شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ضرورت آينده پژوهي و نگاه به آينده به عنوان نقش برجسته روابط عمومي نوين
چهارشنبه، 16 فروردین 1396 - 09:54 کد خبر:28843
روابط عمومي ها به عنوان وجدان بيدار جامعه و كساني كه در تصميم گيري هاي سازمان موثر هستند بايد با بصيرت و بينش, بي اخلاقي ها و عملكرد هاي نادرست را به گونه اي شايسته مطرح كنند و براي رفع آن اهتمام ورزند از جمله ارزش هاي اخلاقي قابل تامل در روابط عمومي مي توان به مسئوليت پذيري, انصاف, بي طرفي، شرافت مندي, عزت نفس و سعه صدر و غيره اشاره داشت.

1 . چكيده
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با توجه به نقشي كه آينده پژوهي دربهبود و افزايش اثربخشي فرآيندهاي تصميم سازي و سياستگذاري سازمان ايفا مي كند ضرورت توجه به اين امر در روابط عمومي ها بيش از پيش آشكار شده است. آينده پژوهي را مي توان بخشي از فرايند برنامه ريزي هرسازمان براي دستيابي به آينده مطلوب دانست كه با محاسبه الزامات و اقتضائيات دنياي جديد مسير توسعه و پيشرفت سازمان را با بهره گيري از فرايندهاي علمي هموار كرد. در عصرجديد با توجه به تغييرات شتابان درمحيط كسب و كار و وجود فوريت هاي خاموش درسازمان و لزوم درك بهتر تغييرات, تقويت قدرت تفكر راهبردي و افزايش توان دورانديشي دربرخورد با عدم قطعيت نهفته در آينده بيش از پيش درروابط عمومي احساس مي شود اما در مجموع آنچه باعث شده روابط عمومي بعنوان ضربه گير يك سازمان BUFFERING  نقش آينده پژوهي قابل ملاحظه باشد بحث فوريت هاي خاموش يك سازمان است يعني فوريت هايي كه در نهايت منجر به يك چالش و بحران براي سازمان خواهد شد و امروزه لازم است با يك آينده پژوهي مناسب و رويكرد روابط عمومي آينده نگر بتوانيم چنين شرايط بحراني در آينده را با اقدامات و پيش بيني لازم مديريت نمائيم.
  
واژگان كليدي: آينده پژوهي , فوريت هاي خاموش ، برنامه ريزي كوتاه مدت و بلند مدت , چشم انداز سازمان , حرفه اي گرايي , اخلاق سازماني
 
 2 . مقدمه
امروزه ارتباطات نقش حياتي دردوام و بقاي سازمانها داشته و سازماني موفق تر است كه با استفاده از ابزار و فنون نوين ارتباطي و اطلاعاتي نقش خود را در جامعه پررنگ نمايد . آينده سازي يا آينده پژوهي يكي از نقش هاي جديد روابط عمومي و يكي از مسائل مهمي است كه در دنياي به شدت درحال تغيير و دگرگوني بايد مورد توجه متخصصان و دست اندركاران روابط عمومي باشد چنين هدفي و رسيدن به وضعيتي كه واحدي مانند روابط عمومي بتواند درسازمان بر مبناي شناخت از آينده حركت كند نيازمند مشاركت و همدلي هم اعضاء سازمان است به همين جهت بايد اذعان داشت كه اساسا در بحث هاي آينده پژوهي همواره بايد جهشي صورت گيرد تا سازمانها بتوانند با سعي و تلاش بيشتر خود را براي تحولاتي كه در راه هستند آماده نمايد.

