شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بهره برداري از اولين و بزرگترين گندله سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي
شنبه، 14 مرداد 1396 - 14:07 کد خبر:30742
اولين و بزرگترين كارخانۀ گندله سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي با اتكا به سرمايه و دانش فني فولاد مباركه و پيمانكاران داخلي و با حضور مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر بهرام سبحاني، مديرعامل گروه فولاد مباركه، محمود نگهبان سلامي، نمايندۀ مردم خواف و رشتخوار، مديـران عامل شركتهاي فولاد خراسان و صنايع معدني فولاد سنگان، استاندار، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي و اعضاي شوراي اسلامي و مسئولان محلي خواف به بهره برداري رسيد.

با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و سرمايه و دانش فني فولاد مباركه انجام شد؛
بهره برداري از اولين و بزرگترين گندله سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي

 


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين و بزرگترين كارخانۀ گندله سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي با اتكا به سرمايه و دانش فني فولاد مباركه و پيمانكاران داخلي و با حضور مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر بهرام سبحاني، مديرعامل گروه فولاد مباركه، محمود نگهبان سلامي، نمايندۀ مردم خواف و رشتخوار، مديـران عامل شركتهاي فولاد خراسان و صنايع معدني فولاد سنگان، استاندار، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي و اعضاي شوراي اسلامي و مسئولان محلي خواف به بهره برداري رسيد.


به گزارش خبرنگار فولاد در آيين بهره برداري از كارخانۀ گندله سازي ۵ ميليون تني فولاد سنگان خراسان، كه روز سه شنبه دهم مردادماه سال جاري انجام شد، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت ضمن قدرداني از اقدامات هدفمند فولاد مباركه در منطقۀ سنگان كه منجر به تكميل هرچه بيشتر زنجيرۀ فولاد كشور شده است، گفت: بايد ظرفيت هاي معدن و صنايع معدني در كشور به گونه اي افزايش يابد كه صادرات سنگ آهن خام و سنگ آهن دانه بندي متوقف و به جاي آن انواع محصولات فولادي باكيفيت به اقصي نقاط دنيا صادر شود.


وي يكي از اهداف جدي اين وزارتخانه را تكميل زنجيرۀ توليد مواد معدني معرفي كرد و گفت: جلوگيري از صادرات مواد خام و تبديل آن به محصولات با ارزش افزودۀ بالاتر كه فناوري، اشتغال و بازگشت سرمايه را در پي دارد، از اولويتهاي اين وزارتخانه است.


وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعۀ اكتشافات معدني، افزود: هم اينك در يكي از بزرگترين مناطق داراي ذخاير سنگ آهن كشور واقع در سنگان خواف، ۱۲ هزار كيلومترمربع اكتشاف تكميلي در خصوص سنگ آهن انجام شده است كه نتايج آن نشان ميدهد بايد توليد كنسانتره را در منطقۀ سنگان به ۵/۲۲ ميليون تن و توليد گندله را به ۵/۱۷ ميليون تن برسانيم.


ايشان يادآور شد: براي توليد اين ميزان كنسانتره و گندله حداقل بايد ۴۰ ميليون تن سنگ آهن از معادن سنگان تأمين شود.


وي با اشاره به محدوديت آب در منطقۀ سنگان، ابراز داشت: در خصوص تامين آب مورد نياز رايزني هايي با وزارت نيرو انجام گرفته است.


نعمت زاده با ذكر اين مطلب كه تا چند سال گذشته ايران واردكنندۀ فولاد بود، اظهار كرد: رويكرد توسعۀ معدن و صنايع معدني اكنون شرايطي فراهم كرده است كه خوشبختانه سال گذشته ميزان صادرات فولاد به ۵ ميليون تن رسيد؛ اين در حالي است كه براساس برنامه ريزي هاي به عمل آمده اميدواريم امسال اين رقم به ميزان ۸ ميليون تن برسد.


وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در ابتداي دولت يازدهم، حجم توليد سنگ آهن در كشور سالانه حدود ۶۳ ميليون تن بود؛ اما اينك به ۷۵ ميليون تن رسيده و قرار است تا پايان سال توليد سالانۀ سنگ آهن در ايران به ۱۰۰ ميليون تن برسد.


