شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگاهي به همكاري تبليغاتي سوريلند و برند نت برگ / رسانه هاي برندينگي كه خود برند هستند
چهارشنبه، 5 آبان 1395 - 12:05 کد خبر:26483
كاربر در نخستين نگاه به ويدئوهاي سوريلند، به دنبال سوژه هاي طنز هميشگي است و توجه زيادي به تبليغات داخل ويدئو يا نام هاي استفاده شده در كپشن ندارد، مگر اينكه تبليغ و نمايش پيام آن برند به شيوه جديدي باشد كه حداقل تعدادي از كاربران با آن برند تعامل برقرار كنند؛ كاري كه در ويدئوي جديد سوريلند انجام شده و نت برگ بخشي از سناريوي طنز سوريلند شده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ويدئوهاي سوريلند با صداي گوينده آنها يعني سروش رضايي اين روزها مورد توجه بسياري از كاربران فضاي مجازي است. اين ويدئوها علاوه بر تم طنزگونه شان به خاطر اينكه به مسائل اجتماعي روز نيز مي پردازند، جالب توجه هستند؛ ويدئوهايي كه بارها و بارها توسط مخاطبان شبكه هاي اجتماعي دست به دست مي شوند. ويروسي شدن ويدئوهاي سوريلند باعث شده توجه برندها به آنها جلب شود و سعي كنند به نوعي در جهت اهداف تبليغاتي شان از آنها بهره وري كنند.

يكي از برندهايي كه اين روزها به سراغ سوريلند رفته و ويدئوي تبليغاتي را با همكاري آن ساخته و در فضاي مجازي منتشر كرده، برند نت برگ است. حضور برند نت برگ تغيير آنچناني را در حال و هواي ويدئوي سوريلند ايجاد نكرده و سازنده ويدئو مانند قبل موضوعي اجتماعي را محور قرار داده و نت برگ را نيز به نوعي در كانسپت اصلي خود گنجانده است.

به بررسي زواياي مختلف همكاري تبليغاتي سوريلند و برند نت برگ پرداخته است. در اين بررسي گفت وگويي را با آرمان حسيني، كارشناس بازاريابي ديجيتال و جلال سميعي، مشاور روابط عمومي و استراتژي محتواي ديجيتال داشته ايم كه در ادامه مي خوانيد.

هر ويدئو در اينستاگرام حدود ۳۰۰هزار بار ديده مي شود

آرمان حسيني، كارشناس بازاريابي ديجيتال درباره همكاري تبليغاتي سوريلند و برند نت برگ مي گويد: استفاده از فضاي تبليغي يك رسانه پرمخاطب كاري است كه ساليان سال در دنيا انجام مي شود و برندهاي كشورمان نيز از وجود آن بي نصيب نيستند.

حالا اين رسانه تبديل به يك اكانت اينستاگرامي (در كنار تلگرام و ساير شبكه ها) پرمخاطب به نام سوريلند شده كه در اين چند سال با ساخت ويدئوهاي طنز و ديالوگ هايي مرتبط با دغدغه رايج مردم، كاربران زيادي را به خود جلب كرده است و هر ويدئوي آن در اينستاگرام حدود ۳۰۰هزار بار ديده مي شود (بدون در نظر گرفتن عدد به اشتراك گذاري توسط ساير كانال ها) و اين عدد براي تبليغات بسياري از برندها جذاب است و علاقه دارند در چنين فضاي جديدي ديده شوند. از همين رو همكاري سايت هايي مثل نت برگ مي تواند جذاب و درست باشد، به شرطي كه اصول و استانداردهايي را رعايت كنند.

هدف برند از فعاليت تبليغاتي بايد شفاف باشد

حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا نت برگ رسانه تبليغاتي مناسبي را انتخاب كرده و با اين كار مي تواند نظر مخاطبان را به خود جلب كند يا خير، مي گويد: انتخاب اكانت هاي تاثيرگذار در جايي مثل اينستاگرام براي ترفيع يك برند و محصولات آن قطعا تصميم درستي است به شرطي كه جامعه هدف آن برند در آن فضا فعال باشد و پيام به درستي به آنها منتقل شود.

نت  برگ مي تواند مخاطب را به سمت خود جلب كند به شرطي كه هدف خود را از اين فضا مشخص كند كه آيا فقط مي خواهيم روي آگاه سازي راجع به برند كار كنيم يا انتظار عمل خاصي از كاربر داريم؟ تعيين شفاف اين موضوعات در موفق بودن كمپين بسيار تاثيرگذار است.

