شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چكيده مقالات و سخنراني هاي برگزيده سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران
یکشنبه، 19 دی 1395 - 10:50 کد خبر:27572
محتوا مهمترين بخش از توسعه اينترنت و كاربردهاي آن در حوزه‏هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي‏باشد كه اگر بصورت درست توليد و مديريت شود مي‏تواند بيشترين اثر ارتباطي را با مخاطب در فضاي مجازي برقرار نمايد. محتواي مطالبي كه بصورت گزارش، سخنراني، اخبار، متن، تصوير، صدا، ويديو، انيميشن، بولتن و ساير محتواهايي كه توسط روابط عمومي‏ها توليد مي‏شوند بايد داراي خصوصيات ويژه‏اي هم از نظر فني و هم از نظر كيفيت باشند كه با ذائقه مخاطب سازگاري داشته و بدرستي مديريت شده باشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، محتوا مهمترين بخش از توسعه اينترنت و كاربردهاي آن در حوزه‏ هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي‏ باشد كه اگر بصورت درست توليد و مديريت شود مي‏تواند بيشترين اثر ارتباطي را با مخاطب در فضاي مجازي برقرار نمايد. محتواي مطالبي كه بصورت گزارش، سخنراني، اخبار، متن، تصوير، صدا، ويديو، انيميشن، بولتن و ساير محتواهايي كه توسط روابط عمومي‏ ها توليد مي‏ شوند بايد داراي خصوصيات ويژه‏ اي هم از نظر فني و هم از نظر كيفيت باشند كه با ذائقه مخاطب سازگاري داشته و بدرستي مديريت شده باشند.


جايگاه فناوري در مديريت محتواي روابط عمومي ‏هاي دانش محور

پرفسور علي‏ اكبر جلالي، استاد دانشگاه علم و صنعت ايران و رئيس كرسي يونسكو در آموزش و يادگيري الكترونيكي

محتوا مهمترين بخش از توسعه اينترنت و كاربردهاي آن در حوزه‏هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي مي‏باشد كه اگر بصورت درست توليد و مديريت شود مي‏تواند بيشترين اثر ارتباطي را با مخاطب در فضاي مجازي برقرار نمايد. محتواي مطالبي كه بصورت گزارش، سخنراني، اخبار، متن، تصوير، صدا، ويديو، انيميشن، بولتن و ساير محتواهايي كه توسط روابط عمومي‏ها توليد مي‏شوند بايد داراي خصوصيات ويژه‏اي هم از نظر فني و هم از نظر كيفيت باشند كه با ذائقه مخاطب سازگاري داشته و بدرستي مديريت شده باشند. روابط عمومي دانش محور بايد بتواند براي توليد و انتشار چنين محتواهايي از فناوري هم در بخش فني و تسهيل كنندگي انتقال محتوا و هم  در مديريت و ارتقاء كيفي مطالب آن استفاده كند.

روابط عمومي‏ ها زماني مي‏ توانند مدعي باشند كه در مسير روابط عمومي دانش محور قرار گرفته‏اند كه فناوري‏هاي روز مرتبط با حوزه كاري خود را خوب بشناسند و علاوه بر آن نگاهي به فناوري‏هاي پيش رويي نيز داشته باشند. به عنوان مثال بهره‏مندي از شبكه‏هاي اجتماعي زماني براي يك روابط عمومي دانش بنيان موثر خواهد بود كه بتواند نقش موثري در توليد محتوا و مديريت محتوايي كه از طرف خود و يا ديگران توليد مي‏شود نقش داشته و به بهترين وجه ممكن از آن شبكه‏هاي اجتماعي امروز و فردا كه بصورت حقيقت مجازي خواهد بود، در پيشبرد اهداف خود استفاده كند. بنابراين يك روابط عمومي دانش محور بايد راهكارهاي فني توليد محتوا و نحوه  مديريت آن را در مراحل پيش از توليد، در زمان توليد و بعد از توليد بخوبي بشناسد.

براي دست يافتن به يك روابط عمومي دانش محور بايد بستر سخت‏افزاري، نرم‏افزاري و منابع انساني آموزش ديده آن را فراهم نمود و علاوه بر آن بايد استراتژي مشخص و راهبردهاي مناسب و متكي بر فناوري‏هاي روز را مورد نظر داشت.

در اين مقاله جايگاه فناوري در مديريت محتواي روابط عمومي‏ها دانش بنيان مورد بررسي قرار گرفته و راهكارهاي مناسبي، شامل عناصر سخت‏افزاري، نرم‏افزاري و منابع انساني كه نمونه آن قبلا در جهان وجود دارد عرضه شده است.