وي با بيان اينكه در ابتداي فعاليت دولت يازدهم، سالانه ۲۸ ميليون تن كنسانتره توليد ميشد و اين رقم اكنون به ۵/۴۶ ميليون تن كنسانتره در سال ارتقا يافته است، ادامه داد: بنابر برنامه ريزي هاي انجام شده مقرر شده است تا پايان سال، ميزان كنسانترۀ توليدي به ۵۵ ميليون تن برسد. ضمن اينكه در بخش گندله نيز ميزان توليد ۵/۲۱ ميليون تن بود كه اكنون به ۵/۳۹ ميليون تن رسيده و تا آخر سال نيز به گونه اي برنامه ريزي شده است كه به ۴۵ ميليون تن دست يابيم.


نعمت زاده ميزان توليد آهن اسفنجي در سال ۹۲ را ۷/۱۸ ميليون تن اعلام كرد و افزود: در اين بخش اكنون به رقم ۳۰ ميليون تن در سال دست يافته ايم و طبق برنامه تا آخر سال افزايش توليد تا ۳۴ ميليون تن را در دستور كار قرار داده ايم. علاوه براين، در بخش شمش نيز ميزان توليد ۵/۲۳ ميليون تن بود كه اكنون به ۳۱ ميليون تن رسيده و تا آخر سال نيز به ۳۷ ميليون تن دست خواهيم يافت.

تمامي طرح هاي توسعه در گروه فولاد مباركه يكي پس از ديگري به بار نشسته است
بنابــر ايــــن گـــزارش، در ايـــن مراســـــم دكتر بهرام سبحاني، مديرعامل گروه فولاد مباركه نيز از سرمايه گذاري ۵,۵۰۰ ميليارد توماني اين شركت براي اجراي طرح هاي توسعۀ گروه فولاد مباركه در طول دولت يازدهم خبر داد و با بيان اينكه اين ميزان سرمايه گذاري و تمامي طرح هاي توسعه در گروه فولاد مباركه يكي پس از ديگري به بار نشسته است، ضمن ابراز خرسندي از به بهره برداري رسيدن گندله سازي ۵ ميليون تني فولاد سنگان خراسان گفت: تمامي پروژه ها به جز كنسانتره ۵ ميليون تني سنگان، كه بيش از ۵۲ درصد پيشرفت فيزيكي دارد، به طور كامل عملياتي شده و به بهره برداري رسيده است.


دكتر سبحاني در معرفي پروژۀ گندله سازي سنگان افزود: اين پروژه به منظور تأمين پايدار گندله و ايجاد توازن در زنجيرۀ فولاد به ظرفيت ۵ ميليون تن در سال، در مجاورت معادن سنگ آهن سنگان استان خراسان، در زميني به مساحت ۲۴ هكتار با سرمايه گذاري ۱۰ هزار ميليارد ريال در مدت ۳۶ ماه با موفقيت اجرا شد.


وي ظرفيت كنوني توليد در گروه فولاد مباركه را ۳/۱۰ ميليون تن فولاد خام و ۸/۱۱ ميليون تن آهن اسفنجي در سال اعلام و تصريح كرد: گروه فولاد مباركه براي توليد اين ميزان محصول به ۵/۱۷ ميليون تن گندله نياز دارد.


مديرعامل بزرگترين گروه فولادسازي كشور افزود: مبادي تأمين گندلۀ موردنياز گروه فولاد مباركه از خارج شركت به ميزان ۳/۵ ميليون تن در سال، در سنگان به ميزان پنج ميليون تن در سال و در خود شركت فولاد مباركه ۲/۷ ميليون تن در سال است.


او با بيان اينكه ۷,۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه در اين مجموعه ثبت شده است، اظهار كرد: در بخش زنجيرۀ تأمين فولاد در بخش بالادست ۲۸۰۰ شركت، اعم از معادن سنگ آهن تا تأمين قطعات يدكي و در بخش پايين دست ۱۰۰۰ شركت، ازجمله شركتهاي خودروسازي و لوازم خانگي قرار دارند.


دكتر سبحاني در بخش پاياني سخنان خود با تأكيد بر اينكه شركت فولاد مباركه بزرگترين توليدكنندۀ ورق هاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا است، تصريح كرد: اين شركت با ۱۲ واحد احيا مستقيم به ظرفيت ۱۲ ميليون تن، بزرگترين توليدكنندۀ آهن اسفنجي در جهان و يكي از موفقترين شركتهاي فولادسازي است.


بايد اعتبار مناسبي براي تكميل زيرساخت صنايع معدني تأمين شود
در ادامۀ اين مراسم، محمود نگهبان سلامي، نمايندۀ مردم خواف در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اهميت تأمين زيرساخت در توسعۀ طرح هاي معدني، تأكيد كرد: يكي از دغدغه هاي بسيار بزرگ در حوزۀ معدن، تأمين زيرساخت است و ازآنجاكه تأمين آب موردنياز صنايع معدني نيز يكي از زيرساخت هاي اين بخش محسوب ميشود، بنابراين باتوجه به كم آبي منطقه بايد چارۀ جدي نيز در اين زمينه انديشيده شود كه باتوجه به انتقال آب از درياي عمان به شرق كشور، تأمين آب صنايع اين منطقه بايد موردتوجه قرار گيرد.