ويدئوهايي كه مخاطبان را كنجكاو مي كند

حسيني در پاسخ به اين سوال كه آيا درصد بالاي ويروسي شدن ويدئوهاي سوريلند به بيشتر ديده شدن برند نت برگ كمك خواهد كرد يا خير، مي گويد: كاربر در نخستين نگاه به ويدئوهاي سوريلند، به دنبال سوژه  هاي طنز هميشگي است و توجه زيادي به تبليغات داخل ويدئو يا نام هاي استفاده شده در كپشن ندارد، مگر اينكه تبليغ و نمايش پيام آن برند به شيوه جديدي باشد كه حداقل تعدادي از كاربران با آن برند تعامل برقرار كنند؛ كاري كه در ويدئوي جديد سوريلند انجام شده و نت برگ بخشي از سناريوي طنز سوريلند شده است.

پيش از اين نت برگ به عنوان اسپانسر ويدئوهاي سوريلند قرار مي  گرفت كه بعيد مي دانم به جز برندينگ و ديده شدن نام، ترافيك خاصي را به صفحه اينستاگرام و سايت نت برگ اضافه كرده باشد. اما در ويدئوي اخير مي توان اميدوار بود كه عده اي از كاربران راجع به نت برگ كنجكاو شوند و به آن سر بزنند، اما در نهايت بايد به نرخ بازگشت سرمايه در اين كمپين ها توجه كرد.

شاخص هاي كليدي عملكرد بايد به درستي بررسي شوند

حسيني با ارائه راهكاري در جهت بهبود عملكرد تبليغاتي برند نت برگ مي گويد: بايد پيام تبليغاتي را طوري طراحي و به كاربر ارائه كرد كه بيشترين ميزان تعامل با آن برقرار شود. ما شاهد پروموت كمپين لبخندمهرباني نت برگ توسط سوريلند، ديرين ديرين و خانم بازيگر مشهور هستيم اما نتيجه به دست آمده كمتر از ۲۰۰ پست توليد شده توسط مردم (در مدت زمان يك ماه) براي نت برگ بوده است.

بايد مشخص شود هدف از برگزاري اين كمپين چيست و سرمايه گذاري در اين بخش منطقي بوده يا خير؟ آيا بهتر بود نت برگ روي كمپين هاي مرتبط تر كار كند؟ جدا از كمپين، با وجود تگ شدن صفحه اينستاگرام نت برگ در تمامي پست هاي صفحه هاي مشهور، نرخ تعامل كاربر با پست هاي توليدي آنها بسيار پايين است.

با ۷۵ هزار دنبال كننده بايد شاهد حداقل ۱.۲۵۰ لايك و چند كامنت به ازاي هر پست باشيم كه اين مورد را در صفحه اينستاگرام نت برگ نمي بينيم. هر چند صفحه اينستاگرامي آن به نظر مي رسد استراتژي محتوايي مشخصي ندارد. در كل بهتر است تمامي فعاليت ها به خصوص در شبكه هاي اجتماعي بر پايه استراتژي مشخص با تعريف  KpI(key performance indicator)  باشد تا بتوانيم بيشترين سودآوري را براي برند داشته باشيم و همه چيز قابل اندازه گيري باشد.

 رسانه هايي كه خود تبديل به يك چهره يا سلبريتي شده اند

جلال سميعي، مشاور روابط عمومي و استراتژي محتوا درباره همكاري سوريلند و نت برگ مي گويد: به طوركلي استفاده  برندها از رسانه هايي كه خود برند پرمخاطب و مشهوري شده اند، كار جديدي نيست. اگر پيش تر چهره ها اين بار را به دوش مي كشيدند، اكنون رسانه ها خود تبديل به يك چهره يا سلبريتي شده اند و براي تبليغات در جامعه  هدفي كه براساس تجربه، بخش هايي از ويژگي هاي سليقه اي و نياز آنان هم مشخص است، ابزار مناسبي اند.

انيميشن هاي سوريلند امروزه با هر كيفيت و نقدي به يك برند پربيننده تبديل شده و ابزار مناسبي براي القاي پيام در كنار جاذبه  سرگرمي و شوخي ا ست. از اين رو، نت برگ مثل بسياري از برندهاي ديگر ترجيح داده است از نوعي كو-برندينگ با يك برند تبليغاتي مبتني بر سرگرمي سود ببرد و براي يافتن مخاطب هزينه كند تا ريسك كمتري در هدررفت پيام داشته باشد.

