شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مهارت‌هاي نرم از برخورد با كاركنان بدقلق تا مديريت تغيير
چهارشنبه، 18 مرداد 1396 - 10:30 کد خبر:30814
در بخش اول اين مطلب گفته شد كه موفق‌ترين و كارآمدترين مديران كساني هستند كه نه‌تنها از يكسري مهارت‌هاي فني و كلاسيك مديريتي به حد كمال برخوردارند، بلكه مهارت‌هاي نرم و ظريف مديريتي را نيز در خود تقويت كرده‌اند كه آنها را نسبت به مديران معمولي و متوسط متمايز مي‌سازند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در بخش اول اين مطلب گفته شد كه موفق‌ترين و كارآمدترين مديران كساني هستند كه نه‌تنها از يكسري مهارت‌هاي فني و كلاسيك مديريتي به حد كمال برخوردارند، بلكه مهارت‌هاي نرم و ظريف مديريتي را نيز در خود تقويت كرده‌اند كه آنها را نسبت به مديران معمولي و متوسط متمايز مي‌سازند. در همان بخش اول، به هشت مورد از اين مهارت‌هاي نرم اشاره شد كه عبارت بودند از: مهارت گوش كردن، مهارت ارتباط برقرار كردن، مهارت ارتباط غيركلامي، مهارت دادن خبر بد، مهارت نه گفتن، مهارت چانه‌زني، مهارت برقراري رابطه صميمانه با كاركنان و همكاران و مهارت نقد كردن ديگران. در بخش دوم اين مطلب به هشت مورد ديگر از مهارت‌هاي نرم مديريتي اشاره خواهد شد.

 

9) مهارت برخورد با كارمندان سرسخت و بدقلق

در هر شركت و سازماني نيروهايي وجود دارند كه رفتار و اخلاقشان با بقيه متفاوت است و حضور آنها موجب بر هم خوردن هماهنگي در محيط كار مي‌شود. نحوه برخورد مديران با اين گونه افراد در محل كار از جمله معيارهاي قضاوت ديگران در مورد توانمندي‌هاي مديريتي مديران به حساب مي‌آيد. به همين دليل مديران بايد به روشني بدانند كه چگونه با اين گونه افراد برخورد كنند، بدون اينكه هزينه سنگيني به سازمان تحميل شود يا نيازي به اخراج اين افراد كه در برخي موارد افرادي توانمند و تاثيرگذار نيز هستند، باشد.

پند مديريتي: در اولين فرصت ممكن بايد نسبت به مديريت بهينه افراد سرسخت در سازمان اقدام كنيد و نبايد انجام اين كار را به بعدها موكول كنيد. براي اين كار حتما به مدارك و شواهد مستدل و مطمئن استناد و از برخورد شتابزده و يك‌طرفه با اين افراد خودداري كنيد و به آنها فرصت دفاع و استدلال رفتار خود را بدهيد. علاوه‌بر اين، يكسري راهكارهاي اصلاحي براي تغيير رفتار اين افراد ارائه دهيد.

 

10) مهارت حرفه‌اي عمل كردن و حرفه‌اي ماندن

حرفه‌اي عمل كردن و تداوم رفتار حرفه‌اي با كاركنان، هنگامي سخت مي‌شود كه مديران سعي مي‌كنند با كاركنانشان رفتاري دوستانه و صميمانه داشته باشند و در چنين موقعيت‌هايي است كه بعضي مديران دچار تعارض در مهارت‌هاي نرم مختلف مي‌شوند. آنها بايد در همه حال خط و مرز بين زندگي شخصي و زندگي كاري خود و كاركنانشان را حفظ كنند.

پند مديريتي: اگر با دوستان و خويشاوندان خود كار مي‌كنيد يا با كاركنانتان رابطه‌اي دوستانه و صميمانه برقرار كرده‌ايد، حتما توجه داشته باشيد كه حد و مرز مشخصي بين كار و رابطه شخصي‌تان قائل شويد و در محيط كار تمام روابط دوستانه‌اي را كه با كاركنانتان داريد به فراموشي بسپاريد.