فهرست مطالب:

ـ مقدمه: روابط عمومي دانش محور چيست؟

ـ فناوري،‏ ابزار تسهيل كننده توليد و مديريت محتوا

ـ ضرورت شناخت روابط عمومي ها از فناوري هاي آينده

ـ نقش شبكه هاي اجتماعي در توليد و مديريت محتوي

ـ راهكارهاي فني توليد و مديريت محتواي دانش محور

ـ مديريت محتوا كار اصلي يك روابط عمومي دانش بنيان

ـ نحوه پياده سازي روابط عمومي ها دانش محور

ـ جمع‏ بندي


سطوح دانش روابط عمومي جديد و تحولات فناوري هاي نوين مديريت دانش
دكتر سعيد رضا عاملي – استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكاي – دانشگاه تهران

صفت جديد در عنوان روابط عمومي جديد مرتبط است با پيوند روابط عمومي با فناوري هاي جديد يا روابط عمومي برآمده از دانش فناورانه و مهارت هاي جديد مرتبط با فناوري هاي ارتباطي همزمان است. فناوري هاي ارتباطي همزمان با اختراع ابتدائي تلگراف در 1726 آغازشد و در نيمه اول قرن نوزدهم با مورس (1836) و سپس تلفن (1870)، ماشين فاكس (1843) ويدئو تلفن، تلفن تصويري (1969)، ، ارپانت (1963)، اينترنت (1980)، ديوايس هاي هوشمند (1982) ظهور وب سايت جهاني (1990)اينترنت همه چيزها (2013)و ايده يگانگي فناورانه (2012 تا 2040)قلمرو فراگيري براي ارتباطات فردي و عمومي همزمان فراهم آورد .
تحولات فناوري ارتباطي خصوصا تحولات مرتبط با فضاي مجازي در در قرن بيستم و دو دهه اول قرن بيست و يكم كه در نيمه دهه دوم آن قرار گرفته ايم بسيار وسيع و تحولي بوده است. فناوري هايي كه با تلگراف در قرن هجدهم امكان ارتباط همزمان با فرامحل را فراهم آورده، امروز به سطح ارتباطات متني، صوتي-تصويري فراگير و انجام همه تراكنش هاي مالي، اداري و عمليات اجرائي اعم از حوزه هاي مرتبط با بخش صنعت، كشاورزي و خدمات را فراهم آورده است. صنعت فراگير مجازي، گستره اي از حضور مداخله اي در عمليات حرفه اي را فراهم كرده است كه از حوزه هاي حمل و نقل گرفته، تا مديريت راه ها، درياها و هوا را شامل شده است و حتي وارد مديريت هوشمند فرايندهاي مرتبط با امور پزشكي، توليد ات صنعتي، مديريت هوشمند محيط كار، مديريت هوشمندخانه، تفريحات و سرگرمي ها شده است. اين امكان فراگير ارتباطي و عملياتي مرتبط با همه عرصه ها و لايه پيچيده زندگي امروز امكان حضور در همه جا و با همه كس و براي مقاصد و اهداف مختلف با الگوريتم متكثر و متنوع "به اشتراك گذاري دانش " را فراهم آورده است. در اين عرصه بزرگ ارتباطي و تحول عظيم در ارتباطات عمومي بطور عام و روابط عمومي بطور خاص و روابط عمومي شخص شده بطور اخص، قلمرو دانش روابط عمومي توسعه جدي تر پيدا كرده است كه اقتضاء مي كند بازتعريفي نسبت به روابط عمومي و دانش هاي مرتبط و نقش آفريني روابط عمومي در داده كاوي، مديريت داده و مديريت دانش پرداخته شود. فناوري واقعيت مجازي و توانائي هاي تبديل امر مجازي به واقعيت و تبديل واقعيت به امر مجازي، عرصه اين ارتباط گسترده را از يك "ارتباط از راه دور" به "ارتباط نزديك" تبديل كرده است.
بايد توجه داشت كه "مديريت دانش روابط عمومي" هم به حوزه داده كاوي مربوط مي شود و هم به حوزه علوم اطلاعات و هم مرتبط با فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات است كه منجر به اشتراك گذاري دانش سازماني، شبكه اي سازي دانش و در دسترس قرار دادن لحظه اي دانش و همچنين "تامين فوريت هاي دانش هاي" مرتبط با همه ذي نفعان است.
با اين نگاه با “دانش چند سطحي و بين رشته اي جديدي" براي "روابط عمومي جديد" مواجه هستيم كه هم بايد به ابعاد دانشي ارتباطات فردي و عمومي جديد توجه كند و هم به ابعاد شناختي و كرامتي كه به نوعي مرتبط با حقيقت انسان يا تامين كننده نيازهاي فطري انسان است و هم توانائي به مشاركت درآوردن بهينه دانش را داشته باشد. لذا در يك نگاه اوليه مي توان دانش روابط عمومي جديد را مرتبط با مجموعه اي از دانش ها و توانائي هاي دانست كه در 12 سطح قابل دسته بندي است: 1)دانش انسان شناسي كه ناظر بر حقيقت انسان باشد، 2) دانش و اطلاعات عمومي و تخصصي ارتباطات و رسانه هاي جديد، 3)توانائي بهره گيري متناسب از قابليت هاي ارتباطات حضوري و غير حضوري، 4) توانائي ايجاد فضاي سازگاري گروهي، بين گروهي و بين فردي، 5) مهارت هاي حرفه اي متناسب با فناوري هاي جديد، 6) اشراف حقوقي مرتبط با فناوري هاي جديد در جهت دفاع از ذي نفعان، 7) قدرت تحليل راهبردي دو فضايي مرتبط با حوزه وظايف و ماموريت هاي سازمان و 8) تامين كننده مسئوليت اجتماعي سازمان در فضاي واقعي و مجازي نسبت به همه ذي نفعان و البته 9) دانش و مهارت مديريت دانش و اطلاعات سازمان و 10) دانش بازاريابي و توسعه ارتباطات ملي، منطقه اي و بين المللي، 11) ظرفيت سازي نظامند در به مشاركت در آوردن دانش و در نهايت 12) تامين دسترسي آزاد به اطلاعات و دانش سازماني است.
رويكرد آموزش و پرورش به روابط عمومي جديد، مي تواند اين امر مهم را نهادينه نموده و امكان فرهنگي شدن روابط عمومي را كه بنيان آن بر درك ديگري، احترام به همگان، تبادل موقعيت و خدمات رساني بهينه نهاده شده است، را فراهم كنيد.


