شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : فوت يك روزنامه نگار اينوستيگيتيو معروف
پنجشنبه، 1 اردیبهشت 1401 - 16:37 کد خبر:29106
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- «رابرت (باب) دبليو گرين Robert W.Greene» سردبير «نيوزدي» و از معروفترين روزنامه نگاران اينوستيگيتيو جهان 18 آوريل 2008 در هفتاد و هشت سالگي درگذشت. 37

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- «رابرت (باب) دبليو گرين Robert W.Greene» سردبير «نيوزدي» و از معروفترين روزنامه نگاران اينوستيگيتيو جهان 18 آوريل 2008 در هفتاد و هشت سالگي درگذشت. 37 سال از كار روزنامه نگاري او در «نيوزدي Newsday» گذشت. «باب گرين» با رفتن از اين رسانه به آن رسانه مخالف بود و مي گفت كه اگر محصول كار يك روزنامه نگار داراي ارزش باشد، خبرگزاري ها آن را نقل و رسانه هاي ديگر منتشر مي كنند و لذا تغيير محل كار ضرورت ندارد. آشنايي مخاطبان به روش و طرز كار روزنامه نگار مهم است، نه محل كار او. مطلب يك روزنامه نگار بايد آنچنان جامع، موثر، برانگيزاننده و روشنگر باشد كه در هرجا و به هر زبان كه نوشته شود، مشتري خود را مخصوصا در ميان طبقات دولتمرد، سياستمدار، روشنفكر و طالبان اصلاحات داشته باشد و از آن استفاده كنند و به عبارت ساده تر؛ با اشتياق تمام خريدار مطلب و در انتظار آن باشند.


كشف ارتباط دولتيان و مافيا در ايالت آريزوناي آمريكا در ژوئن 1976 «گرين» را وارد ژورناليسم اينوستيگيتيو كرد. گرين كه در مراسم تاسيس تاسيس بنياد نروژي براي ژورناليسم اينوستيگيتيو در سال 1990 در اسلو (اختصارا «سكوپ S.K.U.P») شركت كرده بود؛ ايجاد اين بنياد را تحولي بزرگ در دنياي روزنامه نگاري خوانده بود. اين بنياد كه هر سال يك كنفرانس جهاني برگزار مي كند نه تنها به برجستگان روزنامه نگاري اينوستيگيتيو آن سال جايزه و مدال مي دهد بلكه دوره هاي آموزشي متعدد براي روزنامه نگاران اينوستيگيتيو داير كرده است. به نشست سالانه سال 2007 اين بنياد 654 روزنامه نگار از سراسر جهان دعوت شده بودند.


باب گرين روي اين باور خود تاكيد داشت كه مردم از روزنامه نگار انتظار به دست دادن حقايق و كشف ريشه مسائل را دارند و از آنجا كه از آغاز قرن 21، اخبار ـ ولو ناقص و دستكاري شده ـ سريعا و به رايگان از طريق اينترنت (شبكه شبكه ها) در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد، راهي براي روزنامه نگار واقعي (حرفه اي) باقي نمانده است جز اينكه به دنبال كشف ريشه مشكلات و مسائل برود و يا تحليل و فيچر بنويسد و نظر مردم معمولي (كوچه و خيابان) و نيز اصحاب اطلاع را منتشر سازد. رابرت گرين چندبار به عنوان روزنامه نگار برتر، برنده جايزه پوليتزر شده بود.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com