شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رسانه‌ها بايد ستاد دايمي‌ بحران باشند
شنبه، 30 مرداد 1395 - 16:04 کد خبر:25456
يك استاد ارتباطات با بيان اينكه تحريريه رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها بايد ستاد دايمي ‌بحران باشند، گفت: عملكرد رسانه‌ها در بحران مي‌تواند بحران‌زا يا بحران‌زدا باشد؛ زيرا بر افكار عمومي‌ اثرگذارند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، دكتر اكبر نصراللهي در نشست تخصصي «پوشش خبري بحران» توضيح داد: اهميت رسانه‌ها در بحران مشخص مي‌شود؛ زيرا باعث ريزش يا رويش مخاطبانشان مي‌گردد.

وي افزود: رسانه‌ها در بروز برخي بحران‌ها همچون سيل و زلزله و بلاياي طبيعي نقشي ندارند، اما در فراز و فرود اين بحران‌ها نقش اساسي دارند؛ چراكه مي‌توانند پيامدهاي منفي اين بحران‌ها را كنترل كنند.

او با بيان اينكه نتايج حاصل از بحران، تابع مديريت رسانه‌هاست، خاطرنشان كرد: يكي از شاخص‌هاي موفقيت افراد و رسانه‌ها، كنترل و مديريت بحران‌هاست؛ زيرا در بحران، توجه مردم به رسانه‌ها بيشتر مي‌شود و رسانه‌هاي حرفه‌اي از اين فرصت براي جذب مخاطب و افزايش اعتبارشان استفاده مي‌كنند.

وي پس از بيان اينكه غفلت در مديريت اخبار بحران، باعث بروز بحران در رسانه مي‌شود، به پوشش خبري كودتاي تركيه در شبكه خبر اشاره كرد و گفت: با اينكه شبكه خبر در تركيه، دفتر خبري و دو خبرنگار داشت، اما اولين خبر از اين كودتا با يك ساعت و نيم تأخير به نقل از رويترز در خبري 27 ثانيه‌اي در شبكه خبر اعلام شد.

او با اشاره به اهميت سرعت در اطلاع‌رساني توضيح داد: افكار عمومي‌ مثل لوح‌سفيد است و اگر شبهه‌اي در افكار عمومي ‌ايجاد شود، پاك‌كردن آن سخت است. سرعت در اطلاع‌رساني در شرايط كنوني كه شبكه‌هاي اجتماعي توسعه يافته‌اند، بسيار مهم است.

نصراللهي گفت: اگر رسانه‌اي، بحران را مديريت نكند، خودش دچار بحران مي‌شود؛ چون اعتماد مخاطب را از دست مي‌دهد.

او در تشريح وضعيت اطلاع‌رساني حادثه منا در رسانه‌هاي داخلي گفت: غلبه فضاي احساسي و عاطفي بر اخبار اين ماجرا به‌ويژه در روزهاي نخست و فقدان تحليل و پرداخت سطحي به ماجراي منا از مشكلات بسياري از رسانه‌ها در اين رويداد بود.

مؤلف كتاب «مديريت پوشش خبري بحران» افزود: روزنامه‌ها تحليل‌هاي خوبي درباره ماجراي منا نداشتند. فضاي مجازي در اين‌باره اطلاع‌رساني داشت و رسانه ملي و ديگر رسانه‌هاي رسمي ‌بايد اطلاعات تحليلي مي‌دادند، اما احساسي برخورد كردند. بي‌توجهي و كم‌توجهي به نيازهاي رواني خانواده‌ها و حجاج مستقر در مكه و مجروحان، نشان‌دادن تصاوير فجيع ضمن نقض حقوق قربانيان و خانواده‌هايشان و زيرسؤال‌بردن قداست حج، از ضعف‌هاي اطلاع‌رساني اين حادثه بود.

وي خاطرنشان كرد: در بحراني همچون حادثه منا، حجم و ميزان پوشش اخبار و نوع نمايش آن با انتظارات حرفه‌اي و اخلاقي تناسب نداشت، درحالي‌كه مديريت رسانه، اقدامي ‌هوشمندانه است.

نصراللهي با بيان اينكه اخلاق‌مداري در شرايط بحراني بسيار مهم است، گفت: در بحث پوشش خبري اين حادثه، رسانه‌ها جوگير شدند و تصوير جنازه‌ها را پشت‌سرهم نشان مي‌دادند و چاپ مي‌كردند.

او با ارايه پيشنهادهايي براي پوشش رسانه‌اي حادثه‌اي همچون منا خاطرنشان كرد: تشريح مسؤوليت حقوقي و پرداخت روندي به ماجرا مهم است. از سال گذشته تاكنون چقدر به اين حادثه در رسانه‌ها پرداخته شده است؟ به سالگرد آن نزديك مي‌شويم و رسانه‌ها بايد مسؤولان را در مقام پاسخ‌گويي قرار دهند؛ چون رسانه‌ها نماينده افكار عمومي‌اند. در بسياري از بحران‌ها، رسانه‌ها نگاه نقطه‌اي كوتاه‌مدت دارند، درحالي‌كه درباره بحران‌ها بايد نگاه روندي و پيگيرانه داشت؛ يعني بايد به بهانه‌هاي مختلف، منطقي و هوشمندانه آن ماجرا را ادامه داد.

وي در پايان تأكيد كرد: رسانه‌ها نبايد به بحران‌ها نگاه اداري داشته باشند. نگاه خبري، نگاهي مسؤولانه است؛ مثلاً درباره پوشش بحران‌هاي طبيعي همچون سيل، رسانه‌ها مسؤوليت شرعي دارند. اخبار هواشناسي در همه‌جاي دنيا مهم است، ولي در كشور ما جدي گرفته نشده و لحن و واژه‌هاي هشداردهنده به اين ماجرا ندارند.

 

منبع: قدس آنلاين