شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حسن نصيري قيداري مدرس دانشگاه: توليد محتوا با انتشار مناسب آن كامل مي شود
دوشنبه، 6 دی 1395 - 09:20 کد خبر:27417
در شرايط فعلي روابط عمومي‌ها خيلي در بهره‌برداري از تكنولوژي‌هاي نوين و استراتژي‌هاي جديد ارتباطي و توليد محتوا موفق نبوده اند و دليل آن شرايط حاكم بر سازمان‌ها و روابط عمومي‌ها به عنوان نهادها در دل سازمان‌ها بوده است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حسن نصيري قيداري مدرس دانشگاه در گفتگو با ستاد خبري سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران گفت: با توجه به اين كه توليد و انتشار محتوي يكي از وظايف اصلي روابط عمومي‌هاست، و در واقع فلسفه‌ وجودي آن‌ها در سازمان‌ها همين موضوع است مي‌توان گفت: روابط عمومي‌ها براي اين به وجود آمده‌اند كه هم محتوا توليد كنند و هم نزد مخاطبان آن را منتشر كنند تا بقاي سازمان ميسر شود و سازمان بتواند در كنار رقيبان و در زمينه تغيير و تحولات اجتماعي امروز، زنده بماند و فعال باشد و در خدمت به مشتريان و مخاطبان خود از رقيبان خود پيشي بگيرد.


به نظرمن توليد محتوا يك فرآيند محسوب مي‌شود و انتشار آن فرآيندي ديگر است كه هر دو مكمل يكديگر قلمداد مي‌شود و هر كدام بدون ديگري براي سازمان فاقد ارزش است. در حال حاضر تكنولوژي‌هاي نوظهور فرآيند توليد و انتشار محتوا را كوتاه و سرعت آن را افزايش داده است. يعني امكان جمع‌آوري اطلاعات با توجه به منابع در دسترس براي روابط عمومي آسان‌تر شده و موضوع ديگر كه خيلي مهم است، اين تكنولوژي‌هاي نوظهور كارگزاران جديدي را وارد عرصه‌ توليد اطلاعات كرده است، در واقع اين رسانه‌هاي جديد امكان تبادل اطلاعات را براي مخاطبان روابط عمومي‌ها سهل تر كرده است. لذا امروزه روابط عمومي تنها نهاد اطلاع‌رساني در سازمان محسوب نمي‌شود، بلكه مديريت توليد محتوا و انتشارات را به عهده دارد. انتشاراتي كه توسط كاركنان، مشتريان و مخاطبان و ديگر ذي‌نفعان انجام و توليد مي‌شود.


در واقع توليد محتوا امروزه حتي توسط مخاطبان نيز فراهم شده است و اين تفاوت اش با دوره‌هاي گذشته است.لذا روابط عمومي‌ها در دوره‌ جديد بايد با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز امكان توليد و انتشار اخبار سازمان را براي كليه كاركنان و مخاطبان فراهم كند، مثلاً در كانال‌هاي تلگرام اين محتوا توليد و ارائه شود و اگر در اين زمينه غفلت شود، كسان ديگري مديريت توليد و اطلاع‌رساني ذي‌نفعان را به دست خواهند گرفت. يعني اگر مديريت وجود نداشته باشد توليد اطلاعات و محتواي فعاليت‌هاي سازمان توسط گروه‌هاي ديگر اجرايي مي‌شود.بنابراين در شرايط فعلي مديريت سازمان بايد محتواي مورد نظر را توليد كند و از طريق تكنولوژي‌هاي نوين در اختيار مخاطبان قرار دهد ،چرا كه اگر اين كار را نكند ديگران با توجه به خواسته‌هاي خود و اهداف مورد نظر خود اين اقدام را انجام مي‌دهند.


همچنين در شرايط فعلي روابط عمومي‌ها خيلي در بهره‌برداري از تكنولوژي‌هاي نوين و استراتژي‌هاي جديد ارتباطي و توليد محتوا موفق نبوده اند و دليل آن شرايط حاكم بر سازمان‌ها و روابط عمومي‌ها به عنوان نهادها در دل سازمان‌ها بوده است. با توجه به اين كه دنياي امروز به سمت شناخت، صادق بودن و اخلاقي و اصولي عملكرد داشتن پيش مي‌رود اما رويكرد حاكم بر سازمان‌ها، گرفتار انحصار اطلاعات و محتواي توليد شده است، لذا نمي‌توان به سمت شفافيت و توليد محتواي صادق پيش رفت.


در واقع بخشي از مشكلات مربوط به شرايط حاكم بر جامعه و سازمان‌هاي ما مي‌شود كه اين امكان را از مديران گرفته و در نتيجه روابط عمومي‌ها به عنوان مهم‌ترين بخش‌هايي كه مي‌توانند در اين زمينه تأثيرگذار و تعيين‌كننده باشند امكان چنين رويكردي را نداشته و شاهد آنچه در حال حاضر در جريان است مي‌باشيم.
 

گفتني است سيزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با موضوع "روابط عمومي دانش محور و مديريت محتوا"، با حمايت انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي، انجمن بين المللي روابط عمومي، انجمن متخصصان روابط عمومي و برخي دانشگاه هاي خارجي و داخلي و با شركت استادان، مديران و كارشناسان صاحب نام، 19 دي ماه 1395در مركز همايش هاي بين المللي المپيك برگزار خواهد شد.


علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي كنفرانس www.irancpr.ir رجوع نمايند.