شهامت يگانه بودن 

دكتر محمدرضا بيات سرمدي، مديرعامل شركت مشاوره اي iranex در امارات متحده

هميشه از خود پرسيده ايم كه چگونه پياممان را منتقل كنيم.

پيوسته به دنبال اثربخش ترين راهكارهايي گشته ايم تا به كمك آنها پيام سازمان مان را به گوش ديگران برسانيم.

در نقش مدير روابط عمومي يك سازمان، همواره اصلي ترين دغدغه مان اين بوده است كه چگونه رسالت مان را به آگاهي جامعه اي برسانيم كه در ازدحام صداها و فريادها شنواي اش را از دست داده است.

اما آيا بهتر نيست پيش از آن، از خود بپرسيم: براستي چه پيامي ارزش منتقل كردن دارد؟


ضرورت بهره مندي از نرم افزارهاي تحت دستگاه هاي هوشمند در راستاي مديريت محتوا در حوزه روابط عمومي

دكتر امير سركندي، رييس هيات مديره موسسه مطهرنت پارس

آنچه كه در مديريت محتوا در روابط عمومي حائز اهميت ميباشد، عبارتند از: 1.تدوين استراتژي محتواي صحيح 2. به كارگيري فرآيندهاي مناسب، 3. استفاده از ابزار صحيح و 4. نظارت بر بازخورد عمومي. دو فرآيند اول معمولا در تمامي سازمانها و شركتها مورد توجه قرار ميگيرد، آنچه كه موجب تمايز سازمانها در اين حوزه ميشود، به كارگيري ابزار مناسب و فرآيند بازخوردگيري مستمر از مخاطبان است كه معمولا غفلت از آن باعث ميشود علي رغم هزينههاي بسيار، اثربخشي واحد روابط عمومي در سازمانها پايين باشد.

در اين مقاله سعي شده است در ابتدا اهميت مديريت محتوا در روابط عمومي در قالب مفهومي جديد با عنوان B2P) Business to people) تشريح كرده و پس از آن اهميت تعامل با مخاطب در مديريت اذهان عمومي را با استفاده از ابزار فناوري جديد بررسي كنيم. با توجه به استفاده روزافزون افراد از دستگاههاي هوشمند، استفاده از بسترهاي نوين ايجاد شده در راستاي روابط عمومي ضروري به نظر ميرسد.