وي نبود زيرساخت هاي لازم درزمينۀ حمل ونقل جاده اي و ريلي را در صنايع معدني، يكي ديگر از معضلات معدن و صنايع معدني كشور برشمرد و يادآور شد: از سهم حقوق دولتي بايد اعتبار مناسبي براي تكميل زيرساخت صنايع معدني منطقه تأمين شود.


بومي سازي صنايع معدني فولاد سنگان با اتكا به دانش فني و سرمايه گذاري فولاد مباركه و حضور پيمانكاران داخلي از ويژگي هاي بارز اين پروژه است


در بخش ديگري از اين مراسم سيد محسن ميرمحمدي، مديرعامل شركت صنايع معدني فولاد سنگان نيز از اشتغال زايي بيش از ۱۳۰۰ نفر به صورت اماني و پيماني در اولين و بزرگترين گندله سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي خبر داد و بومي سازي صنايع معدني فولاد سنگان را با اتكا به دانش فني و سرمايه گذاري فولاد مباركه و پيمانكار داخلي، از ويژگي هاي بارز اين پروژه خواند.
  
******************************************************************
 هدف گذاري فولاد مباركه براي فروش ۷ ميليون تن محصولات فولادي تخت
معاون فروش و بازاريابي شركت فولاد مباركه در خصوص آخرين وضعيت توليد و فروش اين شركت گفت: هدف گذاري بازاريابي و فروش براي سال جاري ۷ ميليون تن انواع محصولات فولادي تخت است كه تحقق اين هدف ركورد جديدي در فروش شركت خواهد بود.


محمود اكبري افزود: عمدۀ افزايش توليد در ورقهاي گرم و تختال است و توليد محصولات سرد و پوشش دار با ظرفيت هاي قبل خواهد بود.

تأمين نياز مصرف كنندگان كشور اولويت اول
معاون فروش و بازاريابي فولاد مباركه خاطرنشان كرد: با توجه به نياز بازار داخل به ورق هاي فولادي، رويكرد شركت در درجۀ اول تأمين نياز صنايع داخلي بوده و هست؛ اما اين به معني عدم عرضۀ محصول به بازارهاي جهاني نيست؛ زيرا به دست آوردن برند و جايگاه شناخته شده و معتبر در بازارهاي جهاني كار آساني نيست و اين مهم بايد حفظ شود. علاوه برآن، در برخي از محصولات، ازجمله تختال، توليد مازاد بر تقاضا داريم كه تنها راه، صادرات است.

روند روبه رشد توليد و فروش و كاهش ۸۳ درصدي صادرات
وي در خصوص آخرين آمار توليد و فروش چهارماهۀ سال جاري فولاد مباركه گفت: ازنظر كمي نسبت به چهارماهۀ سال قبل شاهد رشد ۱۹ درصدي هستيم؛ به طوريكه از فروش يك ميليون و ۸۱۷ هزار تن در سال ۹۵ به دو ميليون و ۱۸۰ هزار تن رسيده ايم. در اين دورۀ زماني، عرضۀ محصولات فولاد مباركه در بازار داخل با رشد ۵۳ درصدي رو به رو بوده است و از رقم يك ميليون و ۲۳۸ هزار تن به يك ميليون و ۸۹۰ هزار تن در سال جاري افزايش يافته است. در چهارماهۀ سال جاري به همين ميزان كاهش صادرات داشتيم؛ به طوريكه ميزان صادرات از ۸۱۲ هزار تن در سال ۹۵ به ۲۹۰ هزار تن در سال ۹۶ كاهش داشته است. البته اين ميزان صادرات نيز اغلب محصول تختال بوده است و به عنوان مثال در محصول گرم از ۶۰۶ هزار تن در سال ۹۵ به ۱۰۴ هزار تن در سال ۹۶ كاهش يافته است كه كاهش ۸۳ درصدي را نشان ميدهد.

