شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ ماجراي بسته شدن دفتر خبرگزاري اسوشييتدپرس در تهران
پنجشنبه، 17 شهریور 1401 - 11:50 کد خبر:25779
15 شهريور 1358 (ششم سپتامبر 1979) دفتر اسوشييتدپرس در تهران به تصميم دولت وقت بسته شد. جمهوري اسلامي اعضاي اين دفتر را متهم به دادن گزارش هاي خلاف واقع از وضعيت كردستان كرده بود و گفته بود كه هدف، از مخابره اين خبرها و طرز تنظيم آنها نشان دادن ضعف دولت انقلاب و «دادن خط» به مخالفان است كه در كمين نشسته اند.

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- 15 شهريور 1358 (ششم سپتامبر 1979) دفتر اسوشييتدپرس در تهران به تصميم دولت وقت بسته شد. جمهوري اسلامي اعضاي اين دفتر را متهم به دادن گزارش هاي خلاف واقع از وضعيت كردستان كرده بود و گفته بود كه هدف، از مخابره اين خبرها و طرز تنظيم آنها نشان دادن ضعف دولت انقلاب و «دادن خط» به مخالفان است كه در كمين نشسته اند.

 

در دفتر آسوشيتدپرس كه يك آژانس غير انتفاعي متعلق به روزنامه هاي آمريكاست دو روزنامه نگار تمام وقت، دو روزنامه نگار نيم وقت و دو خبرنگار محلي (ايراني) سرگرم كار بودند. دو خبرنگار ايراني؛ عليرضا جهانشاهي (تحصيلكرده آمريكا و خبرنگار سياسي پيشين روزنامه اطلاعات) و بانو فرشته امامي بودند كه كناره گيري كردند و چهار خبرنگار خارجي اسوشييتد پرس ايران را ترك گفتند و اسوشييتدپرس بعدا واحد تهيه اخبار ايران را در دفتر خود در قبرس داير كرد.

 

اين خبرگزاري در دوران نظام سابق و در طول دهها سال توسط «پرويز رايين (كه در دهه 1980 در آمريكا فوت شد)» مديريت مي شد و دفتر آن در خيابان ايرانشهر كوچه مهاجر قرارداشت. شاه كه قبلا آخرين رويدادهاي جهان را از خبرگزاري پارس دريافت مي كرد و براي اطلاع از دنباله يك خبر مهم روز، گاهي شخصا و حتي در نيمه شب به آژانس پارس تلفن مي كرد از نيمه دوم دهه 1340 (1960 ميلادي) يك تلكس گيرنده اسوشييتدپرس در دفتر كار خود نصب كرده بود تا مستقيما، سريعا و بدون واسطه در جريان تحولات جهان قرارداشته باشد.


دفتر اسوشييتدپرس سالها بعد در تهران كار خودرا از سرگرفت و علي اكبر داريني بيشتر خبرهاي اين دفتر را تهيه، تنظيم و مخابره مي كند.

 

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com