شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ حرفه اي به نام «توزيع روزنامه»
جمعه، 14 شهریور 1399 - 14:33 کد خبر:25724
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از همان نخستين روز انتشار روزنامه «نيويورك سان ديلي» در چهارم سپتامبر سال 1833 كه نخستين روزنامه يوميه بشمار مي رود، حرفه اي به نام توزيع و «روزنامه فروشي» به وجود آمده

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از همان نخستين روز انتشار روزنامه «نيويورك سان ديلي» در چهارم سپتامبر سال 1833 كه نخستين روزنامه يوميه بشمار مي رود، حرفه اي به نام توزيع و «روزنامه فروشي» به وجود آمده و نخستين روزنامه فروش به نام بارني فلاهرتيBarney Flaherty به ابتكار خودش از اين چهارراه به آن چهارراه و از اين رستوران به آن رستوران مي دويد و با صداي بلند تيتر اول روزنامه را جار مي زد تا مردم جلب شوند و بخرند و از همين روز واژه «نيوزبويNewsboy » براي روزنامه فروش مصطلح و «بارني» با آن خطاب شد كه تا به امروز موزعين جرايد را با همين عنوان خطاب مي كنند.


فروش روزنامه سپس علاوه برچهارراهها، در وسائل ثابت و متحرك (نيوز ـ ستند) از قبيل چهارچرخه، ميز، كتابفروشي ها و ... فروخته مي شد كه به تدريج صندوقهاي خودكار و توزيع خانه به خانه (هوم دليوري) و خوارو بار فروشي ها جاي آن را گرفته است و شمار نيوز ـ ستندهاي خياباني ـ جز در چند كشور ... ـ داردبه حداقل مي رسد.


در كسب و كار روزنامه داري، برخلاف تصور، تحريريه و آگهي ها حرف نهايي را نمي زنند، اين توزيع خوب و كارآمد است كه يك نشريه را موفق مي سازد. زيرا، وقتي كه روزنامه توزيع خوب داشته باشد، همه مي خواهند در آن مطرح شوند و هركس مي كوشد كه آگهي اش در آن چاپ شود. علت پايين بودن تيراژ روزنامه ها در كشورهاي معروف به جهان سوم؛ نارسايي توزيع و نبودن توزيع خانه به خانه جرايد روزانه است.

 

اديشن اينترنتي (آنلاين) روزنامه ها كه از نيمه دهه 1990 باب شده تنها بر اهميت روزنامه افزوده است و كمكي به درآمد آن نمي كند. روزنامه اي كه اديشن اينترنتي خوب داشته باشد مورد توجه مقامات و شخصيت هاست كه مي خواهند خود و افكارشان در آن مطرح شود، گرچه اخيرا براي اديشن آنلاين روزنامه ها هم به طور جداگانه آگهي گرفته مي شود ولي اين قبيل آگهي ها از ميزان آگهي هاي چاپي آنها مي كاهد و نمي تواند يك منبع درآمد قابل ملاحظه بشمار آورده شود.

 

منبع: http://www.iranianshistoryonthisday.com