رسانه شوخي و انيميشن، رسانه جذابي براي عامه  مردم است

سميعي در پاسخ به اين سوال كه آيا نت برگ با كمك سوريلند مي تواند نظر مخاطبان را به سمت خود جلب كند، مي گويد: اگر جامعه  هدف نت برگ را عموم كاربران آنلايني بدانيم كه به  دنبال تخفيف يا پيشنهاد تازه اي براي خريد و سرگرمي و هديه هستند، همكاري با سوريلند همكاري موفقي در برندينگ مي تواند باشد. دست كم رسانه شوخي و انيميشن، رسانه جذابي براي عامه  مردم است و قابليت انتشار ويروسي خوبي دارد.اما براي برندينگ وجوه مختلفي هست كه كار سوريلند مي تواند برخي از آنها را پوشش بدهد و برخي ديگر را ممكن است تضعيف كند.

سميعي مي گويد: مفهوم مهمي در برندينگ وجود دارد كه نمي توان آن را ناديده گرفت؛ اين مفهوم همان مجموعه اي از تصوير برند و هويت شفاهي آن است. در فرآيند برندينگ با بسياري از استراتژي ها و ابزارها مي توان نام و نشان برند را بر سر زبان ها انداخت، سال ها ممكن است طول بكشد تا يك برند به مرزهاي راضي كننده اي از شناخته شده بودن در بخش هاي جامعه هدفش برسد.

نكته مهم، رعايت تعادل لازم بين ميزان ديده شدن و چطور ديده شدن است! ممكن است با ترفندهاي تهاجمي و جنجال و بازي با خط قرمزها، ناگهان برند خيلي ديده شود، اما پرسش هميشه خطرناكي هم هست با عنوان «كه چي؟» كه جوابش مهم است. ديده شويد به چه قيمتي؟ چه تصويري از شما براي مخاطب خواهد ماند؟ شما را با چه پديده ها و نشانه هايي در گفته ها و رسانه ها ياد خواهند كرد؟ نت برگ توانسته است ريسك همكاري با سوريلند را كه از بازي با خط قرمزهاي عرفي و هنجاري باكي ندارد، با پرداختن به يك قصه خانوادگي و بدون محتواي ممنوع كم كند.

اين در حالي است كه هنوز بي ملاحظگي و قصه هاي ممنوع ممكن است براي يك برند، قوي ترين خاطره باشند. طبيعي  است كه كاربرها محتواي غيررسمي را با ولع بيشتري مي بينند و بازنشر مي كنند، اما مهم است كه تصوير برند براي همان همگان كه معلوم نيست دقيقا چه كساني هستند، تصويري مناسب شخصيت برند در دراز مدت باشد.

رسانه هاي داراي برند را بيشتر دريابيم

سميعي با ارائه راهكاري نسبت به استفاده بيشتر برندها از شبكه هاي اجتماعي مي گويد: پيشنهادم اين است كه رسانه هاي داراي برند را بيشتر دريابيم؛ اگر بسياري از آژانس هاي تبليغاتي در اين سال ها رسانه  فروش بوده اند و حتي با ترفندهايي رسانه هاي خود را دائما به برندها اجاره داده اند، در شبكه هاي اجتماعي اما توليد و بازنشر محتوا درحال دگرديسي و با وسواس بيشتري در حال اتفاق افتادن است.

محتوا در شبكه ها و رسانه هاي اجتماعي كم كم به سمت تخصصي تر شدن در انتخاب پيام و رسانه و كانال دسترسي به مخاطبان هدف پيش مي رود؛ نگاهي به رسانه هاي برندشده اي كه حتي ممكن است رسانه  يك برند هم باشند، نشان مي دهد مخاطبان زيادي ممكن است آنها را نه به قصد دنبال كردن اخبار برند حامي كه دقيقا براي محتواي آن رسانه دنبال مي كنند! شانس بزرگ و كميابي كه فقط با شناخت درست مخاطبان و وقت و هزينه  كافي براي طراحي محتوا و انتخاب كانال انتشار نصيب آن رسانه و برند خواهد شد.

 

منبع: فرصت امروز