 

 پس اگر بخواهيم روابط عمومي را در آيينه و قاب آينده شفاف و واقعي بنگريم بايد اعتراف كنيم تنها روابط عمومي هايي موفق خواهند بود در آينده سازمانهاي خود نقش آفريني كنند كه امروزه بتوانند با رصد و شناخت رويدادهاي آينده زمينه حركت سازمان در مسير درك نيازها و انتظارات مشتريان را فراهم نمايد كه البته اين موضوع با آموزش , پژوهش , برنامه ريزي و يكپارچه سازي فعاليت ها محقق خواهد شد . رسالت حرفه روابط عمومي ايجاد هماهنگي درجامعه است كه به عنوان مهندسي اجتماعي خوانده مي شود و ايجاد درك متقابل بين سازمان و مخاطبان به نوعي مدعي العموم مردم در سازمان و حامي سازمان دربين مردم كه نهايت اين حلقه ارتباطي با رعايت شفافيت لازم منجر به ايجاد رضايتمندي خواهد شد .


با توجه به تحولات سريع و متنوع سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كه درمحيط سازمان رخ مي دهد لازم است در درون سازمان مكانيزمي طراحي شود كه بتوان به موقع تحولات را پيش بيني و راهبرد مناسبي براي مديريت بر محيط تدوين كند. بدين منظور جايگاهي كه در آن مي توان در اين زمينه سرمايه گذاري كرد روابط عمومي است . بطور كلي روابط عمومي در نقش آينده نگري لازم است در زمينه هايي چون كسب آگاهي درباره ي حوادث نامعلوم كه روي خواهد داد تحليل اطلاعات محيطي در زمينه هاي مختلف ، پيش بيني هاي عالمانه درباره ي تحولات محيط و اثرات آن بر سازمان ، تقويت افق شناسي برنامه نويسي براي آينده، آينده گزيني و به دنبال آن آينده سازي براي سازمان فعاليت داشته باشد .
  
3 . اصول و شاخص هاي مربوط به آينده پژوهي در روابط عمومي
ضرورت برنامه ريزي در روابط عمومي

نياز به شناخت و درك متقابل به منظور تسريع در دستيابي به مقاصد و اهداف، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان يك اصل اساسي درمديريت پذيرفته شده است. اين ارتباط كه ازآن به عنوان روابط عمومي ياد مي شود يكي ازمهمترين و با ارزش ‎ترين عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب مي گردد و از سويي تمامي فعالان جامعه دربخش هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و. . . جوياي روابط عمومي هايي هستند كه آنان را درطراحي روش هاي معقول و تعيين خط مشي هاي مرتبط با آينده ياري دهند. امامتاسفانه وجود سوء تعابير و يا عدم آگاهي وشناخت كافي ازوظايف وحيطه عملياتي و يا عدم شناخت ازتوانمندي هاي تخصصي روابط عمومي درابعاد درون سازماني وبرون سازماني باعث شده روابط عمومي ها با موانع جدي ومتعددي روبرو شوند كه اين مساله حاكي از نبود برنامه ريزي در روابط عمومي سازمانها است. 


زيرا يكي از اركان روابط عمومي، برنامه ريزي است. روزمرگي و كار را به دست زمان سپردن نمود روابط عمومي ناكارآمد است اگربخواهيم يك روابط عمومي كار آمد با ايفاي نقش كليدي در سازمان داشته باشيم بايد برنامه ريزي سر لوحه كارمان قرار گيرد آن وقت است كه روابط عمومي مي تواند با سازماندهي مناسب تشكيلاتي و مديريت علمي در قالب برنامه عملي مشخص، ضمن رعايت اصول اخلاقي و حرفه‌اي روابط عمومي و ارائه اطلاعات مشاوره‌اي به مديريت سازمان براي نفوذ در افكار عمومي و هدايت آن، افزون بر برنامه ريزي ويژه براي رهبران فكري، به شكل اصولي رسانه‌ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع‌ يابي اهميت ويژه داده و از طرفي با توسعه فعاليتهاي افكارسنجي و ارتباطات مردمي و توليد فرآورده‌هاي فرهنگي سعي دارد جريان مبادله پيام بين سازمان و مخاطب را دو سويه كرده و بازخورد لازم را در جريان ارتباطي خود با مخاطبان در ابعاد درون سازماني، ملي و بين‌المللي ايجاد كرده و ازاين طريق آثاركلان و تاثيرگذارمثبت،در سطح سازمان و برنامه‌هاي توسعه ملي ايجاد كند. 
 
