شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اينستالايو، رسانه تازه انتخابات رياست جمهوري
جمعه، 8 اردیبهشت 1396 - 14:31 کد خبر:29199
كار پخش زنده اينستاگرام و شبكه‌هاي ويدئويي مستقل از صدا و سيما به اين دليل در ايران رونق گرفته كه پس از روي كار آمدن حسن روحاني به مرور محدوديت‌هاي قانوني مربوط به سرعت اينترنت كه در سال ۱۳۸۵ تصويب شده بود، كم‌رنگ شده و كاربران اينترنت توانستند سرعت اينترنت بالاتري را تجربه كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حدود يك ماه پيش، مالاكاي، نوجوان ۱۳ ساله اهل ايالت جورجيا در اتاقش را قفل كرد و مقابل تلفن هوشمندش با يك تفنگ بازي كرد و عاقبت تصادفا به خودش شليك كرد.

اين اتفاق مقابل چشمان حدود چهل نفر از دنبال كنندگان حساب اينستاگرام او اتفاق افتاد. چند دقيقه بعد اين چهل پنجاه نفر بيرون خانه جمع شدند تا ببينند چه اتفاقي افتاده است.

واقعيت همان بود كه در اينستاگرام شاهدش بودند، مالاكاي كشته شده بود.

جذابيت‌ مرگبار عرضه و ارائه زندگي خود، حالا از سلفي گذشته و به پخش زنده در اپليكيشن محبوب اينستاگرام رسيده كه چند ماهي است به آن افزوده شده است.

از پخش زنده اينستاگرام كسان ديگري هم استفاده كرده‌اند و خبرساز شده‌اند. مثلا به تازگي زني روند عمل زيبايي‌اش را به صورت زنده براي دنبال‌ كنندگان حساب اينستاگرامش پخش كرد.

اما در ايران پخش زنده اينستاگرام فقط براي نوجوانان كاربرد ندارد. اين روزها اين امكان اينستاگرام به كمك نامزدهاي انتخاباتي رياست جمهوري آمده است تا نگاه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را به سوي خود و برنامه‌هايشان جلب كنند.

من سخنراني پس از ثبت‌نام حسن روحاني و ابراهيم رئيسي دو نامزد انتخابات رياست جمهوري ايران را همراه با چند هزار كاربر ديگر از طريق اينستالايو يكي از خبرنگاران حاضر در وزارت كشور تماشا كردم.

تلفن گاهي مي‌لرزيد و قاب تصوير جا به جا مي‌شد اما سخنراني تا آخر پخش شد و پرسش و پاسخ خبرنگاران و نامزدها را هم دنبال كردم.

نشست خبري محمود احمدي‌نژاد و حميد بقايي هم در وزارت كشور به صورت زنده و از طريق اينستاگرام پخش شد.

ستاد انتخاباتي حسن روحاني چند روز بعد از ثبت‌نام، تجمع انتخاباتي او را در قزوين روي اينستاگرام به صورت زنده پخش كرد و سخنراني انتخاباتي ابراهيم رئيسي هم در مسجد حوري تهران به صورت زنده از طريق اينستاگرام پخش شد.

دست‌كم يكي از سخنراني‌هاي محمدباقر قاليباف هم از طريق يكي از حساب‌هاي حامي ابراهيم رئيسي در اينستاگرام به صورت زنده پخش شده است.

تاكنون گزارشي از استفاده نامزدهاي ديگر انتخابات رياست جمهوري ايران از امكان پخش زنده اينستاگرام منتشر نشده است.

ستاد انتخاباتي حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران بيش از ساير ستادها از پخش زنده اينستاگرام استفاده مي‌كند.

در روزهاي گذشته برنامه سخنراني و پرسش و پاسخ اينترنتي برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب ايران كه از حاميان حسن روحاني هستند، از جمله مصطفي‌ تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده و سعيد شريعتي در اينستاگرام به صورت زنده پخش شد.

از نزديكان به ابراهيم رئيسي نيز آگهي‌هاي سخنراني زنده علي باقري و محمد حسن قديري ابيانه تاكنون منتشر شده است.

در انتخابات اخير مجلس ايران، تلگرام، نرم افزار ارتباطي و محوري بود. اين اپليكيشن هم فيلتر نشده و جذابيت خود را از دست نداده است. در هفته‌هاي آينده، هر چه بيشتر به روز انتخابات رياست جمهوري نزديك‌ شويم فعاليت هواداران نامزدهاي رياست جمهوري در فضاي مجازي بيشتر خواهد شد و اينستاگرام هم به خاطر امكان پخش زنده‌اش سهم بيشتري در اين انتخابات پيدا خواهد كرد.

كار پخش زنده اينستاگرام و شبكه‌هاي ويدئويي مستقل از صدا و سيما به اين دليل در ايران رونق گرفته كه پس از روي كار آمدن حسن روحاني به مرور محدوديت‌هاي قانوني مربوط به سرعت اينترنت كه در سال ۱۳۸۵ تصويب شده بود، كم‌رنگ شده و كاربران اينترنت توانستند سرعت اينترنت بالاتري را تجربه كنند.

خدمات اينترنت نسل سه، نسل چهار و اخيرا نسل چهار و نيم كه در سال‌هاي اخير بر روي تلفن‌هاي هوشمند ارائه مي‌شود راه را براي مبادله آسان‌تر اطلاعات پر حجم‌تر مانند ويدئو و صدا باز كرده است.

آمار وزارت ارتباطات ايران كه محمد جواد آذري جهرمي، معاون وزير ارتباطات در اسفند ماه سال گذشته آن را اعلام كرد، مي‌گويد كه مشتركان اينترنت موبايل باند پهن كه در سال ۹۲ تعدادشان ۳۰۰ هزار نفر بود اكنون به بيش از ۴۰ ميليون نفر رسيده است.

در قالب برنامه ششم توسعه، مربوط به سال‌هاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نيز مقرراتي براي توسعه دولت الكترونيك تصويب شده است كه بر اساس آن سرعت اينترنت باز هم افزايش پيدا خواهد كرد.

تنها شهروندان عادي در ايران نيستند كه از مزاياي افزايش سرعت و كيفيت اينترنت برخوردار مي‌شوند، بلكه با گسترش اين امكان، ميزان نياز و وابستگي سياستمداران هم به صدا و سيماي جمهوري اسلامي كمتر خواهد شد و آنها براي رساندن پيام‌شان مجبور نيستند در قالب‌هاي اين رسانه محدود شوند.

شهروندان عادي مي‌توانند در مقابل دوربين پخش زنده اينستاگرام زندگي روزمره خودشان را نمايش بدهند و سياستمداران مي‌توانند وعده‌هايشان را براي هواداران‌شان تكرار كنند.

با اين حال مناظره زنده نامزدها همچنان در صدا و سيماي ايران برگزار مي‌شود و هنوز تا زماني كه اينترنت بخش عمده سهم رسانه را در ايران تصرف كند زمان باقي است.

تا سال‌ها انحصار رسانه‌اي ايران در دست صدا و سيماي جمهوري اسلامي بود، اما در سال‌هاي اخير مجوز راه‌اندازي تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي متعددي صادر شده است كه در اين رسانه‌ها قوانين سختگيرانه سازمان صدا و سيما اعمال نمي‌شود.

بادهاي تغيير سال‌هاست در حوزه رسانه ايران وزيده و امروز به لطف ماهواره و اينترنت، صداهاي بيشتر و متنوع‌تري شنيده مي‌شود./ بي بي