شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ توفان دريايي «ايوان» و ضعف خبرنويسي ـ فصل توفانهاي دريايي كه به ايالات متحده هجوم مي آورند
سه شنبه، 30 شهریور 1395 - 10:19 کد خبر:25921
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- توفان دريايي«ايوان» كه 18 سپتامبر 2004 در ايالات متحده باعث مرگ دهها تن شد، بيش از ده ميليارد دلار زيان وارد ساخت و ميليونها نفر را تا چند روز بدون برق گذارد؛ درست در روزي مناطق جنوبي و شرقي ايالات متحده را مورد حمله قرار داده بود

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- توفان دريايي«ايوان» كه 18 سپتامبر 2004 در ايالات متحده باعث مرگ دهها تن شد، بيش از ده ميليارد دلار زيان وارد ساخت و ميليونها نفر را تا چند روز بدون برق گذارد؛ درست در روزي مناطق جنوبي و شرقي ايالات متحده را مورد حمله قرار داده بود كه 78 سال و نيز 85 سال پيش از آن دو توفان دريايي به همين مناطق حمله ور شده بودند كه توفان 18 سپتامبر 1926 دويست و پنجاه نفر و توفان 18 سپتامبر 1919 دويست و هشتاد آمريكايي را كشته بودند.


بيشتر رسانه هاي آمريكا در سابقه خبرهاي خود مربوط به پيش بيني وقوع توفان دريايي «ايوان»، به دو توفان سپتامبر سالهاي 1919 و 1926 اشاره نكرده بودند كه كمكي به آمادگي مردم براي رو به رو شدن با توفان ايوان باشد!. توفان ايوان پيش از رسيدن به ايالات متحده در منطقه كارائيب نيز باعث مرگ 70 تن شده بود، ولي اخبار آن به گونه اي تنظيم نشده بود كه آمريكاييان ـ به لحاظ احتياط ـ خودرا آماده كنند. اين توفان در كوبا تلفات نداشت؛ زيرا كه رسانه ها و دولت هشدار داده بودند و مردم هم توجه كرده بودند كه بايد سرمشق ساير ملل قرار گيرد.


بايد دانست كه همه ساله از ژوئيه تا نوامبر در اين قسمت از جهان، توفان هاي متعدد دريايي به وجود مي آيد و به كشورهاي 12 گانه منطقه از جمله ايالات متحده آسيب مي رساند كه در بعضي سالها اين توفانها شدت بيشتري دارند. در سال 2005 يكي از اين توفانها به نام كاترينا به سه ايالت جنوبي آمريكا آسيب فراوان وارد ساخت و شهر نيوارلئان را تقريبا ويران ساخت. در سپتامبر 2008 نيز دو توفان ديگر و مخصوصا توفان آيك Ike به مناطق جنوبي ايالات متحده آمريكا از جمله تگزاس زيان و تلفات وارد آورد. اين توفانها در كارائيب و اقيانوس اطلس و گاهي در سواحل آفريقا بوجود مي آيند و حركت خودرا آغاز مي كنند.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com