شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : همدلي كاركنان، راهي براي جلوگيري از فرسودگي شغلي
دوشنبه، 26 تیر 1396 - 09:18 کد خبر:30481
اكثر افراد در محيط كار احساس خستگي و تنهايي مي‌كنند. در پژوهشي كه در سال 2016 انجام شد، دريافتيم كه افراد در مقايسه با 20 سال پيش تقريبا دو برابر بيشتر احساس خستگي دائمي خود را گزارش مي‌دهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اكثر افراد در محيط كار احساس خستگي و تنهايي مي‌كنند. در پژوهشي كه در سال 2016 انجام شد، دريافتيم كه افراد در مقايسه با 20 سال پيش تقريبا دو برابر بيشتر احساس خستگي دائمي خود را گزارش مي‌دهند. نزديك به 50 درصد گفته‌اند كه به‌دليل كارشان اغلب اوقات يا هميشه احساس خستگي مي‌كنند. اين آمار شوكه‌كننده است و نكته قابل‌توجه اين است كه از دو دهه گذشته 32 درصد افزايش داشته است. علاوه‌بر اين، ارتباط قابل‌توجهي بين احساس تنهايي و خستگي كاري وجود دارد: هر چه افراد بيشتر احساس خستگي كنند، بيشتر احساس تنهايي خواهند كرد. شايد تصور كنيد اين احساس تنهايي نتيجه انزواي اجتماعي است، اما اين طور نيست؛ بلكه دليل آن خستگي هيجاني (emotional exhaustion) ناشي از فرسودگي شغلي در محيط كار است. ما در پژوهش كتاب «رد پاي شادي» دريافتيم كه 50 درصد افراد (در حرفه‌هاي گوناگون از بخش‌هاي غيرانتفاعي تا حوزه پزشكي) دچار فرسودگي شغلي هستند. اين مشكل مختص مديران اجرايي پرمشغله نيست (گرچه نرخ‌هاي بالاي تنهايي و فرسودگي شغلي بين اين گروه بسيار شناخته شده است). كار ما نشان مي‌دهد كه اين مشكل بين حرفه‌هاي گوناگون و بالا و پايين سلسله‌مراتب شركت‌ها فراگير است.

 

تنهايي چه نتيجه انزواي اجتماعي باشد، چه خستگي، پيامدهاي جدي براي افراد به همراه دارد. جان كاكيوپو، نويسنده «تنهايي: ذات بشر و نياز به ارتباطات اجتماعي» بر اثرات فاحش آن بر سلامت رواني و فيزيكي و طول عمر تاكيد دارد. تحقيقي كه از سوي سارا پرسمن از دانشگاه كاليفرنيا انجام شد كار او را تاييد مي‌كند و نشان مي‌دهد كه گرچه مرض چاقي طول عمر را تا 20 درصد و دخانيات تا 50 درصد كاهش مي‌دهد، اما تنهايي تا 70 درصد مي‌تواند بر كاهش طول عمر موثر باشد. در حقيقت، يك مطالعه نشان مي‌دهد كه تنهايي احتمال سكته يا انسداد شرايين قلب را تا 30 درصد افزايش مي‌دهد كه يكي از علل اصلي مرگ‌و‌مير در كشورهاي توسعه‌يافته است. به عبارت ديگر، ارتباطات اجتماعي مي‌تواند سيستم ايمني را تقويت و عمر ما را طولاني‌تر كند و نرخ اضطراب و استرس را در ما پايين‌تر بياورد.

هر كسي كه تنهايي را تجربه كرده باشد تصديق مي‌كند كه تنهايي يك احساس بسيار دردناك است. انعكاس اجتماعي اين ناراحتي به‌طور مستقيم بر بهره‌وري كاري تاثير مي‌گذارد؛ چرا كه افراد احساس تعلق به‌كار نخواهند داشت. هر دوي مدرسه كسب‌و‌كار اسميت در دانشگاه كوئين و سازمان گالوپ هزينه‌هاي بي‌نهايت انزوا در محيط كار را براي شركت‌ها نشان داده‌اند: تقريبا 37 درصد غيبت بالاتر از محيط كار، 49 درصد حوادث بيشتر، 16 درصد سودآوري پايين‌تر و 65 درصد قيمت سهام پايين‌تر در طي زمان.در اين ميان، كارشناسان و شركت‌ها در تلاش براي درك چگونگي مقابله با سطوح رو به رشد فرسودگي شغلي هستند. بسياري از پيشنهادها بر تسكين استرس، افزايش آگاهي يا كاهش حجم كار متمركز هستند كه همه اينها با فرسودگي شغلي به عنوان يكي از شرايط فردي برخورد مي‌كنند. اما ارتباط آن با تنهايي نشان مي‌دهد كه ارتباطات انساني بيشتر در كار مي‌تواند كليد حل مشكل فرسودگي شغلي باشد.

