شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روش‌هايي براي بازاريابي و فروش اپليكيشن
دوشنبه، 26 تیر 1396 - 09:19 کد خبر:30482
اپليكيشن نوعي نرم‌افزار كامپيوتر است كه براي استفاده كاربر نهايي استفاده مي‌شود. اكثر نرم‌افزارهايي كه روزانه استفاده مي‌كنيم، شامل اين تعريف مي‌شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اپليكيشن نوعي نرم‌افزار كامپيوتر است كه براي استفاده كاربر نهايي استفاده مي‌شود. اكثر نرم‌افزارهايي كه روزانه استفاده مي‌كنيم، شامل اين تعريف مي‌شوند. انتظار مي‌رود ميزان دانلود اپليكيشن تا سال 2020 با نرخ رشد 8/ 1 برابري به 378 ميليارد بار برسد. گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها در سال‌هاي اخير به محبوب‌ترين ابزارهاي شخصي و همراه در سراسر دنيا تبديل شده‌اند. اما اين ابزارهاي هوشمند، محبوبيت خودشان را مديون اپليكيشن‌هاي متنوع و متفاوتي هستند كه براي آنها ارائه شده‌اند. در ايران نيز سالانه حدود 70 هزار اپليكيشن توليد مي‌شود كه تعدادي از اين اپليكيشن‌ها در بازار توفيق چنداني پيدا نمي‌كنند. تغيير و تحولات صورت گرفته در بازار اپليكيشن ما را به اين نقطه مي‌رساند كه حركت از توليدمحوري به سوي بازارمحوري با حركت سريع در حال چرخش است. يكي از دلايل عدم موفقيت اين اپليكيشن‌ها در بازار عدم توجه به اندازه بازار است. منظور از اندازه بازار، خريد ريالي يك محصول يا خدمت در يك بازه زماني، مثلا يك‌سال در يك كشور است. بيل گيتس در اين زمينه مي‌گويد: «فرق است بين كارآفريني كه وقتي مي‌پرسند اندازه بازار محصولات شما چقدر است مي‌گويد اوه! خيلي زياد و كارآفريني كه مي‌گويد اندازه بازار محصولات و خدماتي كه در آن فعاليت مي‌كنيم، يكصد ميليون دلار است.» از ديگر توصيه‌هاي متخصصان بازاريابي به توليدكنندگان اپليكيشن عبارت است از:

 

1) بازار را بررسي و تحليل كنيد: درست مانند هر كسب‌وكار ديگري، موفقيت شما در گرو درك صحيح و تحليل درست از بازار نهفته است. اپ استور و گوگل پلي و كافه بازار مهم‌ترين بازارهاي نرم‌افزاري هستند كه در اين زمينه پيش رو داريد. بهترين راه براي درك اپ‌استور اپل و كافه بازار و... نگاه كردن به فهرست‌هاي پرفروش‌ترين و برترين برنامه‌هاي رايگان، برترين برنامه‌هاي در حال رشد و... است. اپل قادر به ارائه‌ چنين فهرست‌هايي در هر يك از دسته‌بندي‌هاي مورد علاقه شما است.

بهتر است اين آمار و ارقام را به‌طور مرتب بررسي كنيد و موارد مهم را در دفترچه يادداشت‌تان بنويسيد. انجام چنين كاري در درازمدت شما را از برنامه‌هاي موفق، طرح‌هاي محبوب و بازاريابي پيرامون مدل‌هاي گوناگون قيمتي آگاه مي‌سازد. باوجود اينكه انجام اين كار دشوار به نظر مي‌رسد، انجام تحقيقات بسيار ساده بوده و هزينه خاصي هم ندارد.

2) سازگاري ايده‌هاي نو با برنامه‌هاي موفق: از كجا مي‌دانيد برنامه‌ شما مورد توجه بازار قرار مي‌گيرد؟ بهتر است براي چنين كاري به جدول برترين برنامه‌ها نگاهي بيندازيد. آيا برنامه‌هايي نظير آنچه قصد توليدش را داريد، در آنجا فهرست شده است؟ اگر بله، اين پتانسيل وجود دارد كه برنامه‌اي موفق داشته باشيد و اگر اين طور نيست، باز هم به نگاه كردن ادامه دهيد. به همين سادگي.

3) تجربه‌ كاربر را در برنامه خود طراحي كنيد: حال زمان آن فرارسيده تا تجربيات خود را به ماهيتي قابل لمس تبديل كنيد. براي تبديل درست ايده‌ها، پيشنهاد مي‌شود آن را روي كاغذ بكشيد. گرچه ممكن است برخي ترجيح دهند از ابزارهاي ديجيتال نظير برنامه فتوشاپ يا Draft استفاده كنند. هر روشي كه با آن راحت‌تر هستيد را برگزينيد. اين روش بهترين راه براي ارائه جزئيات مربوط به برنامه‌نويسان است.

