي خواهند بود.

 

منبع: http://www.dw.com/fa-ir