شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا هيتلر سخنران بسيار موفقي بود؟
پنجشنبه، 30 دی 1395 - 11:22 کد خبر:27758
مي‌دانم كه بشر خيلي نتوانسته از نوشتن به نسبت صحبت كردن براي متقاعد كردن ديگران استفاده كند، به همين خاطر است كه هر جنبش و حركت بزرگي كه در اين كره خاكي مي‌بينيم توسط سخنرانان بزرگ آغاز و به ثمر نشسته و نه نويسندگان بزرگ

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- "مي‌دانم كه بشر خيلي نتوانسته از نوشتن به نسبت صحبت كردن براي متقاعد كردن ديگران استفاده كند، به همين خاطر است كه هر جنبش و حركت بزرگي كه در اين كره خاكي مي‌بينيم توسط سخنرانان بزرگ آغاز و به ثمر نشسته و نه نويسندگان بزرگ."- آدولف هيتلر

يكي از بانفوذترين سخنرانان جهان، بزرگترين حزب سياسي آلمان را بنا كرد، بر صدها كشور و ملت ديگر فاتح شد و بيش از 21 ميليون نفر را در طول 12 سال جنگ خشونت‌آميز رايش سوم قتل عام كرد. در بيش از 5000 سخنراني متقاعدكننده، آدولف هيتلر، رهبر نازي‌ها مخاطبانش را مسحور و به آنها تعهد داد كه امپراطوري او هزاران سال دوام خواهد داشت.

پروفسور بروس لوبز، كسي كه كلاس درسي به نام فن بيان هيتلر و چرچيل را به مدت 46 سال در دانشگاه ايالتي آيداهو داشت، فصاحت و بلاغت اين پيشوايان را به جذبه و كاريزماي آنها نسبت مي‌داد.


"او ياد گرفته بود چطور يك سخنران كاريزماتيك باشد و مردم، به هر دليلي شيفته‌اش شده بودند." لوبز در گفتگو با بيزينس اينسايدر "مردم تمايل بيشتري به پيروي از او داشتند، چون به نظر مي‌آمد در انقلاب اقتصادي بزرگ آن زمان پاسخ‌هاي درستي در چنته داشت."


خسارات سنگين به خاطر جنگ جهاني اول به همراه اقتصادي جهاني بد، محيط اقتصادي آلمان باعث ظهور هيتلر در دهه 30 ميلادي شد. هيتلر از اين نارضايتي عمومي به نفع خود استفاده و خود را پيشواي يك ايدئولوژي سياسي فرصت‌طلب، حزب ناسيونال سوسياليست كارگران آلمان كرد.

قبل از اينكه نازي‌هاي با شتاب به عرصه جهاني پا بگذارند، حزب سياسي هيتلر كاملاً ناشناخته بود و تنها 3 درصد رأي از انتخابات سال 1924 آلمان را بدست آورده بود.


"وقتي هيتلر تصميم گرفت تا با رايشتاگ(مجلس شوراي كشوري) رقابت كند، مي‌دانست كه مجبور است سخنراني كند و اين يعني مجبور بود تا جايي كه مي‌توانست براي كسب رأي براي مردم بيشتري سخنراني كند." – لوبز در گفتگو با بيزينس اينسايدر هشت سال بعد، نازي‌ها بزرگترين حزب در رايشتاگ بودند. در سال 1934، هيتلر و حكم‌هاي سياسي ترسناكش دولت آلمان را رهبري مي‌كردند. مورخي به نام روبرت ويت نوشته:"هيتلر نازيست بود. در تاريخ تمدن غربي به ندرت پيدا مي‌شد كه جامعه‌اي به شخصيت يك فرد وابستگي داشته باشد. او نظريه‌هاي سياسي خودش و دولتي كه بدون او تصور نمي‌شد را بنا كرده بود."

فرآيند نوشتن متن سخنراني توسط هيتلر
جوزف گوبلز، وزير تبليغات نازي‌ها، در خاطراتش نوشته كه هيتلر به نوشتن سخنراني‌هايش شهره بود و پنج بار هم آنها را ويرايش مي‌كرد.


طبق گفته يان كرشاو مورخ:"او تا پاسي از شب به سختي كار مي كرد، چند بار تمرين مي‌كرد، سه منشي در اختيار داشت كه قبل از اينكه متن اصلي كامل شود، مستقيماً براي آنها متنش را ديكته مي‌كرد تا تايپ كنند."