افزايش قيمت نهاده هاي توليد
اكبري درخصوص رشد قيمتهاي داخلي، با بيان اينكه درمجموع باتوجه به رشد قيمتهاي جهاني و هزينه هاي توليد، ميانگين قيمت توليدات روند افزايشي داشته است، افزود: يكي از مواردي كه با رشد قيمت قابل توجهي رو به رو بوده است قيمت الكترود است كه از حدود ۲ هزار دلار/تن به ۲۰ هزار دلار/تن افزايش داشته است. همچنين آلياژهاي مورداستفاده مانند منگنز هم رشد قيمت داشته است. از طرفي قيمت قراضۀ سنگين در بازار داخل در حدود ۳۲۰ تومان به ازاي هر كيلو در ماه هاي اخير رشد داشته و از ۹۵۰ تومان در هر كيلوگرم به حدود ۱۲۷۰ تومان در هر كيلوگرم رسيده است. قراضۀ سي اف آر تركيه از ۲۵۰ دلار بر تن به ۳۱۴ دلار بر تن رشد داشته است؛ اين موضوع حكايت از رشد قيمت مواد اوليه در بازارهاي جهاني دارد.


وي در خصوص رشد قيمت سنگ آهن گفت: همانطور كه ميدانيد قيمت سنگ آهن ضريبي از قيمت شمش فولاد خوزستان است كه با افزايش قيمت اين محصول، قيمت سنگ آهن هم به همان نسبت رشد ميكند.

بازدهي سرمايه گذاريهاي فولاد مباركه
معاون فروش و بازاريابي يادآور شد: چشم انداز ۱۴۰۴ فولاد مباركه، افزايش توليد محصولات فولادي و حفظ سهم ۴۵ درصدي از توليد فولاد خام كشور است و بر همين اساس، برخي از استراتژي هاي شركت، سرمايه گذاري در راستاي تأمين مواد اوليه، كاهش هزينه هاي توليد و افزايش سودآوري است كه منجر به حفظ حقوق صاحبان سهام نيز خواهد شد. به دليل وجود مشكلاتي در خصوص تأمين مواد اوليه گام هايي در جهت رفع اين مشكل برداشته شده است كه از اين جمله ميتوان به واحد ۵ ميليون تني گندله سازي سنگان كه به بهره برداري رسمي رسيد، اشاره كرد.


وي با تأكيد بر اينكه پروژۀ افزايش ظرفيت توليد مجتمع فولاد سبا از ۷۰۰ هزار تن به يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن به اتمام رسيده و در آيندۀ نزديك به طور رسمي افتتاح خواهد شد، افزود: با بهره برداري از اين پروژه، ظرفيت توليد فولاد كشور اضافه خواهد شد و شرايطي فراهم ميشود تا راه تأمين نياز كشور به محصولات تخت هموارتر شود.

فعاليت فولاد مباركه با حداكثر ظرفيت
اكبري افزود: خوشبختانه از سال ۹۵ فولاد مباركه با حداكثر ظرفيت توليد فعال است و با توجه به وجود تقاضاي قابل توجه در بورس كالا، نياز بازار تأمين ميشود و اين روند ادامه دار خواهد بود و مشكلي درزمينۀ تأمين نياز داخل نخواهيم داشت.

تأمين ورق هاي باضخامت ۳ ميليمتر و كمتر توسط توليدكنندگان داخلي در دسترس است
معاون فروش و بازاريابي درخصوص تأمين ورق هاي با ضخامت ۳ ميليمتر و كمتر هم گفت: با توجه به محاسبات صورت گرفته بر مبناي تقاضاي حقيقي واحدهاي مصرف كننده اين نوع ورقها، ميزان نياز صنايع لوله و پروفيل در حدود ۵/۱ ميليون تن است؛ زيرا مباركه در سال گذشته به ميزان ۱ ميليون و ۳۱۶ هزار تن ورق براي شركت هاي لوله و پروفيل تأمين كرده و از اين ميزان ۹۷۶ هزار تن مربوط به ورق هاي ۳ ميليمتر و كمتر بوده است. ميزان واردات اين ضخامت ها در حدود ۸۶۶ هزار تن است و با احتساب توليد ۲۰۰ هزار تني واحدهاي كوچك تر مانند نورد لولۀ اهواز و مجتمع فولاد گيلان اين ميزان درمجموع به حدود ۲ ميليون تن ميرسد؛ از اين ميزان حدود ۵۱۰ هزار تن در شركتهاي نوردكار مصرف ميشود. با توجه به ظرفيت خالي شركت فولاد گيلان و نورد و لولۀ اهواز درصورتي كه جهت توانمندسازي و افزايش توليد اين شركتها سرمايه گذاري شود، نياز داخلي ازجمله ۵/۱ ميليون تن نياز شركتهاي لوله و پروفيل ميتواند بدون واردات تأمين شود و در اين صورت حدود ۳۰۰ هزار شغل جديد نيز در كشور ايجاد خواهد شد.