شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت هاي ارتباطي، نقطه ضعف اكثر مديران كسب و كار
سه شنبه، 24 مرداد 1396 - 09:48 کد خبر:30947
نتيجه يك نظرسنجي از ۱۰۰۰ كارمند، نشان مي دهد اكثر مديران در مهارت هاي ارتباطي ضعف دارند و نمي توانند منظور خود را به خوبي منتقل كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، نتيجه يك نظرسنجي از ۱۰۰۰ كارمند، نشان مي دهد اكثر مديران در مهارت هاي ارتباطي ضعف دارند و نمي توانند منظور خود را به خوبي منتقل كنند.

به گزارش زوميت، ارتباط مؤثر، پايه و اساس تمامي كارها و روندها در محيط كار است. تفهيم انتظارات و مسيردهي به شركت، بدون ارتباطات مفيد ميسر نخواهد بود. از طرفي عدم وجود راه هاي ارتباطي مفيد و كارآمد، ضربه بزرگي به كارهاي تيمي مي زند و خلاقيت را نيز از بين خواهد برد.

در نظرسنجي مشترك شركت هاي Interact و Harris Poll، از ۱۰۰۰ شركت كننده در مورد بزرگ ترين نقطه ضعف هاي مديران شان سوال شد و ۹۱درصد از آنها معتقد بودند كمبود مهارت هاي ارتباطي، بزرگ ترين ايراد مديران است. نتايج جزئي تر اين تحقيق نشان مي دهد كمبود هوش هيجاني در ارتباطات، نقطه ضعفي اساسي است كه مشكلات بزرگ تري براي سازمان ها ايجاد مي كند.

بزرگ ترين مشكلات ارتباطي مديران از ديد شركت كنندگان در اين نظرسنجي عبارتند از:

- درك نكردن دستاوردهاي كارمندان - ۶۳ درصد

- عدم شفاف سازي در تشريح مسير شركت - ۵۷درصد

- نداشتن زمان كافي براي ديدار با كارمندان - ۵۲درصد

- صحبت نكردن با زيردستان - ۵۱ درصد

- سوء استفاده از ايده هاي ديگران - ۴۷ درصد

- ارائه نكردن انتقادهاي سازنده - ۳۹ درصد

- ندانستن نام كارمندان - ۳۶ درصد

- صحبت نكردن با ديگران به صورت تلفني و مستقيم - ۳۴ درصد

- پرس وجو نكردن در مورد زندگي شخصي و مشكلات فردي كارمندان - ۲۳ درصد

از ديگر ايراداتي كه از طرف شركت كنندگان در اين نظرسنجي در مورد مديران ديده مي شد مي توان به مديريت جزئي، توهين، بي حرمتي و خودشيفتگي اشاره كرد كه همگي نتايج كمبود هوش هيجاني در مديران هستند.

راه حل

تعامل سالم و مفيد در محيط كار، نياز به ارتباطات و اصالت رفتار از طرف مديران دارد؛ يعني مديران بايد به صورت خودجوش، كارمندان را در كارهاي شركت دخيل كنند، از آنها قدرداني كنند و آنها را به رسميت بشناسند، تعامل معنادار داشته باشند و بازخوردهاي دوطرفه را در شركت به جريان بيندازند.

لو سولومون، مديرعامل شركت Interact، در پايان نظرسنجي نكاتي كليدي براي مديران عنوان كرده است:

قدرداني ويژه داشته باشيد؛ قدرداني زباني، بهترين راه قدرداني از افراد نيست. سعي كنيد به طور ويژه از افرادي كه روح و قلب شان را در اختيار كار شما قرار داده اند تشكر كنيد.

به صورت دوستانه، خصوصي و در جمع از افراد تشكر كنيد؛ سعي كنيد ابراز تشكر و قدرداني شما تا حد امكان صميمي و دوستانه باشد. در موقعيت هاي مختلف و در جمع هاي كارمندي نيز از افراد تشكر كنيد تا نشان دهيد ارزش كار آنها را درك مي كنيد.

نظرخواهي كنيد؛ مديران بايد عادت كنند كه نظر كارمندان را در مشكلات و چالش هاي سازمان جويا شوند. از كارمندان بپرسيد چه راه حل هايي براي مسائل جاري شركت دارند. حتي در موقعيت هاي مختلف دليل كار كردن آنها براي شركت را جويا شويد.

اطلاعات را به اشتراك بگذاريد؛ اطلاعات اساسي عموما تا لحظه آخر از كارمندان مخفي نگه داشته مي شود. اگر مديران حداكثر اطلاعات ممكن را در سريع ترين زمان با كارمندان در ميان بگذارند، از احترام بيشتري نزد آنها برخوردار مي شوند.

بازخورد سازنده بدهيد؛ مديراني كه در طول ارتباط با كارمندان، به آنها بازخوردهايي سازنده و راه حل هايي مبتكرانه ارائه مي دهند، موفق تر از ديگران خواهند بود. سعي كنيد در موقعيت هاي مختلف، بازخوردهايي از نحوه عملكرد افراد و راه حل هايي براي بهبود آن ارائه دهيد.

رفتارهاي انساني را فراموش نكنيد؛ رهبران باهوش به اشتباهات خود اعتراف مي كنند، به راحتي با آنها كنار مي آيند و حتي به آنها مي خندند. اين مديران از محبوبيت بالايي ميان كارمندان خود برخوردارند، چراكه رفتارهايي بدون ريا از خود نشان مي دهند.

نام كارمندان را به خاطر بسپاريد؛ صدا كردن كارمندان با نام، نشان مي دهد كه به آنها اهميت مي دهيد و به صورت شخصي با آنها ارتباط برقرار مي كنيد. اگر سازمان شما كارمندان زيادي دارد، اين كار را با افراد نزديك تر و ارتباطات اوليه خود شروع كنيد.

 

منبع: فرصت امروز