شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گرايش‌هاي جديد روابط‌عمومي
شنبه، 1 شهریور 1399 - 08:03 کد خبر:308
روابط‌عمومي يكي از صنايعي است كه به شدت تحت تأثير رسانه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. اما من، مانند بسياري ديگر، بر اين باور هستم كه رسانه اجتماعي تنها يك ابزار جديد است كه روابط‌عمومي را اثربخش‌تر مي‌كند و مديران واقعي روابط‌عمومي را از آن دسته كه چندان جالب نيستند جدا مي‌كند.


 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عمومي يكي از صنايعي است كه به شدت تحت تأثير رسانه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. اما من، مانند بسياري ديگر، بر اين باور هستم كه رسانه اجتماعي تنها يك ابزار جديد است كه  روابط‌عمومي را اثربخش‌تر مي‌كند و مديران واقعي روابط‌عمومي را از آن دسته كه چندان جالب نيستند جدا مي‌كند.


يكي از هيجان‌انگيزترين چيزهايي كه مي‌توانست براي روابط‌عمومي اتفاق بيافتد رسانه اجتماعي است. رسانه اجتماعي فرصتي است براي خبررسانان صنايع و پيوند دهنده افراد تا كار خود را به شيوه‌اي مستقيم‌تر انجام دهند به گونه‌اي به تأثيرگذاران دسترسي پيدا كنند كه پيش‌تر از اين ممكن نبود و دسترسي را فراتر از رسانه‌ها گسترش دهند، چيزي كه تاكنون مقياس اصلي روابط‌عمومي در نظر بسياري از شركت‌ها بوده است. اما همه اين‌ها در حال تغيير است.

رسانه اجتماعي عموم را به روابط‌عمومي بازمي‌گرداند


هنوز كارگزاري‌ها و مديران روابط‌عمومي وجود دارند كه رسانه‌هاي اجتماعي و شبكه‌هاي اجتماعي را بخش مهمي از شغل خود نمي‌دانند. آن‌ها مي‌گويند كه "اين تنها يك ابزار است و هدر دادن وقت". آن‌ها از يك نكته غافلند.


رسانه اجتماعي به مديران روابط‌عمومي كمك مي‌كند تا روابط جديد بيشتري را در سطح گسترده‌تري و به شيوه پايداري كه پيش از اين ممكن نبود برقرار كنند. مردم پرمشغله هستند و رسانه اجتماعي به متخصصان امكان مي‌دهد تا روابط باكيفيت ادامه‌داري با تأثيرگذاران، رسانه‌ها، مشتريان و شركا صرف نظر از اين كه كجا باشند و چه ميزان زمان آزاد دارند، برقرار كند.


هيجان انگيز است كه مي‌بينيم روابط‌عمومي به مردم و برقراري ارتباطات بازمي‌گردد. مديران موفق روابط‌عمومي مي‌دانند كه چگونه روابط باكيفيت برقرار كرده و حفظ كنند. امروز، رسانه اجتماعي بخش عظيمي از اين كار را انجام مي‌دهد.

متخصصان بزرگ روابط‌عمومي خود مي‌توانند از تأثيرگذاران باشند


متخصصان روابط‌عمومي در تمام صنايع بايد به صورت روزانه از ابزار رسانه اجتماعي استفاده كنند تا اجتماعي پايدار مخصوص به خود در ميان همتايان، نايب رئيسان،‌ رهبران تجاري،‌ خبرنگاران و غيره تأسيس كنند. فراتر از استفاده صرف ابزار رسانه اجتماعي در كارزارهاي روابط‌عمومي،‌ مديران روابط‌عمومي اين فرصت را دارند تا به صورت روزانه جنبه انساني خود را به نمايش بگذارند و افكار خود را با ديگران شريك شوند.

شفافيت در ارتباطات تجاري مديران روابط‌عمومي خوب را از بد تفكيك مي‌كند


يكي از گله‌هاي ديرين از روابط‌عمومي اين است كه پر از تحريف و چرند و پرند است. يكي ديگر از گله‌ها كه بيشتر از جانب خبرنگاران است، اين است كه كارگزاران روابط‌عمومي نمي‌دانند كه براي چه كسي، چه چيزي را و چرا تبليغ مي‌كنند. با ظهور شفافيت، ارتباطات باز و يكپارچگي رسانه اجتماعي با هر آنچه انجام مي‌دهيم،‌ صنعت ما چاره‌اي جز جدا كردن خوب از بد ندارد.

كسب‌وكارها بيش از هر زمان ديگري از روابط‌عمومي و بازاريابي بهره‌مند خواهند شد


امروزه با توانايي اندازه‌گيري آسان تأثير، ترافيك و كارزارهاي روابط‌عمومي، كسب‌وكارها درمي‌يابند كه ارزيابي روابط‌عمومي بيش از هر زمان ديگري آسان شده است. از آنجايي كه روابط‌عمومي ديگر دست‌يابي به پوشش خبري در رسانه‌ها نيست، بلكه بيشتر واداشتن تأثيرگذاران به صورت مستقيم است كسب‌وكارها مي‌توانند به آساني تشخيص دهند كه آيا پولي كه صرف روابط‌عمومي و بازاريابي مؤثر مي‌كنند نتيجه‌بخش بوده است يا خير.


با وجود تمام ابزار عالي انداز‌ه‌گيري كه امروز در اختيار داريم، هر مدير يا كارگزاري روابط‌عمومي بايد بتواند فهرست ماهانه‌اي از نتايج ارائه دهد كه مي‌تواند ميزان ذكر نام تجاري، پوشش خبري در رسانه‌ها،‌ ترافيك سايت، مشاركت در رسانه اجتماعي،‌ فروش مستقيم و غيره باشد. هر متخصص خوب ارتباطات بايد بتواند تلاش‌هاي خود را اندازه‌گيري نمايد و به شما اطمينان دهد كه پول شما بيش از هر زمان ديگري عاقلانه خرج مي‌شود و تأثير مثبتي بر سود و زيان شركت دارد.

منبع مرجع:  شارا (شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران)