شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زاكربرگ از ترامپ خواست سياست درهاي باز را پيش بگيرد
یکشنبه، 10 بهمن 1395 - 10:34 کد خبر:27901
مديرعامل جوان فيس بوك با اشاره به پيشينه مهاجرت و پناهندگي در خانواده خود و همسرش، منفعت ورود خارجي‌ها به آمريكا را به ترامپ يادآور شد. او گفت اميدوار است با "شجاعت و شفقت" جهان به جاي بهتري براي زندگي تبديل شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مديرعامل جوان فيس بوك با اشاره به پيشينه مهاجرت و پناهندگي در خانواده خود و همسرش، منفعت ورود خارجي‌ها به آمريكا را به ترامپ يادآور شد. او گفت اميدوار است با "شجاعت و شفقت" جهان به جاي بهتري براي زندگي تبديل شود.

مارك زاكربرگ، مديرعامل فيس‌بوك، جمعه شب در پستي فيس‌بوكي نسبت به سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، در قبال مهاجران ابراز نگراني كرد. زاكربرگ در صفحه فيس‌بوك خود نوشت همانند او افراد بسياري از فرمان جديد ترامپ نگران شده‌اند.

رئيس‌جمهور آمريكا شامگاه جمعه (۲۷ ژانويه/ ۸ بهمن) فرماني را امضا كرد كه به موجب آن تا ۹۰ روز ورود اتباع ايران و شش كشور مسلمان ديگر به خاك آمريكا متوقف مي‌شود و همچنين تا اطلاع ثانوي هيچ پناهجويي از سوريه پذيرفته نخواهد شد. به علاوه، پذيرش پناهجويان از ساير كشورها نيز براي ۱۲۰ روز معلق شده است.

مارك زاكربرگ ۳۲ ساله در پست فيس‌بوكي خود كه در پي صدور فرمان ترامپ منتشر شد ابتدا از پيشينه خانوادگي خود و همسرش گفت: «اجداد من از آلمان، اتريش و لهستان به آمريكا آمده‌اند. پدر و مادر پريسيلا هر دو پناهنده و از كشورهاي چين و ويتنام هستند.» او تاكيد كرد كه "آمريكا كشور مهاجرهاست و بايد به آن افتخار كرد."

پريسيلا چان، همسر زاكربرگ، پزشك متخصص اطفال است و فعاليت‌هاي نيكوكارانه‌ي مختلفي نيز را مديريت مي‌كند.

بيش‌تر بخوانيد: ورود اتباع ايران و شش كشور ديگر به آمريكا تعليق شد

زاكربرگ نوشت كه "ما بايد كشور را امن نگه داريم، اما اين كار را بايد از طريق تمركز بر كساني كه تهديد واقعي محسوب مي‌شوند انجام دهيم." او گفت بسط دادن قانون به فراتر از كساني كه تهديدي براي امنيت آمريكا هستند، باعث خواهد شد از يك سو "آمريكايي‌ها احساس امنيت كمتري داشته باشند" و از سوي ديگر "ميليون‌ها مهاجر غيرقانوني كه تهديدي به همراه ندارند در هراس اخراج از كشور باشند."

زاكربرگ همچنين در پست خود تاكيد كرد كه بايد درها را به روي پناهجوها و كساني كه به كمك نياز دارند باز نگه داشت. او در توضيح نوشت: «چون همين است كه ما را ما كرده است. اگر چند دهه قبل پناهجوها را راه نداده بوديم، خانواده پريسيلا نيز امروز اينجا نبودند.»

او با اشاره به برنامه‌اي كه در حال حاضر تضمين‌كننده وضعيت قانوني افرادي است كه پدر و مادرشان آن‌ها را در كودكي به شكل غيرقانوني به آمريكا آورده‌اند، گفت هم‌اكنون ۷۵۰ هزار نفر از اين افراد از اين برنامه بهره‌مند هستند. اين برنامه به كساني كه در كودكي به طور غيرقانوني به آمريكا وارد شده‌اند اجازه مي‌دهد تا به صورت قانوني كار و زندگي كنند. او گفت اميدوار است كه چنين حمايت‌هايي در دولت جديد نيز تداوم داشته باشد.

بيش‌تر بخوانيد: غريو مرده باد، زنده باد به سوي ترانه عليدوستي

زاكربرگ موضوع مهاجران و پناهجوها در آمريكا را مساله‌اي شخصي براي خود خواند و توضيح داد كه اما نه تنها به خاطر پيشينه خانوادگي خودش و همسرش بلكه به اين علت كه "چند سال پيش در مدرسه‌اي تدريس مي‌كرده كه بعضي از بهترين دانش‌آموزانش از مهاجران غيرقانوني بودند." زاكربرگ در پست فيس بوكي خود اين دانش‌آموزان را "آينده ما" خواند. او بار ديگر تاكيد كرد كه آمريكا كشور مهاجران است و از اين موضوع سود فراوان برده است. او نوشت اميدوار است "شجاعت و شفقت" لازم براي ايجاد پيوند بين افراد و بهتر كردن جهان وجود داشته باشد.

مدافعان حقوق مدني و كارشناسان ضد تروريسم فرمان دونالد ترامپ را محكوم كرده‌‌اند. آنها مي‌گويند، اين غير انساني است كه قربانيان جنگ و منازعات را با افراطيون يك‌جا قرار دهيم. آنها همچنين نگران پيامي هستند كه آمريكا از اين طريق به مسلمانان جهان مي‌دهد. برخي از چهره‌هاي مطرح، از جمله شماري از برندگان جايزه نوبل و دانشگاهيان برجسته نيز در آمريكا از اين فرمان انتقاد كرده‌اند.