"او نمي‌خواست براي نوشتن سخنراني‌هايش به كسي وابسته باشد. براي آدولف هيتلر، سخنراني در مقابل جمعيت چنان مهم بود كه هرگز به كسي براي نوشتن متن سخنراني‌هايش اعتماد نمي‌كرد." –لوبز در گفتگو با بيزينس اينسايدر لوبز همچنين ذكر مي‌كند كه وينستون چرچيل هم ترجيح مي‌داد متن سخنراني‌هايش را خودش بنويسد، چيزي كه درميان رهبران آن زمان و امروزه خيلي نادر است.

صداي هيتلر هيپنوتيزم كننده بود
در كتاب ران روزنبام به نام "توضيح هيتلر"، جورج استاينر رمان‌نويس فرانسوي-آمريكايي توضيح مي‌دهد كه صداي رهبر نازي‌ها به شدت قدرتمند و مسحوركننده بود.


استاينر در گفتگو با روزنبام مي‌گويد:"من در سال 1929 متولد شدم، بنابراين از سال 1933 طبق خاطراتي كه به ياد دارم در آشپزخانه مي‌نشستم و به صداي هيتلر از راديو گوش مي‌دادم."


استاينر مي‌گويد:"توضيح دادنش كمي سخت است، امّا صدايش هيپنوتيزم كننده بود... خيلي جالب بود كه مي‌توانستي بدنش را از طريق راديو درك كني. نمي‌توانم بهتر از اين توصيف كنم. احساس مي‌كرديد اشارات و حركاتش به هنگام صحبت كردن را زير نظر داريد."


هيتلر نوعي از قدرت بلاغي را وارد زبان آلماني كرده بود كه مفاهيم كاملاً انتزاعي را با خشونت فيزيكي و سياسي به شيوه‌اي كاملاً غيرمعمول پيوند داده بود. و هيتلر در اين كار نابغه بود، در اين مورد اصلاً شك نكنيد. هنري موراي، روانشناس آمريكايي در گزارشي به نام "شخصيت آدولف هيتلر" از ظاهر كلي پيشوا به عنوان "هيپنوتيزم كننده" نام مي‌برد. اين گزارش 229 صفحه‌اي در اداره خدمات استراتژيك كه زيرمجموعه سازمان سيا بود در سال 1943 منتشر شده بود. طبق گزارش موراي، هيتلر چند بار از چشم‌هاي آبي مايل به خاكستري‌اش تعريف شنيده بود، بااينكه آنها را "مرده و خنثي" عنوان كرده بودند.

 

پيشوا از نظر قدي كمي از متوسط پايين‌تر بود و موهايش را به عقب شانه مي‌كرد، لب‌هاي باريك و دست‌هاي خوش فرمي داشت. موراي توضيح مي‌دهد كه رهبر بي‌رحم نازي به دست دادن با كف‌ دست خيس و ناشي بودن در صحبت‌هاي كوتاه شناخته شده بود.

مجبور بود به زبان گفتاري‌اش حركت هم اضافه كند
هيتلر در طول تمرين سخنراني‌اش روي ارائه، حركات دست و زبان بدنش كار مي‌كرد.


لوبز در گفتگو با بيزينس اينسايدر:"او كاملاً مجبور بود روي ارائه‌اش كار كند، اين در حالي بود كه اين كار تنها نيمي از كار انتقال پيامش را انجام مي‌داد. بنابراين مجبور بود براي انتقال موفقيت آميز ايده‌هايش به زبان گفتاري‌اش حركت هم اضافه كند."
طبق خاطرات هاينريش هافمن، عكاس شخصي هيتلر با نام "هيتلر دوست من بود"، دو ميليون تصوير از رهبران مقتدر را جمع‌آوري و به او توصيه شده بود كه هرگز آنها را در معرض عموم قرار ندهد.

در سال 1925، در حالي كه هيتلر در مقابل آينه سخنراني‌اش را تمرين مي‌كرد، هافمن تعداد زيادي عكس از ژست‌ها و حالات چهره‌اش گرفت. بعد از مطالعه عكس‌ها، رهبر نازي‌ها دستور داد تا آنها را نابود كنند. هافمن آنها را مخفي كرد و بعد از 30 سال در كتاب خاطراتش منتشر كرد.

 

راجر مورهاوس مورخ بعداً در مقدمه چاپ شده در كتاب خاطرات هافمن مي‌نويسد: "هيچ عكاسي در تاريخ فرصتي به اندازه هافمن در اختيار نداشته است: محرم اسرار و دسترسي اختصاصي به رئيس دولت و مهمتر از همه، شانس كار كردن با شخصي كه مي‌دانست چطور به خوبي با دوربين كار كند."


منبع: businessinsider