شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت تبليغات در كسب و كار
دوشنبه، 26 تیر 1396 - 09:33 کد خبر:30487
همواره دو رويكرد در رابطه با تبليغات وجود دارد؛ برخي خواهان تأثير كوتاه مدت و سريع هستند و برخي ديگر مي خواهند پيام شان تا مدت ها در ذهن مخاطب نقش ببندد. همين امر هم منجر شده است روش هاي مختلفي در اين رابطه وجود داشته باشد. هدف تبليغات اين است كه با كمترين هزينه بيشترين مخاطبان را جذب كنيد. اگر اين مهم به درستي انجام شود تبليغات، موفقيت كسب و كار شما را به همراه خواهد داشت.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، همواره دو رويكرد در رابطه با تبليغات وجود دارد؛ برخي خواهان تأثير كوتاه مدت و سريع هستند و برخي ديگر مي خواهند پيام شان تا مدت ها در ذهن مخاطب نقش ببندد. همين امر هم منجر شده است روش هاي مختلفي در اين رابطه وجود داشته باشد. هدف تبليغات اين است كه با كمترين هزينه بيشترين مخاطبان را جذب كنيد. اگر اين مهم به درستي انجام شود تبليغات، موفقيت كسب و كار شما را به همراه خواهد داشت.

نكته اي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه سعي نكنيد همه چيز را براي همه كس فراهم كنيد. هيچ كالا يا خدماتي وجود ندارد كه به درد همه كس بخورد. بسياري از صاحبان كسب و كار به خصوص مديران سازمان ها سعي مي كنند به همه بازارها دست پيدا كنند. اما حقيقت اين است كه اين روش كارساز نيست. و براي كسب كارهاي كوچك مي تواند فاجعه آميز باشد. بنابراين به جاي اينكه فقط سعي كنيد تبليغات پر تيراژ راه بيندازيد ابتدا بايد مخاطبان واقعي خود را پيدا كنيد.

عنوان، مهم ترين بخش يك تبليغ چاپي و همين طور تبليغات آنلاين به  شمار مي رود و براي موفقيت تبليغ حياتي است. ۹۵درصد افراد فقط عنوان ها را مي خوانند و اگر عنوان به اندازه كافي جذاب باشد، مطلب را مي خوانند. روزانه هزاران تبليغات پيش روي ما انسان ها قرار مي گيرد؛ تبليغاتي مختلف از كالا و خدماتي كه بسياري از شركت ها ارائه مي دهند.

دنياي امروز، دنياي تبليغات موفق است. به همين خاطر لازم است براي انجام تبليغ، شكل درست آن را انجام دهيد. اين امر باعث خواهد شد بتوانيد از هزينه اي كه صرف تبليغ خود كرده ايد، نهايت استفاده را كرده و نتايج مورد نياز را از آن به دست آوريد.

توصيه هاي حرفه اي از مديران موفق

- نخستين قدم در موفقيت يك تبليغ، افزايش احتمال ديده شدن آن از طرف گروه هدف است. استفاده از تبليغي كه براي يك راديوي بين المللي تهيه شده در يك راديوي محلي موسيقي، نمي تواند  ايده خوبي باشد. در مورد علايق بازار هدف خود  (مانند ورزش، موسيقي، آشپزي و…)، جايي كه به اين علايق مي پردازند (فرودگاه، باشگاه، خانه، ماشين و…) و نيز اينكه چطور آن را دوست دارند  (روزنامه، راديو و…) اطلاعات كسب كنيد. تا زماني كه در مورد اين مسائل اطلاعاتي نداشته باشيد نمي توانيد تبليغي هوشمندانه بسازيد. در حقيقت پول خود را دور ريخته ايد، بدون آنكه بازار هدف تان تبليغ شما را ديده باشند.

- تا زماني كه ماهيت چيزي را كه مي خواهيد ندانيد، آن را به دست نمي آوريد. اين اصل هم در زندگي شخصي و هم تهيه تبليغ، مؤثر است. اگر مي خواهيد مردم نسبت به تبليغ شما عكس العمل نشان دهند، حتماً بايد هدف مشخصي داشته باشيد. آيا هدف تان اين است كه به شما زنگ بزنند، به فروشگاه تان بيايند يا به وب سايت تان مراجعه كنند؟ هدف تان هر چه باشد، بايد تمام عناصر تبليغ را طوري درگير آن هدف كنيد كه مشتريان متقاعد شوند آن هدف برآورده مي شود.

فرض كنيد هدف تان اين است كه مشتريان را جهت برقراري تماس رايگان ترغيب كنيد. در اين صورت مثلاً بايد بگوييد: «همين حالا با شماره تلفن تماس رايگان ما تماس بگيريد.» اهداف چندگانه مي توانند باعث خدشه در ارائه تصوير شفاف از شركت و سردرگمي مشتريان شوند و زماني كه مردم سردرگم شوند معمولا عملي انجام نمي دهند.

- اگر احتمالا از حداقل يك مزيت رقابتي برخوردار نيستيد، بهتر است سريعا به فكر آن باشيد. اگر مزيت رقابتي منحصر به فردي كه بتوانيد ارزشمندي آن را متذكر شويد نداريد و فقط به قيمت خود به عنوان يك مزيت رقابتي انحصاري تأكيد مي كنيد، اين كار باعث از دست دادن جايگاه تان خواهد شد، مگر اينكه واقعا يك قيمت انحصاري با ويژگي هاي بسيار برجسته داشته باشيد. درواقع با توجه به فضاي كاملاً رقابتي بازار حال حاضر كه تقريباً در تمامي كسب و كارها وجود دارد، لازم است در راستاي موفقيت در انديشه ايجاد تفاوت نسبت به سايرين باشيد.

- مشتريان شما، نگهبان و مراقب شما نيستند. آنها مسئول فروش، درآمد، نام تجاري و حسن شهرت شما هم نيستند. براي آنها فقط اين مهم است كه شما چگونه و با چه پيشنهادي به آنها فايده مي رسانيد. بنابراين جملات «ما …» را كنار بگذاريد و به دنبال فروش فايده باشيد. مردم در نهايت به دنبال دو چيز هستند؛ كسب لذت و دوري از درد. به مردم بگوييد كه محصول شما چه فايده هايي دارد كه مي تواند درد را از آنها بگيرد يا لذتي را به آنها هديه كند. اين مسئله را با ليست كردن خصوصيات و ويژگي هاي محصول اشتباه نگيريد.

براي مردم اينكه اين خصوصيات محصول شما چه فايده اي را به طور خاص براي شخص آنها دارد خيلي مهم تر است از اينكه ليست ويژگي هاي محصول شما را بدانند. براي اين كار ابتدا خصوصيات محصول را ليست كنيد و سپس فايده هر يك را از ديد مصرف كننده بنويسيد (دفع درد يا كسب لذت). در ضمن مطالعات نشان داده اند كه مردم به ترس از دست دادن چيزي (درد) بيشتر و بهتر پاسخ مي دهند.

 

منبع: فرصت امروز