شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اصلاح ديدگاه مديران ارشد در خصوص روابط عمومي
چهارشنبه، 27 بهمن 1395 - 16:49 کد خبر:28219
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فرماندار شهرستان زنجان گفت: در حال حاضر روابط عمومي‌ها در سازمان‌ها از جايگاه مناسب و شايسته‌اي خود برخوردار نيستند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فرماندار شهرستان زنجان گفت: در حال حاضر روابط عمومي‌ها در سازمان‌ها از جايگاه مناسب و شايسته‌اي خود برخوردار نيستند.


به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي، رسول بيات در نشست هيئت موسس خانه روابط‌عمومي استان زنجان، گفت: از چند منظر مي‌توان نگاهي به روابط‌عمومي‌ها داشت. در خصوص ديدگاه مديران، واقعيت مطلب اين است كه روابط‌عمومي‌ها در سازمان‌ها در حال حاضر از جايگاه مناسب و شايسته خود برخوردار نيستند لذا نيازمند اصلاح ديدگاه در مديران در اين خصوص است.


وي با بيان اينكه به عنوان عضو افتخاري خانه روابط‌عمومي‌هاي استان در تثبيت جايگاه و ارتقاي روابط‌عمومي‌ها خواهد كوشيد، افزود: روابط‌عمومي‌ها به واقع چشم، گوش و زبان سازمان‌ها هستند؛ چراكه تمام اتفاقات و وقايع و امور سازمان را مي‌بينند و اقدامات و اطلاع‌رساني‌ها و هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند و در همين راستا فردي مي‌توانند خوب ببينند كه از جايگاه مناسب نيز برخودار باشند.


اين مسئول اظهار كرد: هر فرد و سازماني كه وارد ادارات و نهادها مي‌شود در وهله اول با روابط‌عمومي‌ها همراه مي‌شود، بنابراين روابط‌عمومي‌ها به‌عنوان گوش يك دستگاه، امر شنونده بودن را بر عهده مي‌گيرند. همچنين زبان يك وسيله ارتباطي مهم محسوب مي‌شود و روابط‌عمومي‌ها به عنوان عنصري مهم در اطلاع‌رساني و برقراري ارتباط زبان دستگاه‌ها به شمار مي‌روند، در نتيجه سازمان‌ها براي تقويت حيات خود نيازمند ارتقاي جايگاه روابط‌عمومي‌ها هستند.


بيات با بيان اينكه نگاه اغلب نمايندگان مجلس نيز در خصوص روابط‌عمومي‌ها ديدگاهي مثبت است، يادآور شد: مي‌توان از اين طريق نيز در راستاي حمايت از خانه روابط‌عمومي و نيز ارتقاي جايگاه روابط‌عمومي‌ها گام برداشت و براي توانمند شدن و يافتن جايگاه مناسب بايد توانمندي شخصي خود را نيز بالا برد. بايد ببينيم كه چقدر خود را باور داريم و در ارائه توانمندي خود به چه ميزان قدرتمنديم. گاه نبود علاقه در فعالان روابط‌عمومي مشاهده مي‌شود حال آنكه فردي كه مي‌خواهد در بخش روابط‌عمومي فعاليت داشته باشد، بايد توانمندي شخصي و علاوه بر آن علاقه به حضور در اين بخش داشته باشد.


بيات با اشاره به اينكه روابط‌عمومي شغل، فن و يا هر تعريفي كه داشته باشد به هر حال نيازمند توانمندي و مهارت خاص خود است، تصريح كرد: اگر باور شخصي و سازماني در اعضاي روابط‌عمومي ايجاد شود، مديران و مسئولان و در مجموع دستگاه‌ها نيز ديدگاه مناسبي نسبت به آنان خواهند داشت و برخي از مديران بر اين باور هستند كه بدون روابط‌عمومي‌ها نمي‌توان كاري از پيش برد و در مقابل، برخي از مديران اعتقادي بر اين موضوع ندارند. خانه روابط‌عمومي‌ها بايد در تقويت فكري، روحي، فردي و تخصصي اعضا به قدري توان‌افزايي كند كه مديران نيز احساس نياز به روابط‌عمومي‌ها را در دستگاه‌ها باور داشته باشند.