ضرورت توجه به آموزش در روابط عمومي
آموزش روابط عمومي به رشد و توسعه فعاليت هاي روابط عمومي كمك مي كند و به كاركنان روابط عمومي كمك مي كند كه حوزه هاي جديدي را وارد فعاليت هاي خود كنند. امروز با ورود به عرصه سئو پي آر يا روابط عمومي اينترنتي نوين مي توانيد از مواهب و موقعيت هاي جديدي بهره مند شويد. بهترين نوع آموزش روابط عمومي ورود به دانشگاه است. ورود به دانشگاه معتبر مي تواند بسيار بسيار در كسب بينش روابط عمومي موثر باشد. مخصوصا اگر كاركنان شما در حين فعاليت شغلي به دانشگاه بروند مي توانند آموخته هاي آكادميك خود را در محيط عمل به اجرا درآورند. برخي از اساتيد روابط عمومي و خبرگان اين حرفه در سال هاي اخير با برگزاري دوره هاي خصوصي و عمومي سعي در ارتقاي سطح دانش روابط عمومي سازمان ها بر اساس آخرين استانداردهاي روز دنيا مي كنند. اين دوره ها نيز در شرايطي موثرند كه كاركنان روابط عمومي بخواهند فعاليت جديدي را راه اندازي كنند.
 
ضرورت انجام پژوهش و مطالعات اجتماعي در روابط عمومي
تحقيق و پژوهش يكي از فعاليت هاي مهم وبه عبارتي از اركان روابط عمومي است اگر بپذيريم سنجش افكار عمومي يكي از فعاليت هاي عمده و مهم روابط عمومي است پس بهره گيري از روش هاي پژوهشي وتحقيق گامي بلند در جهت دستيابي به اهداف روابط عمومي است.


در اين بخش دو بستر و جايگاه مهم وجود دارد اول سنجش نظرات و ديدگاه هاي مردم و يا به عبارتي ارباب رجوع از طريق تحقيقات ميداني و با استفاده از روش هاي مختلف نمونه گيري و دوم بررسي و تجزيه و تحليل محتواي وسايل ارتباط جمعي بويژه مطبوعات امروزه بسياري از متوليان ودست اندركاران روابط عمومي افكار عمومي را به عنوان يك عامل تأثير گذار و مهم در تحولات سازماني واجتماعي قبول دارند ولي نگاه آنان نسبت به افكار عمومي مبتني بر پايگاه و جايگاه علمي نيست. بسياري از صاحبنظران معتقدند كه فعاليت روابط عمومي با تحقيق و پژوهش آغاز شده و با ارزيابي به پايان مي رسد.


 امروزه در روابط عمومي هاي نوين وكارآمد تحقيقات وپژوهش به ويژه سنجش افكار موجب شده تا تصميم گير ي ها وتصميم سازي ها درسازمان مخاطب محور شده وسطح فعاليتها و موفقيت هاي سازماني ارتقا يابد بايد بپذيريم اطلاع يابي واطلاع رساني درست زماني بطور منطقي واصولي محقق مي شود كه زمينه پژوهشي داشته باشد ويك ارتباط دو سويه هم زمينه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد و هم باارزيابي ديدگاههاي مخاطبان وتبادل اطلاعات زمينه مشاركت فعال وپوياي آنان ايجاد مي شود.  بررسي و شناخت و مطالعه مداوم محيط داخل وخارج سازمان يك وظيفه مهم روابط عمومي است. پيشرفت روز افزون وسايل ارتباط جمعي وبهره گير ي از فن آوريهاي نوين اطلاعاتي وارتباطي موجب شده است تا روابط عمومي هايي بتوانند درعرصه فعاليت سازماني موفق باشد كه پژوهش مدار وتحليل گرا باشند حركت از جامعه صنعتي به سوي جامعه اطلاعاتي و پديده مهم جهاني شدن زمينه شناسايي، كسب پردازش و انتقال دانش واطلاعات را فراهم نموده است 


