شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چند سالي است كه روزي به نام روابطعمومي و ارتباطات در تقويم پرمناسبت سالانه نامگذاري شده است. همه ميدانند كه نامگذاري روزها بيشتر حالتي نمادين داشته و پيامي جز اين ندارد كه موضوع موردنظر از اهميت خاصي برخوردار بوده و بايد نزد جامعه جايگاه و منزلت بايستهاي داشته باشد. از طرفي انتخابات رياست جمهوري پيش روست. هر دو رويداد بهانهاي شد تا نقدي به قصد اصلاح روند سي و چند ساله نظام ارتباطي و روابط عمومي دولت داشته باشم ...
«قبل از بيان هر نكتهاي بايد يادآور شوم كه حركت آزاد اطلاعات و ارتباطات و آگاهيرساني همگاني و توسعه سرمايه ارتباطي، قدرتبخشي مردم و مشاركت بيشتر آنها در فرآيند تصميمسازي، كاستن از تنشها و مخاصمههاي قومي، منطقهاي و بينالمللي، ارتقاي سطح سواد عمومي و رسانه اي و ... نتيجه بهرهگيري صحيح از فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطات و مهارتهاي روابط عمومي است.
در اين راستا بايد گفت؛
۱- نوع جديدي از مخاطبان با رسانههاي الكترونيك در حال شكلگيري است.
۲- روابط عمومي به گونهاي فزاينده در حال تغيير و گسترش موثر است.
۳- روابط عموميها از ارتباط مستقيم به ارتباط از طريق تكنولوژي ارتباطات روي آوردهاند.
۴- تكنيكهاي جديد، مناسبات ارتباطي ميان روابط عموميها و مخاطبان آنها را تغيير داده است، اما ارتباط چند سويه و توليد محتوا و پيامرساني يك مسووليت مداوم براي روابط عموميها براي افزايش سرمايه اجتماعي باقي خواهد ماند.
لذا ميتوان گفت روابط عمومي يعني گسترش شتابان «سرمايه ارتباطي» در سايه: اعتمادسازي، يكپارچگي و همكاري، تقويت درك متقابل، ارتقاي بهره وري ارتباطي، بكارگيري نظارت مردمي، افزايش خلاقيت اجتماعي، شتاب دادن به داد و ستدهاي ارتباطي براي مبادله آرامش ... .
سرمايهي ارتباطي برخلاف فردگرايي - كه طبق آن هرفردي حاكم مطلق سرنوشت خويش است و بر اساس تواناييها و تلاشهاي خود موفق شده و يا شكست ميخورد - معتقد است سرنوشت هر كسي به روابطي كه او با ديگران دارد، بستگي دارد و اين روابط در سازمان توسط روابط عمومي تنظيم شده و شكل ميگيرد و در نتيجه رمز موفقيت هر سازماني در چگونگي تنظيم اين روابط ترسيم ميشود.»
"ريسجمهور آينده روابط عمومي را دريابيد"
«همه ميدانند كار كردن براي مردم بدون همراهي مردم به بار نخواهد نشست، همراه كردن مردم جلب مشاركت و اعتماد آنان براي پيشرفتهاي مادي و معنوي دولت يا در سطح كلان كشور از جملهوظايف و كاركردهاي اساسي روابط عمومي است. در برنامههاي دولت آينده همواره كانديداهاي رياست جمهوري بر جنبههاي ارتباطي برنامههاي خود از جمله لزوم جلب مشاركت مردمي و تقويت روابط عاطفي دولت و مردم و نقش رسانهها در اطلاع يابي و اطلاعرساني وفرهنگ سازي تأكيد مي شود.
اين تأكيدات لزوم تقويت روابط عموميها را به عنوان مكانيزمهاي اصلي اجراي جنبههاي ارتباطي برنامه دولت آيندهاجتنابناپذير مينمايد. هر چند تقويت روابط عموميها موجب تسهيل كار دولت در ساير محورها و راهبردهاي فني، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و غيره نيز بطور مستقيم و غير مستقيم خواهد شد، اما آنچه بايد بطور شفاف در دولت آينده مورد توجه قرار گيرد تقويت نظام ارتباطي و اطلاعرساني دولت و توجه ويژه بهروابط عموميها به عنوان دستگاهي كه ميتوانند به صورتي نظامند، برنامهريزي شده و سنجيده بطور استراتژيك حفظ و گسترش تعامل و تفاهم دولت با مردم را مديريت كنند.»
«اما آنچه در چند دولت گذشته متأسفانه به اشكال و صور گوناگوني باعث شده روابط عمومي همواره بياثر و يا كم اثر جلوه كند همانا اقتدار گرايي مديران، رواج سيستم ارادت سالاري به جاي شايستهسالاري در انتصاب مدير روابط عمومي، نگاه ابزاري به روابط عمومي، داناي كل جلوه كردن بسياري از مديران در روابط عمومي، بيگانگي سازماني ويا بيگانگي حرفهاي بسياري از مديران روابط عمومي، پايين بودن آگاهي جامعه و مديران ارشد به اهميت و نقشروابط عمومي، كم مهارتي و مشكل فني و تخصصي اغلب روابط عموميها در تدوين استراتژي ها و برنامههاي ارتباطي و روابط عمومي، مشكلات و ضوابط قانوني و اداري براي كار روابط عموميها، ساختار تشكيلاتي ضعيف و غير كارآمد بسياري از روابط عموميها و آسيبپذيري همبستگي و روح كار جمعي در مديران روابط عمومي و مطلقانديشي مسؤولان چه روابط عمومي و چه برخي از مديران ارشد در بدنه دولت، بيتوجهي به افكارعمومي - بي توجهي به جلب مشاركت عمومي - بوده است.
آنچه همواره جايگاه روابط عموميها را متزلزل كرده است عدم وجود "استراتژي ارتباطي در دولتها" است و آنچه همواره حلقه مفقوده روابط عموميهاي ماست، نبود چشمانداز ارتباطي سازماني است.»
انتظارات جدي جامعه روابط عمومي از دولت آينده
- ايجاد نظام حقوقي روابط عمومي:
ايجاد نظام جامع حقوقي روابط عمومي استراتژيك در دستگاهها و وزارتخانهها (مانند نظام مهندسي، كانون وكلا و ...) براي هدايت يكپارچه نظام ارتباطي در دولت
- سطح سازماني:
ايجاد معاونت ارتباطات و روابط عمومي در رياست جمهوري و ارتقاي سطح سازماني روابط عمومي به معاونت ارتباطات و روابط عمومي در سطح وزارتخانه ها و مديريت روابط عمومي در سطوح استاني
- ارتباط واحدها و بخشها:
روابط عمومي با جايگاه و رهبري قوي و مناسب براي ارتباط با واحدها و بخشهاي دورني و بيروني
ـ استراتژي محوري ارتباطي
مشاركت روابط عموميدر مشاوره مديريت استراتژيك ارتباطي جهتتصميم سازي و تصميم گيري
- تخصص گرايي ارتباطي:
حرفه اي سالاري و تخصص گرايي در انتصاب مديران روابط عمومي
ايجاد نگرش ارتباطي در تمام اركان و بدنه دولت اعم از وزرا و معاونين و مديران مياني
- استقلال:
استقلال روابط عمومي و تخصيص اعتبار مستقل به پروژه هاي ارتباطي
و ... .