نرمافزارهاي تحت دستگاههاي هوشمند، از بهترين ابزار تعاملي عصر حاضر ميباشند كه اگر در راستاي مقاصد روابط عمومي مورد استفاده قرار گيرند ميتوانند علاوه بر آنكه نقش يك ابزار مديريت محتوا را براي سازمان ايفا كنند، نقش تعاملي با مخاطبان را نيز بر عهده گرفته و فرآيند بازخوردگيري مستمر از مخاطبان را تسهيل نمايند. نكته كليدي در اين زمينه آن است كه علاوه بر آنكه نرم‌‍‌افزارهاي تحت دستگاههاي هوشمند ميتوانند در كمترين زمان و هزينه با بالاترين شاخصهاي كيفي محتواي مورد نظر سازمان را به مخاطبين برسانند، قابليت سهيم كردن مخاطبان در توليد محتوا را نيز دارند. در انتهاي اين مقاله سهيم كردن مخاطب در توليد محتوا به عنوان يك عامل اثربخشي مديريت محتوا در روابط عمومي مورد بررسي قرار گرفته است.


محتـواي پيـام و سـواد رسـانه اي

دكتر سيد بشير حسيني، مدير گروه علوم نوين رسانه و عضو هيأت علمي دانشكده ارتباطات دانشگاه صداوسيما

با ظهور رسانههاي فردي به موازات رسانههاي جمعي و ايجاد محبوبيت رسانههاي نوين در عموم مخاطبان و بهرهبرداري فزاينده از شبكههاي اجتماعي، نه تنها سپهر رسانهاي جهان، بلكه مناسبات متعددي دستخوش تغييرات عمدهاي شدهاند. از يكسو فرايند «فرسايش حاكميت ملي» تسريع و از سوي ديگر «رشد فردي و توانمندسازي جمعي» تسهيل شد و با كاهش قدرت دولتها و افزايش توانمندي ملتها، از «فاصله قدرت» كاسته شده است. در چنين فضايي است كه توانمندي مخاطب اگر با هوشمندي و مديريت مناسب همراه نشود، به ضد خود بدل ميشود.

از اينرو «سواد رسانهاي» نقشي بيبديل در تقويت توأمان نگاه نقاد و مديريت مصرف رسانهاي ايفا ميكند. مخاطب فعالي كه مسلط به سواد رسانهاي و مسلح به فنون خلق و دريافت رسانهاي است، روابط عمومي را به چشم «چشم سوم» خود و در ساختاري «نيمهمستقل» توقع ميكند؛ نه اينكه جايگاه و رسالت مسئول روابط عمومي را به مثابه زبان سازمان و سخنگوي «غيرمستقل» دريابد، كه اگر چنين استنباطي كند، در گزينشگري و ادراك انتخابي خود، مقاومت اجتماعي را سرلوحه قرار داده و مواضع روابط عمومي را «سوگيرانه» ارزيابي ميكند.

به تعبير ديگر اگر روابط عمومي به جاي آنكه «پيشران» و يا لوكوموتيو محرك سازمان باشد، به واگني سنگين و تأخيري بدل شود، نه تنها گوي سرعت كه گوهر صحت را هم در تحليل «مخاطب فعال» از دست ميدهد. مخاطبِ مُشرف به پنجگانه سواد رسانهاي با شناخت مناسب و متناسب از فرستنده پيام و جريانهاي رسانهاي، فنون اقناع و اثرگذاري پيام، رسانهشناسي و بسترهاي حاكم بر آن، ديگر رابطهاي «عمودي»، «يكسويه» و با «فاصله قدرت زياد» با روابط عمومي نخواهد داشت و خود در توليد محتوا و تحليل پيام، مستقلاً در حكم يك «روابط عمومي فردي» نقش ايفا خواهد كرد.


روابط عمومي گذشته حال آينده:

نگاهي آينده پژوهانه به جايگاه و نقش روابط  عمومي در موفقيت سازمان ها

دكتر سعيد خزايي، دكتراي آينده پژوهي (فرانسه)

گسترش روز افزون فناوري، ورود به جهاني شبكه اي، آغاز عصر ارتباطات و پيدايش رسانه هاي تعاملي و گسترده موجب تغيير در ماموريت و چالش هاي سازمان ها شده است. همگام با تغيير كاركردها و نقش هاي سازمان ها و پيدايش مفاهيمي نوپديد مانند  "مسئوليت اجتماعي" و روابط عمومي نيز دستخوش تحولاتي هستي شناسانه ساختاري و كاركردي شده است.

همزمان با تغيير رفتار، عادات و سبك زندگي مردم، روابط عمومي نيز نيازمند بازنگري هاي پيوسته در حوزه وظايف خويش است. اينك در قياس با گذشته - روابط عمومي ها كاركردها و وظايف تازه اي را برعهده گرفته اند. در حقيقت، در جهان فردا، روابط عمومي به مشابه راداري است به شكل پيوسته مسايل مرتبط با سازمان را در محيط هاي گوناگون رصد و تحليل مي كند و به همين اعتبار، روابط عمومي نوعي "سامانه هشدار سريع راهبردي" در رويارويي با جهان در حال تغيير است.