و اگر روابط عمومي نتواند دراين چرخش اطلاعات نقش آفريني كند روابط عمومي مرده  و ناكار آمد است راه اندازي تلفن گويا، سايت و پايگاه هاي اطلاعاتي، وبلاگ، نشريات الكترونيكي، مجله الكترونيكي در تغيير كاركردها وشكل و محتواي روابط عمومي در هزاره سوم تأثير بسزايي داشته است و در اين عرصه سازماني مي تواند موفق عمل كند كه با اطلاع رساني و اطلاع يابي به موقع چالش ها را پشت سر بگذارد. درغير اينصورت سازمان هاي با روابط عمومي سنتي و ناكارآمد در آستانه شكست و ناكامي قرار مي گيرد.
 
اهميت اخلاق مداري درآينده پژوهي  روابط عمومي
يك روابط عمومي كارآمد و حرفه اي، علاوه بر لزوم آشنايي با تئوري ها، روش ها و فنون تخصصي حوزه هاي مرتبط با رشته خود، ناگزير از احترام به اصول اخلاقي حرفه روابط عمومي است، تا از اين رهاورد بتواند خود را به عنوان يك محرك و الگويي اجتماعي در فرآيند ارزش آفريني براي نمادهايي همچون صداقت، راستگويي، ايجاد تفاهم و احترام به شخصيت و كرامت انساني معرفي كند. روابط عمومي به عنوان تفكري اخلاقي و دانشي انسان مدار از قرن ها پيش همواره به عنوان عنصري براي دستيابي به تفاهم و رسيدن به ديدگاه هاي مشترك بر پايه اصول اخلاقي و ديدگاه هاي مترقي بشري شناخته شده است.


در اين بين اخلاق و تبعيت از اصول و چارچوب هاي آن در هر دوره اي، چه در  اشكال ارتباطي به گونه سنتي و چه در ارتباطات مدرن و تخصصي، از اركان اصلي روابط عمومي محسوب شده و جزئي جدايي ناپذير از آن به حساب آمده است. متخصصان و شاغلين حوزه روابط عمومي در هر فرهنگ و جامعه اي علاوه بر به كارگيري و استفاده از اصول تخصصي و حرفه اي دانش روابط عمومي و ارتباطات در جهت پيشبرد فعاليت هاي خود، به مجموعه‌اي از اصول و معيارهاي اخلاقي و اعتقادي نياز دارند تا بتوانند كليه فعاليت هاي خود را بر پايه اين اصول و به شكلي صحيح پايه ريزي نمايند، اين معيارها و اصول اخلاقي و اعتقادي كه به اصول اخلاقي روابط عمومي شهرت يافته است داراي اركاني است كه از جمله آنها مي توان به صداقت، درست كاري، امانت داري، قانون مداري، حفظ حقوق ذينفعان، بي طرفي، پرهيز از مبالغه، دوري از دامن زدن به شايعات، تكريم ارباب رجوع، حفظ كرامت انساني، احترام به شخصيت افراد، انصاف و...اشاره كرد.


