شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رييس جمهور و وزير جديد فرهنگ و ارشاد در نمايشگاه مطبوعات چه گفتند؟
شنبه، 15 آبان 1395 - 12:17 کد خبر:26643
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاح بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات كه با حضور رييس‌جمهور همراه بود، در سخناني مطبوعات و رسانه را چراغ روشني براي دستيابي نظام فرهنگي، اجتماعي و سياسي به قله‌هاي توسعه كشور عنوان كرد كه هر چه اين چراغ پرفروغ‌تر باشد، حركت به سمت توسعه روبه رشد خواهد بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، سيد رضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاح رسمي بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات، در ابتداي سخنانش با اشاره به اين رويداد رسانه‌اي، گفت: صحنه بسيار با ارزشي است كه امروز جمعيت فرهيخته، با فضيلت، با معرفت، همدل و هم‌نوا ميزبان رييس جمهور هستند. از اين نظر صميمانه از زبان خودم و لسان شما اهالي رسانه از حضور پربركت و پرمعناي رييس جمهور، به پاس احترام به اين خانواده بزرگ، تقدير مي‌كنم .

صالحي اميري در ادامه از دست‌اندركاران برگزاري نمايشگاه مطبوعات، از جمله علي جنتي (وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي) و حسين انتظامي (معاون مطبوعاتي) و همچنين خانواده بزرگ مطبوعات در سراسر كشور تقدير و تشكر كرد.

او در ادامه بيان كرد: نمايشگاه مطبوعات مكاني است براي گفت‌وگوي فرهنگي ميان نخبگان، مديران و اصحاب رسانه كه در يك هفته از طريق گفت‌وگوي متقابل، درك بيشتري از يكديگر داشته باشند و به افزايش اشتراكات بپردازند. در فضايي كه گفت‌وگو وجود ندارد، شايعه، انگ‌زني و تخريب بيشتر نمود دارد؛ بنابراين اين نمايشگاه نمادي از گفت‌وگوي فرهنگي است كه محصول عملكرد دولت آقاي روحاني است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را نمادي از همه سلايق و انديشه‌ها دانست كه در دايره انقلاب اسلامي جمع شده‌اند و گفت: از اين منظر، اين نمايشگاه نماد تفكر ملي در جامعه ملي است و شعار اين دولت مبناي حركت آن در مسير اعتدال و پرهيز از هر گونه گرايشات سياسي است.

صالحي اميري سپس با اشاره به حضوري كه ساليان گذشته در كنار دكتر روحاني داشته است، مطرح كرد: بر اين باورم در مجموع در ساليان گذشته كه در كنار دكتر روحاني بودم گفته‌هاي ايشان بر عدالت، ‌عقلانيت، ديانت فرهنگي و اعتدال استوار است. ما بايد بتوانيم اين گفتمان را در عرصه مطبوعات و رسانه بازتعريف كنيم. اينكه اعتدال، ديانت،‌ عقلانيت و عدالت در عرصه رسانه چگونه تعريف شده است، از همه مهم‌تر در اين گفتمان عقلانيت فرهنگي، امنيت، انسجام، تقابل و سازگاري فرهنگي از شاخص‌هاي بنيادين آقاي روحاني در حوزه فرهنگي است. انتظار دارم اصحاب رسانه اين موارد را در سطح ملي توليد كنند و واقع‌بينانه حركت كنند و با حركت جهادي شرايط جامعه را تحكيم بخشند .

بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات صبح امروز - 15 آبان ماه - با حضور رييس جمهور در مصلي امام خميني (ره) آغاز به كار كرد. در حال حاضر با نزديك شدن به پايان مراسم افتتاحيه، درهاي نمايشگاه به روي عموم باز شده و امكان بازيد از غرفه‌ها فراهم است .

به گزارش ايسنا، سخنراني سيد حسن روحاني، رييس جمهور كشورمان هم از ساعت 9 و 30 دقيقه آغاز شد .

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني طي سخناني در مراسم افتتاحبه بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات گفت: رسانه يكي از اركان اصلي توسعه است. اگر مي‌خواهيم جامعه امني داشته باشيم نبايد گوش شنوايي براي افراط و نداي تروريسم داشته باشيم .

او اظهار كرد: بي‌ترديد رسانه،  مطبوعات و اصحاب آن به فرهنگ و ارتباط افكار مردم با حاكميت و انتقال نظر حاكميت  و فراهم آوردن زمينه براي توسعه جامعه، كمك مي‌كنند. رسانه يكي از عوامل اصلي توسعه است و توسعه هم وسيله‌اي براي توسعه فعاليت رسانه‌هاست .

وي ادامه داد: ما در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه بار مسئوليت رسانه‌ها و مطبوعات از هر زمان ديگري بيشتر است. شرايط منطقه ما پيچيده است و ما نيازمند به امنيت هستيم.

وي همچنين افزود: شايد تعبيرات مختلفي از اين شرايط پيچيده ارائه شود، يكي بگويد امنيت در سايه هنرمندي سياست خارجي يك كشور تضمين مي‌شود، ديگري بگويد نيروهاي مسلح توانمند با قدرت بازدارندگي امنيتي مي‌توانند امنيت را براي جامعه تضمين كنند.