برپايه نقش و كاركردهاي تازه، روابط عمومي ها بايد به دانش و مهارت هاي تازه اي مجهز شوند: ابزارهايي براي شناسايي پيش دستانه محيط، ابزارهايي براي گفت و گو با مخاطبان و تحليل نيازها و رفتارهاي آن ها، شناسايي ابزارهاي تاثيرگذاري و مهندسي افكار عمومي از جمله اين مهارت ها و ابزارهاست.

توجه به محيط نوين حيات سازمان ها، آشنايي با فرصت و چالش هاي نو پديد و شيوه هاي پاسخ گويي موثر به اين فرصت ها و چالش ها، روابط عمومي ها را به عنوان بخشي راهبردي در سازمان مورد توجه قرارداده است. برهمين قياس نگاه به آينده سازمان ها، آينده روابط عمومي، ضرورت بازنگري در اهداف و ماموريت ها و مهارت هاي مورد نياز از جمله دغدغه هاي نهفته در آينده روابط عمومي است.


تاثير رسانه هاي نوين در توليد محتوا و انتقال پيام روابط عمومي

سيدحسين قوامي، كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي

امروزه با گسترش اينترنت و تلفنهاي هوشمند، رسانههاي نويني در اختيار كاربران قرار گرفته است كه با رفع محدوديتهاي رسانههاي سنتي، اشكال جايگزيني را براي انتشار پيام ارائه ميدهد. رسانههاي جديد معمولا چند وجهي بوده و با درگير كردن حواس بيشتري از مخاطب، تاثيرگذاري و غناي بيشتري دارند.

از طرفي ظهور رسانه هاي جديد، موجب تغيير شكل توليد محتوا و دگرگوني فراگرد كدگذاري و كدگشايي پيام شده و دنياي ارتباطات را در جهت تاييد جمله معروف هربرت مارشال مك لوهان مبني بر اينكه «رسانه، همان پيام است» هدايت مي كند.

تكنولوژي «واقعيت افزوده» يكي از كانال هاي نوين است كه به صورت نرمافزار بر روي تلفن هوشمند يا تبلت نصب شده و ميتواند در فضايي تعاملي به انتقال پيام بپردازد. بنابراين توليد محتوا و انتشار پيام در اين رسانه نوظهور، با توجه به چند وجهي و تعاملي بودن اين تكنولوژي مي تواند حواس بيشتري از مخاطب را درگير كرده و غناي بيشتري داشته باشد.

در اين مقاله، تكنولوژي واقعيت افزوده گروه پتروپارس را كه توسط روابط عمومي و امور بين الملل اين گروه به منظور تشريح فعاليت هاي شركت، تهيه و توليد شده است، مورد تحقيق و پژوهش قرار داده و چگونگي توليد محتوا و انتقال پيام در اين تكنولوژي را مورد مطالعه قرار داده ايم.

اين تحقيق به روش پيمايش و بر مبناي نظريه هاي «نشر نوآوري ها» و «غناي رسانه» انجام شد تا سهم نرمافزار واقعيت افزوده در آشنايي مخاطبان با فعاليتهاي گروه پتروپارس مورد سنجش قرار گيرد. براساس نتايج بهدستآمده از آمار توصيفي و استنباطي، فرضيات تحقيق در خصوص سهم نوآوري و غناي رسانه در توليد و انتقال بهتر پيام توسط رسانه هاي نوين مورد تاييد قرار گرفت.


روابط عمومي دانش محور و گرافيك اطلاع رسان 

محمد جواد محسن زاده، دانشجوي دكتراي ارتباطات و فرهنگ

با آغاز هزاره سوم و توسعه و رشد فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات، با حضور و گستردگي رسانه ها در سپهر عمومي و همه شئون زندگي فضا، چارچوبي فراهم شده كه آموزش، فرهنگ، سياست، اجتماع و... انسان، حولِ محور ارتباطات، رسانه و در بستر فضاي مجازي جريان مي يابد. با توجه به مشغله زياد انسان در عصر مدرن و نداشتن وقت كافي براي مطالعه محتواهاي متني، روابط عمومي ها به سبك جديدي از ارتباط غيركلامي و تصويري روي آورده اند كه هم اكنون در سرتا سر دنيا در حال گسترش است.

ارتباطات گرافيكي با تكيه بر درك بالاتر داده هاي فراهم آمده به كاربران كمك مي كند تا ميزان بهره وري در دريافت و ارزيابي اطلاعات را افزايش دهند و نقش مؤثري را در روابط عمومي دانش محور دارد.