در يك نگاه عمومي مي توان اين معيارهاي اخلاقي و ارزش هاي متبلور در حرفه روابط عمومي را بيانگر عقايد قابل قبول كليت جامعه و سازمان ها و نهادهاي فعال در آن دانست، چرا كه اين هنجارها، ملاك هاي رفتاري هستند كه علاوه بر رعايت توسط كليه افراد جامعه، موجب تجلي يافتگي و نمود واحد روابط عمومي نسبت به ساير بخش ها و حرفه هاي فعال در جامعه خواهد شد، كه دليل آن را هم مي توان در آميختگي و عدم گسست دانش روابط عمومي با اخلاق و اصول اخلاقي دانست. چرا كه همواره در تمام تعاريف روابط عمومي و همچنين در كاركردهاي آن بر تفاهم، صداقت، دستيابي به ديدگاه ها و منافع مشترك، عدم جهت گيري ها، فاصله گرفتن از فريب و مبالغه، امانتداري و حفاظت از كرامت و شخصيت انساني تاكيد شده است كه اينها همگي از مصاديق اخلاق محسوب مي شوند.
 
اهميت بحث حرفه اي گرايي در روابط عمومي آينده نگر
روابط عمومي به عنوان آئينه دستگاه ها، ادارات دولتي و شركت هاي خصوصي تلقي مي شود، نقش روابط عمومي در جلب نظر و مشاركت افكار عمومي در خصوص عملكرد دستگاه و سازمان، كمك به فعاليت هاي دستگاه و همچنين در ارزيابي آن سازمان اساسي و تعيين كننده است.


در ايران تاكنون چندان نگاه تخصصي و حرفه اي به روابط عمومي نشده و معمولا روابط عمومي و كاركنان آن در سازمان ها از لحاظ ساختار اداري در خصوص تخصصي و حرفه اي بودن در سطح پايين و فقيري قرار گرفته اند، در سال هاي اخير با توجه به اينكه رشته هايي در حوزه روابط عمومي در برخي از دانشگاه ها ايجاد شده است، نگاه تخصصي به صورت خيلي كم ديده مي شود، ولي همچنان روابط عمومي ها از نگاه تخصص و حرفه اي بودن فقير هستند.


هم اكنون روابط عمومي ها معمولاً در كارهاي روزمره اداري و بيشتر در بخش برگزاري مراسمات، تبليغات و اطلاع رساني هاي معمولي فعاليت مي كنند و بصورت حرفه اي وارد رسالتي كه يك روابط عمومي سازمان بايد داشته باشد، وارد نشده اند. روابط عمومي ها نقش عمده اي در ايجاد شناخت از وظايف، اختيارات و اهداف سازمان ها دارند، روابط عمومي بايد در اطلاع رساني و ايجاد آگاهي در جامعه، سرمايه گذاران بخش خصوصي و همچنين روابط بين الملل، اهداف سازمان خود را اطلاع رساني كند. اين حوزه داراي دو وظيفه اساسي درون سازماني و برون سازماني است جمع آوري اطلاعات درون سازماني از طريق جمع بندي دستورالعمل ها، اهداف، وظايف و چارت سازماني، آئين نامه كارگروه ها و كميسيون ها امكان پذير بوده و همچنين در بعد برون سازي استفاده از ظرفيت سازمان هاي مافوق و نظارتي، شبكه هاي اطلاع رساني، اصحاب رسانه و افكار عمومي مهم به نظر مي رسد تا ازاين طريق بتوان اطلاعات بدست آورد.


تحليل محتواي اخبار و گزارش هاي مربوط به سازمان، برقراري ارتباط با سازمان هاي ديگر، تعامل با رسانه ها، ايجاد ارتباط و تعامل با مجامع دانشگاهي، افزايش سواد رسانه اي در جامعه و ارتباط با سازمان هاي علمي و بين المللي از جمله مهمترين اين وظايف هستند.


يكي از مهمترين و بهترين راهكارها براي ارتقاي سطح دانش و بينش تخصصي افراد در حوزه كاري مربوطه برگزاري سمپوزيوم هاي علمي و تخصصي است.


روابط عمومي و ارتباطات بايد برنامه ها و فعاليتهاي خود را به سمت مفاهيم و نظريات علم روابط عمومي و ارتباطات سوق دهند تا در حوزه روابط عمومي و اطلاع رساني تحولي قابل قبول صورت پذيرد.
 