رييس‌جمهور در همين رابطه تصريح كرد: واقعيت آن است كه معضلات امنيتي به مفهومي كه امروز منطقه ما با آن روبروست يعني تروريسم، در شرايط ويژه‌اي قرار دارد. گروه‌هايي با افراد جاهلي و رنگ و لعاب ديني، با عصبيت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامي به جان اسلام و مسلمانان منطقه افتاده‌اند.

وي يادآور شد: در چنين شرايطي و در برابر چنين تهديدي آن‌چه مي‌تواند ما را از ناامني‌ها حفظ كند و جامعه امني براي‌مان بوجود آورد آن است كه در كشور ما گوش شنوايي براي افراط و نداي تروريسم وجود نداشته باشد.

وي اظهار كرد: اگر تروريسم در جامعه جاذبه داشته باشد،‌ اگر بخشي از مردم نداي تروريست‌ها را بپسندند، نه سياست خارجي مي‌تواند معضل امنيت را حل كند و نه قدرت نظامي،‌ هيچ كدام! آن‌چه امروز در كشور و در جامعه ما امنيت آفريده بيداري، هوشياري، آگاهي و انسجام داخلي كشور است.

رييس‌جمهور افزود: بنده به نمونه‌اي اشاره مي‌كنم؛ چرا موصل سقوط كرد؟ مگر يك شهر بزرگ 1.5 ميليون جمعيتي با دارا بودن آن همه نيروي مسلح و ارتش چطور ممكن است از صبح تا ظهر اين شهر بزرگ سقوط كند؟ سقوط اين شهر به خاطر اين بود كه تروريست‌ها سلاح مدرن در اختيار داشتند. سقوط موصل به خاطر اين بود كه تروريست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند و يا اينكه دلبستگي مردم موصل به بغداد كاهش يافته بود.

وي تصريح كرد: موصل ارتباط عاطفي و سياسي‌اش با بغداد قطع شده بود نه داعش، هر گروه مسلح ديگر با يك پرچم كه نه سياه حتي سفيد مي‌توانست بر موصل فائق آيد. لذا سياست خارجي نمي‌تواند موصل را حفظ كند، ارتش عراق هم نمي‌تواند، در فهم مسائل امنيتي و سياسي امروز جهان و منطقه دچار اشتباه نشويم.

وي ادامه داد: البته كه نيروهاي مسلح كشورمان يك قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالي بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود و البته سياست خارجي و ديپلماسي عاملي مهم براي پيشگيري از جنگ و نزاع خواهد بود. اما در برابر معضل امنيتي امروز منطقه آن‌چه كارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت و يكپارچگي جامعه و سپردن همه گوش جان و جسم به نداي توسعه ايران است.

روحاني اظهار كرد: اگر نظام اسلامي ما به اقليت‌ها احترام نمي‌كرد، به وحدت ديني همت نمي‌گماشت و جايگاه اهل سنت را در اين كشور محترم نمي‌شمرد و يا اگر دولت به فكر تعادل توسعه‌اي در كردستان، سيستان و بلوچستان، بخشي از هرمزگان، خراسان جنوبي و يا در سراسر كشور نبود و اگر امروز اقليت‌هاي قومي و مذهبي كشور دل به نظام و رهبري و قانون اساسي و دولت نبسته بودند داعش در اينجا هم راه داشت، القاعده هم در اينجا راه داشت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، اظهار كرد: شما اصحاب رسانه و دنياي فرهنگ و هنر مي‌توانيد براي جامعه امنيت‌آفرين باشيد، اما اگر خود اصحاب رسانه امنيت نداشته باشند و دل‌نگران امنيت خود، راه خود، شغل و قلم خود باشند چگونه مي‌توانند امنيت بيافرينند؟

وي خاطرنشان كرد: از قلم شكسته و دهان بسته كاري ساخته است؟ نشكنيم قلم‌ها را به بهانه‌هاي واهي، نبنديم دهان‌ها را با بهانه‌هاي غيراساسي، بگذاريم در اين جامعه آزادي باشد و بگذاريم آزادي مسئولانه باشد، امنيت امروز براي ما اصل است اما فكر نكنيد تنها با تفنگ امنيت ساخته و يا حفظ مي‌شود كه تفنگ هم به جاي خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بيان؟ و اما فرهنگ؟

رييس‌جمهور افزود: اساس انقلاب اسلامي فرهنگ بود، اساس نهضت اسلامي ما فرهنگ بود. هيچ وقت امام (ره) در دوران نهضت اسلامي راه قيام مسلحانه را نپسنديد. خط امام (ره) اين نبود، خط امام (ره) تحول در افكار مردم و در فرهنگ جامعه بود. او با سخنراني، اعلاميه و نوار توانست كشور را متحول كند. او با بياناتش با نوشته‌هايش و با شاگردانش به دعوت مردم به خيابان‌ها و در صحنه توانست بزرگترين قدرت نظامي منطقه را به زانو درآورد.

 

منبع: ايسنا