تحقيق حاضر با هدف بررسي و شناخت نقش گرافيك اطلاع رسان و خبري در توليد سبك جديدي از محتوا و انتقال دانش توسط روابط عمومي ها و نقش آن در جذب پيام، توسط مخاطبان روابط عمومي انجام شده است. در راستاي رسيدن به اين هدف، محقق با استفاده از روش كيفي و مشاهده مشاركتي، اطلاعات لازم براي نگارش مقاله را از طريق توصيفي، مشاهده آنلاين، پيمايشي و كتابخانه اي گردآوري و تأليف كرده است.

نتايج پژوهش صورت گرفته نشان مي دهد با توجه به ساختار نوين ارتباطي در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ روابط عمومي ها داراي كاركرد، فرصت، ظرفيت مناسب و ﻧﻘﺶ تأثيرگذاري در ﺷ�'ﻞ�"ﯿﺮي سبك نويني از اعتبار بخشي و مديريت محتوا، پوشش مناسب رسانه اي در فضاي مجازي و همچنين اهداف مختلف آموزشي، فرهنگي، تبليغي و ايجاد و گسترش دانش دارد.

گرافيك اطلاع رسان (Info Graphic) به جزئي جداييناپذير از راهبرد روابطعموميها تبديل شده كه در انجام وظايف روابط عمومي، بخشي به اين نوع ارتباط اختصاص داده شده؛ بخشي كه در حوزههاي اطلاعرساني، آموزش، تبليغ، انتشار نتايج نظرسنجي و...، روابطعموميها و سازمانها را ياري ميرساند و منجر به توليد علم در قالب گرافيكي شده و باعث ترغيب و تشويق مخاطبان روابط عمومي، توليد علم و اقناع پيام هاي روابط عمومي مي شود.


نقش روابط عمومي ها در جوامع دانش محور

سميه آقايان، دانشجوي دكتري مديريت رسانه، پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران (كارشناس روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران)

امروزه تحولات فضاي كسب وكار، عدم اطمينان محيطي و نيز پيچيدگي هاي موجود در حوزه هاي فعاليتي سازمان ها موجب شده غالب سازمان ها توجه ويژه اي به شناخت و ترسيم آينده مطلوب خود معطوف نمايند. تحليل روند گذشته، شناسايي علايم و نشانه هاي در حال بروز محيطي (هر چند ضعيف) مبتني بر پويش دقيق، توجه به فرصت ها و تهديدهاي ناديده گرفته شده توسط ساير بازيگران فضاي كسب و كار و مهم تر از موارد مذكور، درك روند تغييرات محيط فعاليت سازمان از يك سو و ايجاد توانمندي تفسير اطلاعات بدست آمده از فعاليت هاي مزبور در جهت ايجاد دانش در خصوص بازار، فناوري، مشتريان، تغييرات محصولات و خدمات و تحولات فضاي رقابت در جهت توسعه اقدامات مناسب مبتني بر تصميمات استراتژيك از سوي ديگر نيازمندي هاي اساسي سازمان هاي امروز است.

توجه و تاكيد صاحبنظران علوم ارتباطات در حوزه ها و بخش هاي مختلف فعاليت هاي ارتباطي طي سال هاي اخير به نقش روابط عمومي ها در سازمان ها انجاميده است. همچنين نقش روابط عمومي در هدايت مسير و روشنگري فعاليت هاي سازماني بيش از هر چيزي حساسيت متخصصان و كارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف روابط عمومي در سازمان ها و جوامع مختلف برانگيخته است.

بر كسي پوشيده نيست كه در جوامع امروزي ارتباطات نقش بسيار مهمي در پيشبرد اهداف يك سازمان ايفا مي كند. بهبود كمي و كيفي فعاليت هاي سازمان، افزايش بهره وري از امكانات و نيروي انساني در سايه انعكاس فعاليت هاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليت هاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد. در اين راستا روابط عمومي ها به عنوان حلقه ارتباطي سازمان ها در جوامع دانش محور نقش بسيار مهمي دارند. هر چه اين حلقه ارتباطي وسيع تر و محكم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پيشبرد اهداف و فعاليت هاي خود موفق تر خواهد بود. روابط عمومي ها بايد استراتژي هايي را برگزينند تا بتوانند اين حلقه ارتباطي سازمان را با جامعه دانش محور را حفظ كنند.