 ضرورت يكپارچه سازي فعاليت هاي روابط عمومي
روابط عمومي يكپارچه جايگاهي است كه بايد بتواند عامل پيوند انسان‏ ها و تعامل بين ارتباط دهنده و ارتباط گيرنده باشد. روابط عمومي يكپارچه با برقراري ارتباط مناسب، قدرت هر سازماني را در تبادل نظرات افزايش مي ‏دهد و راه را از بيراهه جدا مي‏ كند. با ايجاد ارتباط، نظرات جديد شكل گرفته و عامل مهمي از درك و تفاهم متقابل را بين بخش ‏هاي مختلف جامعه بوجود مي ‏آورد.

 

روابط عمومي عامل و جايگاهي پويا است كه مي ‏تواند هر لحظه با توجه به وقايع پيرامون خود شكل جديدي به خود گرفته و رفتار جامعه خود را تجزيه و تحليل و بين اعضاي مختلف جامعه ارتباط منطقي برقرار كند. روابط فرهنگي اقتصادي اجتماعي را تجزيه و تحليل كرده و با استفاده از ضوابط حاكم بر استانداردهاي اخلاقي از آن‏ها به نفع ايجاد رابطه ‏اي اصولي بهره‏مند شويم. با ايجاد يك روابط عمومي يكپارچه مي توان فعاليت‏ هاي سازماني را مديريت كرد و با كسب اطلاعات صحيح با جدا كرد سره از ناسره و نشان دادن راه مستقيم از رفتن به بيراهه و طولاني كردن فعاليت ها جلوگيري و راه را براي توسعه سازماني فراهم مي‏ كنيم.

 

براي روابط عمومي، وظايف متعدد و متنوعي از سوي صاحب‏نظران و دست‏ اندركاران مطرح شده است ولي نكته جالب توجه در اكثر وظايف و تعاريف ارايه شده، همان بحث ارتباط و پيوند با مردم و جامعه است. روابط عمومي يكپارچه با استفاده از ابزارهاي مناسب رسانه ه‏اي و دسترسي به اطلاعات شفاف و دقيق مي‏ تواند به ابزاري كارآمد در راستاي اطلاع رساني و آگاهي بخشي دست يابد. در واقع مهندسي رسانه تنها از طريق دست‏يابي به اطلاعات يكپارچه، همسان و بروز دست‏ يافتني است.
 
ضرورت كسب ابزار سواد آينده و هوشياري محيطي
البته مي توان خارج از اصول مطروحه آينده پژوهي به ابزارهايي نيز جهت رسيدن به اين مهم اشاره داشت ابزار سواد آينده يا همان هوشياري محيطي و در نظر داشتن شرايط پيرامون و يا هوشياري فني در راستاي شناسايي متغيير هاي محيطي، شناسايي كاركردهاي هر يك از متغييرها و نهايت شناسايي روابط متغيير ها و در ادامه نيز مي توان به هوشياري سياسي و اجتماعي نيز اشاره داشت . يك سازمان يا موسسه و يا شركت نيازمند شناخت محيط پيرامون و درون خود است تا بتواند خدمات خود را به جامعه ارائه نمايد.

 

بدون شناختن محيط دروني و بيروني نمي تواند موقعيت خود را در جامعه اي كه فعاليت دارد بشناسد. محيط دروني سازمان به مواردي اطلاق مي گردد كه تامين و يا حل و فصل آنها به داخل و عوامل داخل سازمان مربوط مي شود و از خارج سازمان تاثير نمي پذيرد و تاثير كمي دارد. محيط بيروني سازمان به موارد و عواملي اطلاق مي شود كه مربوط به خارج از سازمان بوده و مدير سازمان تاثيري درتغيير و يا تبديل آنها ندارد.


