شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزنامه ها: از رنگي شدن، تا آنلاين، «اي ـ پي پر» و «راديو پي پر» شدن
دوشنبه، 15 اسفند 1401 - 16:06 کد خبر:28531
آنلاين روزنامه ها با لحظه به لحظه افزودن اخبار تازه، در حقيقت كار خبرگزاري هم مي كنند. اين تحولات، صورت و وضعيت و تعاريف تازه به رسانه ها داده است.



 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نخستين روزنامه (نشريه يوميه) به صورت تمام رنگي پنجم مارس 1986 (14 اسفند) انتشار يافت. قبلا روزنامه ها، تنها آگهي رنگي چاپ مي كردند و گاهي هم تيترهاي مهم خودرا دورنگ مي كردند و زير بار رنگي كردن كامل و هميشگي صفحات خود نمي رفتند و معتقد بودند كه متاع روزنامه «خبر» است و اگر خبرهاي خوب و مورد نياز داشته باشد، مردم در هر شكل و با هر ظاهري كه باشد ـ سياه و سفيد و يا رنگي ـ روزنامه را خريداري مي كنند.


پس از انتشار چند روزنامه به صورت تمام رنگي و استقبال مردم از آنها و اعلام اين نكته از سوي روانشناسان كه «رنگي بودن» باعث نشاط و ارضاي مخاطب مي شود، اين كار عموميت يافته است. مجله ها از دير زمان به صورت رنگي منتشر مي شدند.


نشريات در نيمه دوم دهه 1990 نيز يك مقاومت بي دليل، پس از قرار گرفتن مطالب چند نشريه در اينترنت از خود نشان دادند و گفتند كه اِديشن اينترنتي باعث كاهش تيراژ و در نتيجه آگهي آنها خواهد شد كه پس از مدتي، تجربه نشان داد آنها كه در اينترنت قرار نگرفتند تيراژ خود را از دست دادند و اينك تقريبا همه روزنامه ها اديشن اينترنتي دارند كه شمار مراجعانِ شان بيش از فروش نسخه هاي چاپي است و بسياري از نشريات هم كاملا آنلاين شده اند و اِديشن چاپي جز در موارد خاص (آخرين روز سال و ...) ندارند. مطالب آنلاين بسياري از روزنامه ها متفاوت از اِديشن چاپي آنهاست (داراي فُرمَت و مطالب متفاوت از اديشن چاپي) تا خريدار از دست ندهند. مطالب اديشن چاپي روزنامه ها عمدتا نقل اخبار خبرگزاري ها و وبسايت هاي رسمي و اعلاميه هاي دولتي است. اگر مخاطب بخواهد كه همه مطالب چاپي (پي دي افِ صفحات) يك روزنامه را در آنلاين آن ببيند بايد پول بدهد. از آغاز قرن 21 نشرياتي كه دچار اُفت مخاطب و اعلان و در نتيجه، زيانده شده اند، به آنلاين خود اكتفا كرده اند.


همچنين از سال 2010 با استفاده از تجربه شانزده (16) روزنامه متعلق به «هِرست كورپوريشن»، بسياري از روزنامه ها از صورت كاغذ و چاپ خارج شده و به صورت «اي ـ پي پر = روزنامه الكترونيك، راديو پي پر = روزنامه گويا و روزنامه با تصاوير متحرك و مشابه اخبار تلويزيوني» درآمده اند (كه ديجيتالي و به نوعي اينترنتي است ولي متفاوت از روزنامه آنلاين معمولي). مانيتورِ قابل حمل و يا تابلِت «راديو پي پِر» به صورت يك گيرنده پلاستيك (با تكنولوژي راديو) است با ابعاد متفاوت؛ جيبي و خانگي.

 

 اين دستگاه، شماره هاي سابق روزنامه را هم آرشيو مي كند و براي خواندن روزنامه مورد نظر يا چند روزنامه و گوش كردن به مطالب آنها بايد پول داد (مشترك شد) البته به مراتب ارزانتر از نسخه چاپي كه هزينه چاپ و كاغذ و توزيع دارد. نخستين دستگاه آزمايشي از اين دست در دهه 1970 توسط كمپاني زيراكس ساخته شده بود و مطالب يك روزنامه به نام Gyricon در آن قرار گرفته بود. از دهه دوم قرن 21، آنلاين روزنامه ها، راديو تلويزيون ها و كتاب ها به شكلي يك سان درآمده اند كه رسانه اي تازه است ـ خواندني، شنيدني و ديدني تواَمأ. به اين ترتيب، راديوتلويزيون ها از انحصار خارج شده اند.

 

 آنلاين روزنامه ها با لحظه به لحظه افزودن اخبار تازه، در حقيقت كار خبرگزاري هم مي كنند. اين تحولات، صورت و وضعيت و تعاريف تازه به رسانه ها داده است. با اين تح'ل، نياز به «كادر» كمتر شده و بسياري از دانشگاهها دوره هاي آموزش روزنامه نگاري خودرا تعطيل كرده و يا با كامپيوتر سينس «يكي» كرده اند و دانشجو همزمان؛ آنلاين سازي، عكس گذاري و اديت ديجيتالي، برنامه نويسي و خبرنويسي را فرا مي گيرد، ولي «خبرگيري» و نظر نويسي هنوز همان است كه بوده و به فرد ماهر و علاقه مند نياز است تا موضوعي را تعقيب كند و برنگارد.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com