شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اولين دوره جايزه مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي برگزار شد
چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1396 - 06:39 کد خبر:29405
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين جايزه مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي با حضور نمايندگان مجلس و دولت و فعالين اقتصادي در مركز همايش هاي وزارت راه و شهرسازي بر گزار گرديد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين جايزه مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي با حضور نمايندگان مجلس و دولت و فعالين اقتصادي در مركز همايش هاي وزارت راه و شهرسازي بر گزار گرديد.

فاطمه دانشور، عضو شوراي اسلامي شهر تهران و رئيس رويداد درسخناني با بيان اينكه در نهادينه كردن مسئوليت اجتماعي در بنگاه‌هاي اقتصادي با دو چالش نهادينه‌نشدن در بدنه شركت و كمبود منابع مواجه هستيم، گفت: از سوي ديگر متاسفانه هزينه‌هاي مسئوليت اجتماعي معافيت مالياتي ندارند و بايد اين امر محقق شود.

دانشور تصريح كرد: از سوي ديگر با مشكل عدم حمايت رسانه‌ها از بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در مسئوليت اجتماعي مواجه هستيم.

عضو شوراي شهر تهران هدف از برگزاري اين رويداد را از ميان بردن نگاه غيرارزشي به ثروت عنوان كرده و اهداف بر گزاري اين رويداد را طي هشت ماه تلاش بي وقفه دبيرخانه دائمي مسئوليت اجتماعي به حضار بيان نمود.

همچنين محمدرضا تابش، نماينده مردم اردكان درمجلس شوراي اسلامي در سخناني به آموزه‌هاي اخلاقي و ديني ما درباره نيكوكاري اشاره كرد و گفت: آموزه‌هاي اخلاقي و ديني به ما حكم مي‌كند كه متعهد به مسئوليت اجتماعي باشيم و بايد رفتارهاي ما با جامعه در تراز رفتارهاي اجتماعي امام علي(ع) باشد.

تابش افزود: امروز برداشت از توسعه پايدار تغيير كرده و از سال ۲۰۱۵ در سه محور رشد اقتصادي، موضوعات اجتماعي و تحقق عدالت و نيز حفظ محيط زيست تعيين مي شود كه جز با ايفاي مسئوليت اجتماعي محقق نمي‌شوند.

نماينده مردم اردكان درمجلس شوراي اسلامي گفت: مي‌توانيم براي حمايت از مسئوليت اجتماعي دربنگاه‌هاي اقتصادي قوانين را تفسير به نفع و درصورت لزوم قوانيني جديد تدوين كنيم.

همچنين پروانه مافي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه ائمه (ع) از هر فرصتي براي مسئوليت اجتماعي استفاده مي‌كردند، عنوان كرد: در ساير كشورها مسئوليت اجتماعي را ارج مي نهند و بنگاه‌هاي اقتصادي كه به اين ارزش مي‌پردازند مشمول معافيت مالياتي مي‌شوند.

مافي افزود: در ايران نيز بايد با وضع قوانين تسهيل‌گر عمل خير نيكوكاران و فعالان اقتصادي ارج نهاده شود.

روح الله حسيني، معاون ناشران و اعضاي بورس تهران نيز درسخناني با طرح تئوري ذي‌نفعان تاكيد كرد: اهداف سازماني بنگاه‌هاي اقتصادي بايد مسئوليت اجتماعي را نيز شامل شود و دراين راه بايد از كمي‌سازي مسئوليت اجتماعي استفاده شود.

حسيني افزود: ما در بورس تهران با راه‌اندازي صندوق‌هاي نيكوكاري امكان مشاركت را براي همه با حداقل سرمايه فراهم كرده‌ايم و اميدواريم به زودي شاهد گسترش مسئوليت اجتماعي هدفمند باشيم.

دراين رويداد همچنين جان نوتردام، مسئول شبكه مسئوليت اجتماعي اتحاديه اروپا در سخناني به تبيين توسعه پايدار و اقدامات اتحاديه اروپا در گسترش مسئوليت اجتماعي پرداخت. توسعه پايدار و همچنين عمل به مسئوليت‌هاي اجتماعي شركت‌ها، منتج به نوآوري و ايجاد موقعيت‌هاي جديد در عرصه‌هاي مختلف يك كشور، افزايش اعتبار و محبوبيت شركت‌ها و همچنين جذب و حفظ كارمندان، مشتريان و ذينفعان خواهد شد. از همين‌رو، شركت‌ها بايد توجه به مقوله مسئوليت‌هاي اجتماعي و توسعه پايدار را در اولويت‌هاي كاري خود قرار دهند.ايشان ادامه دادند،يك سياره بيشتر نداريم،يك جمعيت و يك نسل بيشتر نداريم،اگر بيشتر مصرف داشته باشيم به عبارتي سهم آينده را مصرف كرده ايم.وي به فرهنگ ايران اشاره كرد و گفت،ملت ايران با فرهنگ و تمدن و سابقه اي ارزشمند و بزرگي است لذا مي توان همكاري هاي بيشتري را بين ايران و اروپا داشت و اين آرزوي قلبي من هست.