شناختن محيط هاي مذكور و تحليل آنها از امور روابط عمومي محسوب مي گردد و اين فرض و تفكر كه روابط عمومي را فقط تبليغات و يا انتشارات مي دانند اشتباه و خطا است. بلكه تبليغات و انتشارات و برگزاري انواع جلسات و كنفرانس ها و گرد همايي ها جز كوچكي از كار روابط عمومي محسوب مي گردد.


4 . پيشنهادات
· برگزاري دوره هاي آموزشي مناسب از قبيل برنامه ريزي استراتژيك در روابط عمومي، اصول و تكنولوژي هاي نوين درروابط عمومي، مسئوليت اجتماعي در روابط عمومي، استاندارد سازي فعاليت هاي روابط عمومي، پژوهش و مطالعات اجتماعي در روابط عمومي، كارگاه مديريت روابط عمومي پيشرو MPPR
· اجراي مطالعات و پژوهش هاي اجتماعي اولويت دار و ارائه نتايج به تصميم گيران سازمان
· اصلاح ساختار سازماني روابط عمومي درجهت پاسخگويي به نيازهاي جديد
· توسعه و بكارگيري فنون و ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاع رساني و بهره گيري كامل از شبكه هاي اجتماعي
· مطالعه و تجهيز نيروي انساني به جهت افزايش خلاقيت و نوآوري در امور
· تصويب و تبيين برنامه راهبردي و برنامه هاي عملياتي بر اساس چشم انداز و داشتن يك برنامه مدون
· تلاش در جهت ايجاد همگرايي، يكدلي و تفاهم هرچه بيشتر بين كاركنان و مديران و ايجاد فضاي اعتماد
· اقتضايي بودن و بروز نگاه داشتن دانش حرفه اي اعضا و مهارت هاي ارتباطي و ادراكي
· لزوم بازنگري و مهندسي مجدد دراهداف و وظايف روابط عمومي
· پيشگويي و پيش بيني مسائل و مشكلات و فوريت هاي خاموش سازمان كه منجر به ايجاد چالش و يا بحران خواهد شد
· تلاش در جهت ايجاد يك فضاي همبستگي و تعامل قوي درون و برون سازماني به جهت افزايش بهره وري
· تشكيل و برگزاري اتاق فكر جهت كارگزاران روابط عمومي
 
5 . نتيجه گيري
روابط عمومي هر زمان بعنوان دروازه اي براي مخاطب و مشتري براي ورود به سازمان بوده و بايد طوري عمل نمايد كه نهادها و سازمان ها بعنوان پناه و ملجا مردم و مخاطبان محسوب شوند .امروز درروابط عمومي نوين نقشهاي جديدي براي روابط عمومي اين هنر ارتباطات متصور است از نقشهايي مثل آينده نگري, بحران ستيزي, اعتبار سازي گرفته تابرجسته سازي و مشاركت در تصميم گيري و نهايت امر مهندسي انساني كه دراين بين نقش آينده نگري يا به عبارتي آينده سازي و آينده پژوهي از اهميت و اولويت ويژه اي برخوردار مي باشد. آينده سازي و آينده پژوهي دردنياي درحال تغيير امروز بايد مورد توجه متخصصان روابط عمومي باشد و روابط عمومي در نقش ديده بان بايد آينده نگر بوده و اقتضايي عمل نمايد.


براساس نقطه نظرات متخصصان اين حوزه چيزي فراتر از سند چشم انداز و نهايتا برنامه ريزي كاربردي و راهبردي محسوب شده و نيازمند اصول و قوانيني مترتب مي باشد اصولي كه از آن طريق بتوان بحث آينده پژوهي درروابط عمومي نقش پررنگ تري به خود گيرد.

