شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شش راهكار براي تربيت نيروي انساني كارآمد
چهارشنبه، 6 اردیبهشت 1396 - 23:11 کد خبر:29187
تحقيقي جديد از «اوراكل» راه‌هاي دادن انگيزه به كاركنان را تشريح مي‌كند. براساس اين تحقيق كه «نگاهي عملي به راه‌هاي ارتقاء مشاركت كاركنان» نام دارد، 6 راه براي افزايش اشتياق كاركنان براي مشاركت را بيان مي‌كند.

صحبت در باره مشاركت كاركنان و ارتباط آن با بهره‌وري آسان است. يك كارمند متعهد و پرتلاش بدون شك يك كارمند خلاق و با‌ارزش است. اما اين فقط ظاهر قضيه است. اما آيا شما متوجه هستيد كه فقط در اثر مجموعه‌اي از عوامل بهم‌پيوسته مشاركت كاركنان افزايش مي‌يابد.

تحقيقي جديد از «اوراكل» راه‌هاي دادن انگيزه به كاركنان را تشريح مي‌كند. براساس اين تحقيق كه «نگاهي عملي به راه‌هاي ارتقاء مشاركت كاركنان» نام دارد، 6 راه براي افزايش اشتياق كاركنان براي مشاركت را بيان مي‌كند.


1- رهبري بهتر
كاركنان تحت تاثير همكاران و در وحله اول رييس خود هستند. رييس‌ها سبك كار را مشخص مي‌كنند. نحوه رفتار، سلوك با ديگران و بازخورد آنها فرهنگ كاري را بوجود مي‌آورد.

اطلاعات بدست‌ آمده به روشني نشان مي‌دهند كه تجربه كاركنان بشدت از ديدگاه و اطمينان آنها به رييس تاثير مي‌گيرد. بنابراين رهبري در مركز استراتژي مشاركت كاركنان يك شركت قرار دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد همكاري نزديك كاركنان با مديران اطمينان آنها به مديران را افزايش مي‌دهد. براساس نظرسنجي‌هاي اوراكل، در دسترس بودن مدير با ميزان اطمينان كاركنان به رهبري رابطه مستقيم دارد.

بنابراين مديران بهتر است از پشت ميز خود برخيزند، به همه نشان دهند كه كار آنها براي شركت مهم است و در دسترس آنها باشند.


2- مراقب كاركرد باشند
مشاركت باعث انگيزه مي‌شود و كارآيي را بهتر مي‌كند. اما يك بازخود مثبت هم هست. كار بهتر باعث مشاركت بيشتر ما مي‌شود كه اين خود به معني بهتر كار كردن ماست. شركت‌ها مي توانند از راه‌هاي مختلف اين سيكل را تسريع كنند.

بازخورد مرتب و معني‌دار مهم است- اگر گفتگوها با آمار و ارقام همراه باشد بهتر است. گفتن اينكه «شما X درصد در انجام اين كار پيشرفت داشته‌ايد» بهتر است از اينكه فقط بگوييد «كارتان را خوب انجام داده‌ايد».

بازخورد عملكردي و گفتگو بايد به يكسان انجام شود تا همه كاركنان از تجربه مناسب كارآيي-مديريت برخوردار شوند. اين فرصتي براي طرح نيازهاي توسعه كاري هم هست. از اين فرصت مي‌توان استفاده كرد و راه پيشرفت كاركنان را هم باز كرد. اين جلوي فرار استعدادها از شركت را هم مي‌گيرد.

تحقيق اوراكل نشان مي دهد كه نزديك به 30 درصد از شركت‌كنندگان بزرگترين دليل ترك يك شركت را عدم رعايت انصاف در پرداخت و امكانات پيشرفت مي‌بينند.


3- مديريت استعداد
براساس آمار فقط 43 درصد كاركنان مي‌گويند شركت آنها پيشرفت در درون شركت را مهيا مي‌كنند. راه مشاركت كاركنان در امور شركت، مشاركت فعال با آنهاست. به ويژه توجه به توسعه حرفه‌اي آنها مهم است. لازم است كه در طول راه دستيابي به هدف‌ها در حضور خودشان كنترل شود.


4- بهبود نقش
كارفرمايان بايد كاركنان را در انجام كارها توانمند سازند و آنها را از كارآئي خودشان مطلع كنند. راه انجام اين مهم مديريت كارآئي است. اما توجه داشته باشيد كه همه كاركنان خواهان پيشرفت نيستند. بعضي در نقشي كه دارند كاملا راضي هستند، اما با اين حال كار آنها بايد مورد بازنگري قرار بگيرد تا در انجام آن بهتر شوند. اين باعث عزت نفس و مشاركت آنها مي‌شود.


5- پاداش‌ها
كارآئي و پاداش خيلي بهم مربوط مي‌شوند. مردم لازم دارند كه تلاش و وفاداري آنها مورد قدرداني قرار بگيرد.

وقتي كارمندي كار خوبي انجام مي‌دهد انتظار دارد كه پاداشي دريافت كند. در تحقيق اوراكل، حدود ۳۳ درصد رعايت انصاف در دستمزد و پاداش را دليل اصلي ترك شركت‌ها مي‌دانند. فقط 54 درصد آخرين ارزيابي خود را عادلانه توصيف مي‌كردند. افزايش دستمزد يك راه‌حل آشكار و در كوتاه مدت موثر است، اما اين كاري نيست كه شركت‌ها بطور مداوم بتوانند انجام دهند.

به پاداش‌هاي ديگر مانند انعطاف در ساعت كار، مرخصي و جايزه‌هاي داخلي هم بايد توجه كرد.


6- فرهنگ مثبت
اگر ارزش‌هاي شركت و كاركنان يكسان باشد باعث مشاركت كاركنان مي‌شود. فكر تلاش در راهي كه از نظر شخصي و حرفه‌اي با ارزش باشد باعث ايجاد اشتياق در كاركنان مي‌شود. اگر به كارتان اعتقاد داشته باشيد آن را بهتر انجام مي‌دهيد. لذت از كار مهمتر از ميزان دستمزد آن كار است.

همه‌ اين‌ها از فرايند استخدام آغاز مي‌شود. حتما در استخدام افراد به اين موارد توجه كنيد. براي بهبود فرهنگ محل كار بايد به طرح‌هاي داوطلبانه شركت هم توجه شود.