شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي كارآمد و چشم انداز پيش رو
پنجشنبه، 28 اردیبهشت 1396 - 10:18 کد خبر:29572
در دهكده كوچك جهاني امروز كه با جادوي فناوري، مرزهاي فيزيكي برچيده شده و دنياي مجازي و دانش معطوف به هوشمندسازي اشياء نيز بر پيچيدگي هاي آن افزوده است، روابط عمومي به عنوان تلفيقي از علم، فن و هنر، كاركردهاي گسترده و روزافزوني يافته است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در دهكده كوچك جهاني امروز كه با جادوي فناوري، مرزهاي فيزيكي برچيده شده و دنياي مجازي و دانش معطوف به هوشمندسازي اشياء نيز بر پيچيدگي هاي آن افزوده است، روابط عمومي به عنوان تلفيقي از علم، فن و هنر، كاركردهاي گسترده و روزافزوني يافته است.

اگرچه امسال پنجمين سالي است كه به همت پيشگامان، استادان، دانشجويان و عموم فعالان اين حوزه، برنامه هايي براي گراميداشت اين نهاد و جلب توجه همگان به نقش و وظايف متعدد آن تدارك ديده شده است، اما شايد كمتر كسي باشد كه بداند راه اندازي نخستين واحد روابط عمومي در مملكت ما به سبك و سياق امروزي، به واقع با صنعت نفت عجين شده است.


نيمه هاي تابستان داغ 1332 خورشيدي بود كه شماري از مديران وقت شركت تازه ملي شده نفت ايران به صرافت افتادند كه تشكيلاتي با هدف تبليغات، اطلاع رساني و نشر اخبار به راه اندازند. از آن زمان تاكنون، روابط عمومي در كشور ما فراز و نشيب بسياري به چشم ديده است. چه آن روزهايي كه در نهاد رسمي متولي آموزش عالي كشور، دانشكده اي به نامش زدند، چه آن ايامي كه زائدش خواندند و رو به افول نهاد، چه سال هايي كه مسئولان روابط عمومي تا حد مشاور مستقيم و دست راست مديران كل و رؤساي سازمان ها ارتقاي مقام يافتند و چه در دوره هايي كه تا سر حد يك متصدي چسباندن پوستر و پرچم به در و ديوار بدان ها نگريسته شد، چنين نهادي در تشكيلات اداري و بنگاه هاي معظم صنعتي و اقتصادي مملكت به هر حال به نوعي جايگاه خود را حفظ كرده است. اما با اين همه قدمت و تلاش براي حرفه اي شدن روابط عمومي در كشور، اين ساختار هنوز تا رسيدن به سرمنزل مقصود فاصله اي طولاني دارد.


در جهان توسعه يافته امروز، افزايش آگاهي مديران تشكيلات دولتي و خصوصي و صاحبان بنگاه هاي ريز و درشت اقتصادي و صنعتي نسبت به اهميت روابط عمومي و كاركردهاي آن، نه تنها جايگاه اين نهاد را به طور روزافزون ارتقا بخشيده، بلكه وظايف و مسئوليت هاي بيشتري هم براي آن تعريف كرده است؛ تا جايي كه در كنار مفاهيمي مانند توسعه اقتصادي و اجتماعي پايدار و يا دولت و شهرهاي الكترونيك و هوشمند، مفاهيمي نظير روابط عمومي پايدار، الكترونيك و هوشمند نيز رفته رفته سر برآورده است.


در طول حيات يك سده اي روابط عمومي در جهان، اين دانش و حرفه نسبتا نوظهور توانسته است راه خود را به سوي كمال و افق هاي بهتر به خوبي بگشايد. با اين حال، شصت و اندي سال پس از تأسيس رسمي شاخه روابط عمومي در ايران، اين نهاد در كشورمان همچنان با چالش هاي گوناگوني روبروست؛ چالش هايي همانند مشكلات ساختاري، آموزشي، فرهنگي و نيروي انساني متخصص، كه شايد چالش فرهنگي از بقيه قابل تأمل تر باشد؛ چالشي كه با نوع نگرش مديران سازمان ها به روابط عمومي در ارتباط است و به جرأت مي توان گفت كه مانع عمده اي در مسير هويت يابي و اعتبار بخشي دانش و بينش كارگزاران روابط عمومي و صاحب منصبان دولتي و غيرآن به شمار مي رود.


به هر روي، در جهان شتابنده امروز، روابط عمومي پيشرو و سرآمد با درك اهميت مسئوليت اجتماعي سازمان ها و پيچيدگي و ظرافت كاري روزافزون كار در اين حوزه، به ويژه با ورود هر نسل از فناوري هاي معطوف به هوشمندسازي و ارتباطات تعاملي، در جستجوي راه و روش و راهكارهايي است تا فراتر از چارچوب الزامات قانوني، به حل نظام مند مشكلات جامعه ياري رساند و در عين حال، منافع مشروع و قانوني شركت يا سازمان متبوعش را هم تأمن نمايد. در اين عرصه به طور خاص، بر ضرورت بهره گيري بهينه و مؤثر از فناوري هاي نوين ارتباطي و تعامل دوسويه با مخاطبان و پاسخگويي سريع و تفاهم ساز تاكيد مي شود.


از دكتر حميد نطقي، پدر روابط عمومي ايران نقل است كه: «روابط عمومي، مدعي العمومِ مردم نزد سازمان و وكيل مدافع سازمان نزد مردم است». در واقع، روابط عمومي در كنار رسانه، به عنوان زبان گوياي مردم و گوش شنواي دستگاه هاي دولتي و نهادهاي عمومي يا حكومتي يا ساختارهاي سازماني جامعه، چيزي نيست جز عنصر برقرارسازنده و مستحكم كننده رابطه مبتني بر همدلي و همسوساختن اهداف و ترسيم چشم انداز مورد قبول اين دو. چنانچه به اسباب و لوازم تحقق اين اهداف اين شعار به عنوان اصول بنيادين اين حوزه نگريسته و بر مبناي آن برنامه ريزي و عمل شود، مي توان به كاركردهاي صحيح روابط عمومي در جامعه نظير روشنگري افكار عمومي، پاسخگو كردن مديران دستگاه ها، كمك به شفاف سازي جريان اطلاع رساني و زمينه سازي مناسب براي تبادل اطلاعات و افزايش آگاهي ها، ارتقاي شيوه هاي نظرسنجي، بهبود روش ها و نتايج تبليغات، بهينه سازي ارتباطات مردمي درون و برون سازماني، ايفاي نقش مشاوري امين و دلسوز و بازوي توانمند مديران و مغز متفكر سازمان ها در مديريت افكار عمومي ويا حتي بازمهندسي ساختار سازمان ها اميدوار بود./ ايرنا