در حقيقت، تحقيقات نشان‌دهنده ارتباط بين حمايت اجتماعي در كار، نرخ‌هاي پايين‌تر فرسودگي شغلي و رضايت شغلي و بهره‌وري بالاتر است. مطالعه‌اي كه در انگلستان انجام شد نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين عامل براي شادي در محيط كار، ارتباطات اجتماعي مثبت با همكاران است. تعامل در محيط كار با روابط اجتماعي مثبت مرتبط است كه احساس ارزشمند بودن و حمايت و احترام را به فرد القا مي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد كه نتيجه ارتباطات اجتماعي، سلامت رواني بيشتر است كه منجر به بهره‌وري و عملكرد بالاتر مي‌شود. در حقيقت، ارتباطات اجتماعي منجر به «خودباوري» بالاتر مي‌شود كه به اين معناست كه كارمندان خوش‌بين‌تر و همدل‌تر هستند و در نتيجه سايرين به آنها اعتماد بيشتري خواهند داشت و با آنها همكاري خواهند كرد. بنابراين رهبران سازماني و كارمندان چه مي‌توانند بكنند؟ يك فرهنگ مشاركت و همدلي در محيط كار ترويج دهيد. تحقيقي كه از سوي كيم كمرون (نويسنده «رهبري سازماني مثبت») از دانشگاه ميشيگان انجام شد، نشان مي‌دهد كه محيط‌‌هاي كاري كه با حمايت، احترام، صداقت و روابط بخشنده شناخته مي‌شوند، به‌طور كلي منجر به عملكرد سازماني بالاتر مي‌شوند. شما بايد روابط گرم، دوستانه و مبتني بر درك مشترك را بين افراد تشويق كنيد. مطالعات نشان مي‌‌دهند كه همدلي به‌طور خاص ممكن است يك عامل محافظ در برابر فرسودگي شغلي و خستگي كاري باشد. جي داتون، استاد دانشگاه ميشيگان استدلال مي‌كند كه محبت مي‌تواند سبب انعطاف‌پذيري بيشتر در محيط كار شود.

كارمندان را تشويق به ايجاد شبكه‌هاي توسعه‌اي كنيد. اين شبكه‌ها گروه‌هاي كوچكي از همكاران هستند كه شما به‌طور روزمره براي مشاوره شغلي يا حمايت احساسي به آنها مراجعه مي‌كنيد. شركت‌ها مي‌توانند با اختصاص دادن شركاي داخلي و كمك به كارمندان در دسترسي و ارتباط با شركاي بالقوه، مربيان و همتايان، به پرورش آنها كمك كنند. رفع موانع ارتباطي در محيط كار قطعا نتايج موفقيت‌آميزي خواهد داشت.موفقيت‌هاي جمعي را جشن بگيريد. شادي برخاسته از يك حس كوتاه‌مدت است اما جشن‌ گرفتن موفقيت‌هاي جمعي به ايجاد يك حس تعلق و دلبستگي در سازمان كمك مي‌كند. يكي از بهترين مثال‌هايي كه مشاهده كرده‌ايم در Awethu (يك مركز رشد استارت‌آپ در جنوب آفريقا) بوده است. هر بار كه يك كارمند جديد استخدام مي‌شود، يك زنگ به صدا در‌مي‌آيد و همه افراد براي جشن گرفتن كارشان را تعطيل مي‌كنند. اين نوع تشريفات هم‌بستگي ايجاد مي‌كند، حس تعلق را افزايش مي‌دهد و مي‌تواند به جلوگيري از فرسودگي شغلي كمك شاياني كند.وقتي صحبت از تنهايي و فرسودگي شغلي به ميان مي‌آيد، ميزان خطر و ريسك براي شركت بالا مي‌رود. مطالعات اخير تخمين مي‌زد كه تنهايي براي كارفرمايان انگليسي سالانه ميلياردها دلار هزينه دارد و فرسودگي كارمندان در سيستم خدمات درماني آمريكا سالانه صدها ميليارد دلار هزينه ايجاد مي‌كند. اكنون براي مديران و رهبران سازماني زمان آن فرارسيده است كه براي مبارزه با اين اپيدمي‌ها گام‌هاي موثر بردارند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4095