محمد صفري، معاون رئيس مركز توسعه و سياست‌هاي راهبري وزارت راه و شهرسازي درسخناني با بيان اينكه بخش اعظم مشكل ما در توسعه، مفهومي است و مولفه توسعه پايدار را نشناخته‌ايم، گفت: ما مسئوليت اجتماعي را رعايت نكرده‌ايم و زماني كه دولت بخش عمده اقتصاد كشور را به صورت تصدي‌گري به دست مي‌گيرد معضلات زيادي به وجود مي‌آيد.

صفري با بيان اينكه ناديده‌گرفتن مسئوليت اجتماعي باعث بروز حاشيه‌نشيني و فقر شده، افزود: در بلند مدت بايد تصدي‌گري دولت كاهش يابد و دركوتاه مدت وقتي با ضربه زدن به محيط زيست جاده‌اي احداث مي‌كنيم و خانه مردم را خراب مي‌كنيم آنها حاشيه‌نشين مي شوند و توسعه موقت را مي‌بلعند. بنابراين تمام طرح‌هاي عمراني بايد پيوست فرهنگي و اجتماعي داشته باشد.

فائزه دولتي كه با عنوان نماينده سازمان هاي مردم نهاد در اين رويداد حاضر گرديده بود به حسابرسي اجتماعي بنگاه ها اشاره كرد كه در آن ميزان فعاليت هاي اجتماعي شركت ها مشخص ميشود. وي با اشاره به اينكه بنگاه با در نظر گرفتن سازمان هاي مردم نهاد به عنوان بازوي كمكي براي دستيابي به اهداف اقتصادي و اجتماعي جامعه مي تواند رابطه خود را با اين سازمان هاي مردم نهاد قوي تر نمايد كه اين موجب بجاي گذاشتن نام نيك و برند محبوب براي بنگاه ها و از سويي موجب گام برداشتن سازمان هاي مردم نهاد در حل چالش هاي اجتماعي و زيست محيطي گردد.

همچنين دكتر سعيد معيدفر، مشاور وزير راه و شهرسازي و رئيس كميته داوران جايزه با اشاره به اينكه هنوز بنگاه‌هاي اقتصادي ايران نتوانسته‌اند بر اساس استانداردها به گزارش‌نويسي بپردازند، عنوان كرد: هنوز راه زيادي تا رسيدن به بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در مسئوليت اجتماعي شركتي داريم.

معيدفر گفت: رويكرد امروز ما به مسئوليت اجتماعي فاصله زيادي با شعر مشهور سعدي دارد. سعدي انسان بودن را دليل مسئوليت ما مي‌داند ولي امروز چون به بحران رسديه‌ايم درباره مسئوليت اجتماعي سخن مي‌گوييم. درحاليكه ما درقبال ساير انسان‌ها و موجودات ديگر مسئوليم و بايد مسئوليت اجتماعي را محقق كنيم.

در طرح اعطاي جايزه مسئوليت اجتماعي شركتي 163بنگاه اقتصادي رقابت كردند و ۵۰ بنگاه به مرحله ارزيابي رسيدند كه درنهايت شركت‌هاي توليد، بهره‌برداري و انتقال آب جنوب شرق خوزستان، توسعه و نوآوري شهر و بهستان دارو از نگاه ذي‌نفعان برگزيده شدند. از نظر انسجام انجام فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي در تمام حوزه ها شركت‌هاي مستر فوده،نستله،فولاد مباركه اصفهان اوزان ، بانك انصارمعرفي شدند و از نظر استاندارد رويكرد مديريتي و فرآيند هاي درون سازماني شركت بهستان دارو و صنايع غذايي نامي نو برگزيده شد. از نظر استاندارد رويكرد اقتصادي فولاد مباركه اصفهان و از نظر استاندارد رويكرد زيست محيطي پالايش نفت تبريز، شركت سنگ آهن مركزي ، شركت توليد، بهره‌برداري و انتقال آب جنوب شرق و نستله برگزيده شدند واز نظر استاندارد رويكرد كاركنان شركت صنايع غذايي نامي‌نو برگزيده شد. همچنين شركت نفت آبادان، فولاد اميركبير كاشان و بهستان دارو ديگر برگزيدگان از نظر رويكرد جامعه بودند. در حاشيه اين رويداد غرفه‌اي نيز از سوي شركت‌هاي اقتصادي برگزار شده بود كه لوح غرفه برگزيده به شركت گلديران رسيد. از 32 شركت ديگر هم بخاطر اهتمام و تلاش در عرصه اقدامات مسئولانه تقدير گرديد.

نخستين رويداد اعطاي جايزه ملي مسئوليت اجتماعي عصر چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۹۶ در سالن الغدير ساختمان شهيد دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.