در حال حاضر جوامع نوين بيشترين دامنه ارتباطات و رسانه اي را دارد. جامعه آينده، جامعه اي صرفا اطلاعاتي نيست كه با متن و اسناد و اطلاعات سر و كار داشته باشد. همچنين به اين دليل كه، بشر با عبور از جامعه اطلاعاتي و سپس عبور از جامعه دانشي به جامعه مجازي مي رسد و اينجاست كه نقش روابط عمومي ها با توجه به ارتباطاتي كه دارند و برقرار مي كنند، در سازمان ها پر رنگ تر مي شود در اين راستا اگر انتقادهاي زيادي به سازمان ها مي شود، مي تواند بخش زيادي از آن ناشي از اين باشد كه تصويرشان را در نزد مشتريان ناديده گرفته اند. با فعاليت هاي روابط عمومي، يك سازمان را مي توان حتي در نگاه منتقدان آن، قابل پذيرش جلوه داد، در جوامع دانش محور روابط عمومي ها در سازمان ها نقش بسزايي ايفا مي كنند. در اين پژوهش سعي بر آن است كه نقش روابط عمومي ها در جوامع دانش محور با مطالعات مروري و كتابخانه اي بررسي شود.


بررسي تاثير روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در افزايش سرمايه اجتماعي كاركنان 

بهروز تقي محب، رييس روابط عمومي شركت بهره برداري نفت و گاز كارون

دكتر حسن خدمتگزار، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي

هدف از اين پژوهش شناخت رابطه بين روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و افزايش سرمايه اجتماعي كاركنان آن ميباشد. تركيبي از نظرات بورديو، كلمن و پاتنام به عنوان چارچوب نظري انتخاب شدند. روش تحقيق، پيمايشي و واحد تحليل فرد پاسخگو و سطح تحليل، خرد است. شيوه نمونهگيري، تصادفي سيستماتيك است و حجم نمونه طبق فرمول كوكران 226 نفر ميباشد. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. روش تجزيه و تحليل دادهها، ضريب همبستگي پيرسون، ضريب همبستگي اسپيرمن و تحليل رگرسيون چندمتغيره با استفاده از نرمافزار SPSS است. از اعتبار صوري جهت سنجش اعتبار (روايي) استفاده شد و ضريب آلفاي كرونباخ (اعتماد يا پايايي) براي متغير وابسته سرمايه اجتماعي برابر با 972/0 است.

نتايج نشان مي دهد بين عملكرد روابط عمومي و مولفه هاي سرمايه اجتماعي (ايجاد اعتماد اجتماعي، ميزان رضايتمندي، مشاركت اجتماعي، ميزان آگاهي و حل تعارض بين كاركنان و مديران) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين بين سن، تحصيلات و طبقه اجتماعي با سرمايه اجتماعي همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد.

بين كارايي و عملكرد روابط عمومي و ميزان سرمايه اجتماعي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. هر چه ميزان كارايي و عملكرد روابط عمومي بيشتر باشد، ميزان سرمايه اجتماعي بيشتر مي شود و برعكس هر چه ميزان كارايي و نقش روابط عمومي پايين تر باشد، ميزان سرمايه اجتماعي كاهش خواهد يافت.

تحليل رگرسيوني نشان ميدهد كه مقدار ضريب همبستگي چندگانه بين عملكرد روابط عمومي و ميزان سرمايه اجتماعي برابر با 710/0 بوده كه نشان دهنده رابطه در حد نسبتاً بالا و قوي بين آنهاست. حدود 4/50 درصد از تغييرات ميزان سرمايه اجتماعي به نقش روابط عمومي مربوط است.



رابطه روابط عمومي و مشتري مداري بر بهره وري سازماني از ديدگاه كارمندان شهرداري تهران

دكتر نازنين ملكيان، عضو هيات علمي و مدير گروه ارتباطات دانشگاه تهران شرق

مهندس محسن معظمي گودرزي، كارشناس  ارشد ارتباطات

بهره وري منابع انساني به عنوان يك رويكرد نوين انگيزش دروني شغل، به معني آزاد كردن نيروي كاركنان و فراهم كردن بسترها و به وجود آوردن فرصت ها براي شكوفايي استعدادها، توانايي ها و شايستگي افراد مي باشد. از نظر صاحبنظران مديريت تحول و بهسازي سازمان، بهره وري منابع انساني كاركنان يك راهبرد اثرگذار بر عملكرد و بهسازي نيروي انساني است. بهبود بهره وري در سازمان ها موجب استفاده بهينه از منابع، تقليل ضايعات، كاهش قيمت تمام شده، بهبود كيفيت، ارتقاء رضايت مشتريان، دلپذيري محيط كار و افزايش انگيزه و علاقه كاركنان به كار بهتر بوده كه نهايتا موجب رشد و توسعه سازمان خواهد شد. بهره وري سازماني در هر سازماني متاثر از عوامل متفاوتي مي باشد. در اين تحقيق به دنبال رابطه بين مشتري مداري و روابط عمومي بر بهره وري سازمان از ديدگاه كارمندان شهرداري تهران هستيم. چارچوب نظري اين تحقيق مبتني بر ديدگاه كرونيك و ديدگاه سيستمي است. روش تحقيق از نظر هدف توصيفي و كاربردي و از نظر جمع آوري اطلاعات پيمايشي و ميداني است. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مي باشد. جامعه آماري اين تحقيق شامل 36680 نفر از كارمندان شاغل در سازمان شهرداري تهران مي باشند كه از طريق نمونه گيري طبقاتي و با استفاده از فرمول كوكران با حجم نمونه 384 نفر از كارمندان شهرداري تهران انتخاب شدند. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي، آمار استنباطي و آزمون هاي همبستگي پيرسون، رگرسيون استفاده شده است.