هر چه توضيحات واضح‌تري ارائه كنيد، در زمان كار با برنامه نويسان با مشكلات و سوءتفاهم‌هاي كمتري مواجه مي‌شويد. هدف، انتقال صحيح معاني و اهداف كلي كار به‌گونه‌اي است كه در نهايت منجر به توليد برنامه‌اي كاربردي شود.

4) برنامه‌نويسان توانمند را به‌كار گيريد: پيدا كردن و به‌خدمت گرفتن نخستين برنامه‌نويس، كاري دشوار و گاه زمانبر است، اما بكوشيد اين زمان را با دقت صرف كنيد. يافتن افراد توانمند شما را از تأخيرهاي ناخواسته در حين كار دور كرده و روند توسعه برنامه را تسريع مي‌كند و به مراتب از هزينه‌ها خواهد كاست. بهتر است هميشه به دنبال افراد با استعداد جديد باشيد و آنها را در گروه خود جاي دهيد.

5) آزمايش برنامه: زماني كه براي آزمايش برنامه صرف مي‌كنيد بسيار مهم است چرا كه روند استفاده‌ كاربر نهايي از برنامه را به چشم خواهيد ديد. ممكن است كاربران سوالاتي در ذهن داشته باشند، سوالاتي كه به ذهن شماي توسعه‌دهنده خطور نمي‌كند. اين موارد نيز بسيار مهم و حائز اهميت است. طرح‌هاي اوليه‌ تهيه برنامه را كنار بگذاريد و بكوشيد تمامي جوانب كار را به خوبي بسنجيد. هرگز تصور نكنيد ممكن است بخشي از برنامه به‌دليل آنكه قبلا خوب كار مي‌كرده از آزمايش مبرا است. بايد تمامي بخش‌هاي برنامه را هميشه كنترل و بررسي كنيد؛ به‌خصوص پيش از انتشار نهايي محصول. نبايد روند آزمايش برنامه تنها به شما محدود شود. ممكن است اين برنامه تنها براي شما قابل فهم باشد اما براي سايرين چنين نباشد. از هركسي كه مي‌شناسيد كمك بگيريد تا برنامه‌اي خوب داشته باشيد.

6) براي برنامه خود بازاريابي كنيد: اپ استور، كافه بازار و...مملو از برنامه‌هاي عالي و كاربردي است. پس براي كسب موفقيت نياز به تبليغات و بازاريابي براي برنامه‌تان داريد. براي بازاريابي موفق، لازم است به چندين حوزه توجه ويژه‌اي داشته باشيد. در واقع ابزارهاي اوليه‌‌اي كه براي موفقيت برنامه‌تان در اختيار داريد، همانا فرصت بازاريابي براي آن است. كار شما از طراحي آيكون برنامه تا انتها و انتشار آن همگي به بازاريابي صحيح بستگي دارد. علاوه‌بر بازاريابي، بايد برنامه را با توجه به نياز مخاطبان و تحركات رقبا هميشه به روز نگه داشته و تغييرات سازنده‌اي در آن اعمال كرد.

 

روش‌هاي فروش اپليكيشن

1) يك ويدئو بسازيد و به اشتراك بگذاريد: ساختن ويدئو يكي از بهترين كارها براي نمايش اپليكيشن شماست. يك ويدئو از نحوه كار اپليكيشن تهيه كنيد و از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد. هرقدر ويدئو شما جذاب‌تر باشد، احتمال خريد اپليكيشن شما بيشتر مي‌شود.

2) نظريات مشتريانتان را درباره اپليكيشن‌تان منتشر كنيد: درج نظر مشتريان سابق و فعلي درباره اپليكيشن‌تان يك راه براي جذب مشتريان جديد است.

3) دوره‌هايي براي دانلود رايگان برنامه خود در نظر بگيريد. به اين ترتيب مي‌توانيد كاربران را ترغيب كنيد با محيط برنامه شما آشنا شوند؛ موضوعي كه براي انتشار برنامه‌هاي كاربردي حياتي است. اين نسخه رايگان را حداكثر بين تمامي مشتريان احتمالي توزيع كنيد. در اين نسخه روش‌هاي تهيه سريع اپليكيشن كامل را نيز توضيح دهيد تا به سرعت در اختيار مشتريان احتمالي‌تان قرار گيرد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4095