 

11) مهارت مديريت تغييرات

افراد مختلف واكنش‌هاي متفاوتي در قبال تغييرات از خود بروز مي‌دهند. برخي با آغوش باز از هر گونه تغيير و تحولي استقبال مي‌كنند، درحالي‌كه برخي ديگر نسبت به آن موضع منفي مي‌گيرند و از خود مقاومت نشان مي‌دهند. در هر صورت تمام كاركنان در زمان وقوع هر تغييري در سازمان به مديران خود نگاه مي‌كنند و منتظر ارائه راه‌حل‌ها و پيشنهادهاي جديدي از سوي او هستند.

پند مديريتي: در زمان وقوع تغييرات در سازمان، فرصت اظهار نظر و ارائه پيشنهادها و افكار را به كاركنانتان بدهيد و به اين وسيله آنها را در فرآيند تغيير مشاركت دهيد و به‌طور غيرمستقيم از مقاومت آنها در برابر تغيير بكاهيد.

 

12) مهارت در هم شكستن مقاومت‌ها

مديران در هر حال با مقاومت و عدم همراهي كاركنان در محيط كار روبه‌رو هستند و نحوه مقابله آنها با اين مقاومت‌هاست كه آنها را از هم متمايز مي‌سازد. پس در زمان روبه‌رو شدن با مقاومت كاركنان در برابر خواسته‌هايتان سعي كنيد با تفكر و تعقل كامل عمل كنيد و نه بر اساس احساسات و تصميم‌گيري‌هاي عجولانه.

پند مديريتي: در صورت مواجهه با مقاومت كاركنان سعي كنيد بر خود مسلط باشيد و با دعوت از مقاومت‌كنندگان براي بيان نظرات خود، آنها را به پاي ميز مذاكره بكشانيد و به‌تدريج آنها را نرم و انعطاف‌پذير كنيد.

 

13) مهارت واكنش نشان دادن به شكايات

مديران به‌طور مداوم يكسري شكايت‌ها و گله‌ها را از كاركنانشان دريافت مي‌كنند كه در موضوعات مختلفي مطرح مي‌شوند و حتما بايد به آنها پرداخته شود. هنر مديران بزرگ اين است كه قادرند سخت‌ترين شكايات و گله‌ها را با خردمندي و تاكتيك‌هاي مناسب مديريت كرده و به فرصت‌هايي براي اصلاح امور تبديل كنند.

پند مديريتي: با سوال پرسيدن از فرد شاكي و نظر خواستن از او مي‌توانيد وي را به بخشي از راه‌حل پيشنهادي خود تبديل و مسائل و مشكلات را به راحتي حل كنيد.

 

14) مهارت تمرين رفتارهاي مطلوب

مديران مودب و خوش رفتار به شدت در ميان كاركنان محبوبيت دارند. آنها با رفتار و كردار مثبتشان سنگ بناي شكل‌گيري و تقويت يك فرهنگ سازماني فوق‌العاده را ايجاد مي‌كنند و افرادشان را به نشان دادن رفتار و كردار مثبت و مطلوب تشويق مي‌كنند.

پند مديريتي: هميشه در محل كارتان وقت‌شناس باشيد و با زيردستان خود با ادب و مهرباني رفتار كنيد تا آنها نيز با همديگر و با شما چنين رفتاري داشته باشند.

 

15) مهارت تفويض اختيارات و مسووليت‌ها

در بسياري از موقعيت‌ها، تفويض اختيارات و مسووليت‌ها بهترين و ساده‌ترين تصميمي است كه يك مدير مي‌تواند براي پيشبرد اهداف و خواسته‌هاي خود اتخاذ كند. واگذاري انجام برخي كارهاي مديريتي به كاركنان مي‌تواند حس مسووليت‌پذيري و اعتماد به نفس را در آنها تقويت كند.

پند مديريتي: در زمان تفويض اختيارات و مسووليت‌ها حتما به اصل شفاف‌سازي و تبيين تمام ابعاد قضيه و اطلاع‌رساني كامل به كاركنانتان توجه داشته باشيد و به آنها در مورد چالش‌ها يي كه ممكن است با آنها روبه‌رو شوند، اطلاع‌رساني كنيد.

16) مهارت مديريت اخلاق‌مدارانه

يكي از مهم‌ترين، حساس‌ترين و پيچيده‌ترين كاركردهاي يك مدير، رعايت هميشگي و همه‌جانبه اصول اخلاقي در محيط كار است.

پند مديريتي: رعايت اصول اخلاقي در كار را به‌صورت عملي به كاركنانتان بياموزيد و به اين وسيله آن را به بخشي از فرهنگ سازماني شركت‌تان تبديل كنيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4114