فرماندار شهرستان زنجان يادآور شد: خانه روابط‌عمومي‌ها نهادي اجتماعي به شمار مي‌رود، لذا يك عرصه عمومي براي آن مطرح مي‌شود و عرصه عمومي يعني هم‌وزن شدن با دولتي‌ها و گاه حتي در دفاع از مردم مي‌‌تواند در مقابل سازمان‌هاي دولتي قرار گيرد و از حقوق آنان دفاع كند.


وي اظهار كرد: نهاد اجتماعي خانه روابط‌عمومي‌ها بايد در بسياري از مسائل قد علم كند و خود منتقد بوده و مدافع مردم از دولتي‌ها و سازمان‌ها باشد. انسان در عرصه زندگي نقش‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد كه مي‌تواند نقش دفاع از مردم را نيز در كنار فعاليت‌هاي خود پيگيري كند.


 اين مسئول با تاكيد بر اينكه اگر خانه روابط‌عمومي‌ها از همان ابتدا مقتدرانه وارد شود و فعاليت مناسب داشته باشد، آينده مناسب و مستحكمي نيز خواهد داشت، ادامه داد: بحث نهاد اجتماعي كه مطرح مي‌شود، قطعا حمايت‌ها نيز به دنبال آن پديد مي‌آيد در عين حال بايد توجه داشت كه خانه روابط‌عمومي‌ها اگر به دنبال مستحكم و تثبيت شدن است بايد از همان ابتدا در استقرار محلي ثابت براي خود بكوشد و تثبيت فعاليت خود را از همان ابتدا پيگيري كند. همچنين خلق فرصت نيز موردي است كه مي‌تواند مدنظر اعضاي خانه روابط عمومي باشد.


بيات خاطرنشان كرد: نهادهاي اجتماعي گاه به صورت گلخانه‌اي فعاليت مي‌كنند و فعاليت آنان مقطعي بوده و يا وابستگي در آن به وجود مي‌آيد حال آنكه نبايد به وابستگي به بخش دولتي داشته باشند و به دنبال كسب استقلال باشند، لذا خانه روابط‌عمومي نيز بايد از همان ابتدا نگاه استقلال مالي و فعاليتي را در خود نهادينه كند.


فرماندار شهرستان زنجان تصريح كرد: نگاه ابزاري به روابط‌عمومي‌ها امري نامطلوب است و در سطح شهرستان زنجان نيز مي‌كوشيم اين نوع ديدگاه، در صورت وجود، از نهادها و ادارات حذف شود. همچنين در ارزشيابي مديران نيز مبحث روابط‌عمومي‌ها و تعامل مديران با روابط‌عمومي‌ها را مدنظر قرار خواهيم داد و مسئولان روابط‌عمومي استان‌ بايد تلاش در تعامل با روابط‌عمومي‌هاي شهرستاني داشته باشند كه شهرستان زنجان نيز آمادگي ايجاد اين تعامل را دارد.


وي در خصوص حضور در فضاي مجازي، يادآور شد: بايد توجه داشت كه مقابله با اين امر در عصر حاضر امري غيرممكن است و در عين حال حضور و فعاليت در آن بايد با رعايت اصول باشد. حتي منع حضور در فضاي مجازي در امر اطلاع‌رساني كل كشور اختلال ايجاد مي‌كند البته بايد توجه داشت كه اسرار سازماني به هيچ وجه نبايد وارد فضاي مجازي شود اما ارائه اخبار عمومي منعي ندارد همانگونه كه اين اخبار در خبرگزاري‌ها نيز منعكس مي‌شود.


بيات با اشاره به اينكه خانه روابط‌عمومي‌ها محل مديريت افكار محسوب مي شود، اظهار كرد: در مجموع در خدمت‌رساني به جامعه و نيز فعاليت‌هاي سازماني و شخصي بايد به اين امر توجه داشته باشيم كه چه ميزان توان و فرصت براي كار كردن در زندگي داريم و با درنظر گرفتن اين امر برنامه‌ريزي مناسب در فعاليت‌هاي خود داشته باشيم چرا كه با توجه به اين نكته متوجه مي‌شويم كه در نهايت فرصتي اندك براي فعاليت زندگي در عرصه جامعه داريم.