شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر اميدعلي مسعودي استاد دانشگاه:     روابط عمومي معرفي خوب براي حقوق شهروندي
شنبه، 24 تیر 1396 - 08:14 کد خبر:30454
شهروندان جامعه ما حقوقي دارند نظير حق آموزش كه طبيعاً در آموزش و پرورش و دانشگاه ها اين حق بايستي محفوظ باشد و شهروندان از آن استفاده كنند يا اگر بگوييم حق بر استاندارد كه حق استفاده به شهروندان از خدمات و كالاهاي استاندارد است اشاره كنيم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عموميها چه در سازمان هاي دولتي يا در بخشي خصوصي و يا ساير نهادها وظايفي دارند كه يكي از آنها ايجاد و پل ارتباطي با مخاطبان خود است كه مخاطبان ممكن است در حوزه كاري آنها مشتريان شان باشند يا مخاطباني در حوزه فرهنگ و خدمات باشند.

 

بخشي از كار روابط عمومي ها نيز در ارتباط با ارتباطات درون سازماني است، شهروندان جامعه ما حقوقي دارند نظير حق آموزش كه طبيعاً در آموزش و پرورش و دانشگاه ها اين حق بايستي محفوظ باشد و شهروندان از آن استفاده كنند يا اگر بگوييم حق بر استاندارد كه حق استفاده به شهروندان از خدمات و كالاهاي استاندارد است اشاره كنيم. اين حق زماني تحقق مي يابد كه روابط عمومي ها اول اين حقوق را خوب معرفي كرده و راه هاي دستيابي به آن را نيز به شهروندان معرفي كنند. مثلاً اگر خدماتي دريافت كردم مطمئن باشم استاندارد است، مثلاً در آموزش نهادهاي مسئول نظير وزارت علوم نسبت به حقوق شهروندان در حوزه هاي مختلف است كه روش هاي گوناگوني نيز دارد كه اين از طريق پيگيري و اطلاع رساني قابل تحقق است.

 

اينكه در حال حاضر روابط عمومي ها تا چرخه تحقق حقوق شهروندي مخاطبان حركت كردند و موثر بودند بايد گفت يك سري وظايف معمول روابط عمومي هاست اما بيشتر بايد به فكر احقاق حقوق شهروندان باشيم. در واقع اگر فلسفه وجودي و كاركردي روابط عمومي ها خوب فهميده شود و به كساني كه در اين عرصه كار مي كنند يادآور شويم، خواهيم ديد كه خيلي كارهاي بزرگتري وجود دارد كه در مسير ايجاد حقوق شهروندي در حوزه تخصصي روابط عمومي ها بايد انجام گيرد.

 

مثلاً يكي از اين ها دريافت بازخورد اقداماتي است كه براي مخاطبان انجام داده و بايد ارزيابي و مشاهده و درك كنيم. در حال حاضر خيلي از اين نظرسنجي ها در فضاي مجازي است اين نكته كه آيا نظرسنجي هايي كه در اين فضا اتفاق مي فتد مي تواند به آنچه كه در حوزه ميداني رخ مي دهد پوشش دهد در حالي كه چنين رويكردي باعث شده بخشي از مخاطبان خارج از فضاي مجازي به حساب نيامده و رها شوند، در حوزه ارتباطات نمي توان افكارعمومي را فقط در فضاي مجازي ملاك قرار داد و بايستي بيشتر روابط عمومي ها نسبت به اطلاع رساني و احقاق حقوق شهروندي درخصوص اطلاع يابي در همه حوزه ها از چه فضاي مجازي و يا حقيقي تلاش بيشتري معطوف دارند.