شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ايران در جايگاه ۷۵ فهرست كشورهاي نوآور
جمعه، 26 خرداد 1396 - 17:28 کد خبر:30034
در فهرستي كه سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو) از ۱۲۷ كشور ارائه كرده، ايران از نظر خلاقيت در مكان ۷۵ است. اين كشور با وجود رشد نسبت به سال گذشته، هنوز در منطقه جايگاه مناسبي ندارد. سوئيس، سوئد و هلند صدرنشين‌اند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در فهرستي كه سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو) از ۱۲۷ كشور ارائه كرده، ايران از نظر خلاقيت در مكان ۷۵ است. اين كشور با وجود رشد نسبت به سال گذشته، هنوز در منطقه جايگاه مناسبي ندارد. سوئيس، سوئد و هلند صدرنشين‌اند.

سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) روز پنجشنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) در ژنو تازه‌ترين گزارش خود را منتشر كرد. در بخشي از اين گزارش مفصل كه به نام "فهرست خلاقيت جهاني ۲۰۱۷" منتشرشده؛ جدولي شامل نام ۱۲۷ كشور جهان آمده كه ايران در آن با ۰۹/ ۳۲ امتياز (از ۱۰۰) در مكان هفتادوپنجم قرار گرفته است.

وايپو يكي از نهادهاي زيرمجموعه‌ي سازمان ملل متحد است و مقر آن در ژنو سوئيس قرار دارد. اين سازمان شاخص‌هايي همچون شمار اختراعات ثبت‌شده، ميزان سرمايه‌گذاري در آموزش، ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت و كيفيت آثار علمي منتشرشده را در ۱۳۰ كشور بررسي مي‌كند.

در فهرست سال جاري سوئيس با ۶۹/ ۶۷ امتياز خلاق‌ترين كشور خوانده شده است؛ سوئد (۸۲/ ۶۳)، هلند (۳۶/ ۶۳)، آمريكا (۴۰/ ۶۱) و بريتانيا (۸۹/ ۶۰) هم در مكان‌هاي دوم تا پنجم قرار دارند. آلمان با ۳۹/ ۵۸ امتياز و يك پله صعود نسبت به سال گذشته (۲۰۱۶) در مكان نهم نشسته است. چين نيز بيست‌ودوم است.