يافته هاي تبييني نشان مي دهد بين بهره وري سازماني و عملكرد روابط عمومي (0.57=r)، نحوه اطلاع رساني (0.40=r)، بين نحوه ارتباطات درون  سازماني (0.48=r)، افكارسنجي (0.51=r)، نحوه ارتباطات برون سازماني (0.40=r)، تبليغات سازماني (0.37=r)، مشتري مداري (0.56=r)، تكريم ارباب  رجوع (0.48=r)، كيفيت خدمت دهي (0.55=r) و مهارت كاركنان در خدمت دهي ( 0.33=r) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به طور كلي روابط عمومي كانال ارتباطي است كه خواسته ها و توقعات ارباب رجوع را به مديران و كارمندان منتقل مي كند. همچنين روابط عمومي به واسطه نحوه اطلاع رساني، نحوه ارتباطات درون سازماني، نحوه ارتباطات برون سازماني، افكارسنجي و تبليغات سازماني بر بهره وري سازماني تاثير دارد و مشتري مداري بر توجه به كيفيت خدمات دهي، افزايش مهارت كاركنان و تكريم ارباب رجوع بر بهره وري سازماني تاثير دارد و كارايي و اثربخشي سازماني را افزايش مي دهد.


نقش رسانه هاي اجتماعي در كارآفريني سازماني روابط عمومي

دكترغلام حسين حسيني نيا، عضو هيات علمي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران

حسين مهري، دانشجوي دكتري كارآفريني

محمد حسن ترابي، دانشجوي دكتري كارآفريني

كيفيت ارتباط بين سازمان و عموم افرادي كه با آن سر و كار دارند، عامل اساسي در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جايگاه آن است. بر اين اساس، سازمان را مرزهايش تعريف نمي كنند، بلكه سازمان توسط شبكه ذينفعان و مخاطبانش تعريف مي شود. سرمايه  اجتماعي، كليد موفقيت روابط عمومي و يك سازمان در اين پيوند دوسويه بين مخاطبان و سازمان هاست.

روابط عمومي بر محور تفكر مداري، مشاركت مداري و اطلاع مداري باشد تا بتواند در راستاي كمك به اثربخشي سازمان مؤثر باشد و با نوانديشي و نوگرايي، ابتكار و خلاقيت مستمر عجين شود و خود را با تحولات و پاسخگويي مرتب به افكار عمومي منطبق و هماهنگ سازد. (بصيريان راد، 1391)

با گسترش روز افزون موضوع كارآفريني كه در دنيا به عنوان يك علم برتر مطرح شده و در بسياري از دانشگاه هاي دنيا تدريس مي شود روابط عمومي ها نبايد خود را از آن بي نصيب نمايند. كارآفريني در روابط عمومي مي تواند زمينه هاي اشتغال، پيشرفت و سازماندهي كليه امور روابط عمومي را به همراه داشته باشد و باعث ايفاي بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطي روابط عمومي و جامعه گرديده و محيطي را مهيا نمايد كه افراد فرصت رشد، پيشرفت، خلاقيت و نوآوري را براي سايرين مهيا سازد.

و اما كارآفريني به شدت به بسترهاي فناوري اطلاعات وابسته است و از آن بهره زيادي مي گيرد. شايد اغراق نباشد اگر كارآفريني مدرن بدون فناوري اطلاعات را امري غيرممكن بدانيم.

اما آيا اين شبكه ها مي توانند در خدمت كارآفرين سازماني در روابط عمومي باشند يا خير و واكاوي نقش رسانه هاي اجتماعي در يك روابط عمومي كارآفرين ناظر بر روابط عمومي شركت ملي پست جمهوري اسلامي ايران، مباحثي است كه در اين مقاله به آنها پرداخته مي شود.

 

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)