شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ايده هاي بزرگ براي كسب و كارآفريني / هنر متقاعد ساختن مشتري
سه شنبه، 18 آبان 1395 - 11:22 کد خبر:26715
در عرصه بازاريابي ما شاهد تغييرات چشمگيري هستيم. در اين شرايط اغلب بازاريابان با يك سوال مشترك به چالش كشيده شده اند و آن اين است كه چگونه مي توانيم در كسب و كار خود پيام تبليغاتي قانع كننده ارائه دهيم؟

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در عرصه بازاريابي ما شاهد تغييرات چشمگيري هستيم. در اين شرايط اغلب بازاريابان با يك سوال مشترك به چالش كشيده شده اند و آن اين است كه چگونه مي توانيم در كسب و كار خود پيام تبليغاتي قانع كننده ارائه دهيم؟ بايد توجه داشته باشيد كه بازاريابان باهوش پيش از متقاعد كردن مشتري درمورد خريد محصولات شركت شان، سعي مي كنند جزو علايق مشتريان احتمالي خود شوند.

فراموش نكنيد راز هنر متقاعدسازي، فريب مردم براي انجام دادن آنچه شما مي خواهيد آنها انجام دهند نيست، بلكه ارائه مشوق هاي ملموس و ناملموس براي اقدام در جهت درك و دريافت پيام تبليغاتي شماست.

هنگامي كه به شما مي گويند چيزي بيش از حد گران است، نسبت به اظهارنظر درباره قيمت خودداري خواهيد كرد زيرا در ابتدا سوال شما اين است كه آيا ارزش صريح يا ضمني يك محصول يا يك سرويس، همتراز با قيمت آن است.

براي شما بازهم سوالاتي پيش خواهد آمد، اينكه آيا همين خدمات را با قيمت ارزان تر مي توانيد به دست آوريد؟ اينكه آيا ارئه دهنده يا فروشنده با شما صادق است؟ اينكه آيا اين معامله براي شما منفعت خواهد داشت. در نهايت بعيد است تمايلي به خريد داشته باشيد زيرا قيمت بالا مانع از خريد شما خواهد شد.

ايده

شما مي توانيد پيام تبليغاتي خود را با ارائه شواهد اجتماعي به شخصي كه براي متقاعد كردن او تلاش مي كنيد، معتبرتر جلوه دهيد. اكثر افراد جامعه تحت تاثير كارهاي ديگران و اطرافيان هستند. كاري كه بايد بكنيد اين است كه نشان دهيد افراد بسياري حرف تان را قبول دارند. مثال هايي بزنيد كه چطور ايده ها و نظرات تان جاهاي ديگر كاربرد خوبي داشته است و مورد استفاده قرار مي گيرد. مردم خود به خود در مقابل اشخاصي كه مي خواهند نظرات شان را تغيير دهند، هشيارانه رفتار مي كنند.

به همين دليل است كه در ابتدا جلب اعتماد آنها يكي از مهم ترين قدم هاست. بايد به آنها ثابت كنيد فردي بي ريا و صادق هستيد و نظرات مفيدي داريد. بايد تسلط كامل روي محصولات و خدماتي كه ارائه مي دهيد داشته باشيد.

اگر از شما بخواهند در يك نظرسنجي كه روي تعداد معدودي از افراد جامعه انجام شده است، شركت كنيد و به شما بگويند كه بسياري از همكاران شما در اين نظرسنجي شركت كرده اند، شما تمايل بيشتري براي مشاركت خواهيد داشت. يك عبارت كه من معمولا مي توانم استفاده كنم اين است كه: «تعداد X از مردم در اين بررسي شركت كرده اند، باعث شويد نظر شما هم شمرده شود» يا «نتايج اين تحقيق در تصميمات تاثير مي گذارد، پس صداي خود را به گوش همه برسانيد» هركس به دنبال ايفاي نقش خود در جامعه و كسب اعتبار و احترام است.

پس از همين مي توان به عنوان يك ابزار متقاعد سازي استفاده كرد. براي مثال در يك نظرسنجي استيو جابز از چنين جمله اي استفاده كرد: «كار من فراهم ساختن راحتيِ مردم نيست، بلكه كار آنها را بهتر كردن است» و سپس گفت: «به ما در بهتر كردن كار مشتريان مان با پر كردن اين نظر سنجي كمك كنيد.»

مردم زماني كه حس كنند منابع محدود يا زمان كوتاهي در اختيار دارند يك گرايشي به وحشت دارند. ايجاد حس فوريت و اضطرار يكي ديگر از تاكتيك هايي است كه براي متقاعد كردن مردم به اقدام فوري استفاده مي كنيم. هنگامي كه ارتباطات برقرار مي شوند، استفاده از فراخوان به اقدام يا call-to-actions مانند «همين حالا اقدام كنيد» در بالاي مطلب براي جذب گروه هاي خاص مفيد است. آزمايش اين اصول كه در اين مطلب بيان شد، مي تواند الهام بخش روش هاي متقاعد سازي جديد و ديگري باشد. مشاهده اينكه تنوع جمعيتي چگونه به تاكتيك هاي مختلف متقاعد سازي پاسخ مي دهند به ما اجازه مي دهد ببينيم كه كدام روش موثرترين است.

آنچه در عمل بايد انجام دهيد

- در متقاعد ساختن مشتري نهايت احترام را رعايت كنيد.

- در صورتي كه لازم مي دانيد مطالعات لازم را در اين رابطه داشته باشيد.

 

منبع: فرصت امروز