 

نقش آموزش بعنوان اولين اصل روابط عمومي آينده نگر همواره با امعان نظر به تغييرات و سبك هاي مديريتي متنوع مورد نياز بوده و منجر به خلاقيت و تقويت توانايي متخصصان و كارگزاران عرصه روابط عمومي خواهد شد , اصل پژوهش به جهت بحث برنامه ريزي و توليد و افزايش دانش نيز از اصول قابل تامل مي باشد بطوريكه اصل سوم يا همان برنامه ريزي به دو صورت بلند مدت، استراتژيك و راهبردي و كوتاه مدت، كاربردي نشات گرفته از اصل پژوهش مي باشد كه در نظر است وضع موجود را به وضع مطلوب سوق دهد.


اما شايد بتوان مهم ترين اصل از اصول روابط عمومي آينده نگر را مسئوليت اجتماعي دانست مسئوليتي كه سازمانها براي ماندگاري خود بايد به انتظارات و خواسته هاي ذي نفعان سازمان توجه نمايند در اين اصل بنگاه ها و شركت ها علاوه بر مباحث اقتصادي و مالي بايد به بحث مسئوليت اجتماعي هم توجه ويژه اي نمايند و مي توان اينگونه عنوان داشت كه مسئوليت اجتماعي مجموعه وظايف و تعهداتي است كه بنگاه يا سازمان درجهت حفظ, مراقبت و كمك به جامعه اي كه در آن فعاليت ميكند انجام مي دهد و مسئوليتي است كه شركت در قبال جامعه, انسانها و محيطي كه در آن است برعهده دارد و اين مسئوليت نيز لازمه رسيدن به توسعه پايدار است. اصل مهم بعد در روابط عمومي آينده نگر اخلاق است بطوريكه عنوان مي شود اساس فعاليت روابط عمومي بر پايه اخلاق , صداقت و درستي شكل مي گيرد.


روابط عمومي ها به عنوان وجدان بيدار جامعه و كساني كه در تصميم گيري هاي سازمان موثر هستند بايد با بصيرت و بينش, بي اخلاقي ها و عملكرد هاي نادرست را به گونه اي شايسته مطرح كنند و براي رفع آن اهتمام ورزند از جمله ارزش هاي اخلاقي قابل تامل در روابط عمومي مي توان به مسئوليت پذيري, انصاف, بي طرفي، شرافت مندي, عزت نفس و سعه صدر و غيره اشاره داشت.

 

 آخرين اصل از يك روابط عمومي آينده نگر يا آينده پژوهي در روابط عمومي اصل حرفه اي گرايي است اصلي كه به نوعي پوشش دهنده ساير اصول اين حوزه محسوب مي شود بطوريكه فرد حرفه اي بايد داراي برنامه و هدف روشن, دانش و تخصص و صفتهايي از قبيل شايستگي, احترام و درستكاري و روحيه پاسخگويي باشد.


هدف از آينده نگري  محاسبه يا پيشگيري از رويدادها يا شرايط آتي است. آينده نگري كمك مي كند تا شرايط آينده را به خوبي بشناسيم و براي مشكلاتي كه در راهند چاره انديشي كند به بيان ديگر هدف اصلي آينده نگري كسب آگاهي درباره رخدادهاي نامعلومي است كه احتمالا در آينده روي خواهد داد درمجموع لازمه رسيدن به يك روابط عمومي آينده نگر و يا آينده پژوهي مستلزم تامين عواملي مي باشد.


6 . منابع
·  شبكه روابط عمومي / رسانه اي براي روابط عمومي / WWW.SHARA.IR
·  روابط عمومي / دكتررضا اميني / تهران / دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي
·  راهبردهاي عملي در روابط عمومي / هوشمند سفيدي
·   سايت كارگزار روابط عمومي ايران / WWW.IRANPR.ORG
·   كتاب اخلاق در روابط عمومي / نوشته فيليپ سيب ترجمه عباس قنبري
·   پورتال جامع علوم انساني / WWW.ENSANI.IR
·   پايگاه تخصصي نور /  WWW.NOORMAGS.IR