شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسابقه خبرنگاران سامسونگ زير ذره بين / يك تير و دو نشان
چهارشنبه، 27 مرداد 1395 - 10:06 کد خبر:25414
با توجه به كيفيت بالاي محصولات مانيتور منحني سامسونگ و رشد تقاضاي اين نوع جديد از مانيتور در بازار ايران و جهان، از بين رفتن تقاضا براي محصولات قديمي تر كه در سال هاي نه چندان دور با تقاضاي بالايي در ايران روبه رو بودند، مي تواند ريسك بزرگي براي لانچ اين محصول به شمار آيد. ناآشنايي عمومي جامعۀ هدف با تمامي قابليت محصول نيز از محدوديت هاي موجود به حساب مي آيند كه البته هميشه با عرضه يك تكنولوژي جديد اين موارد عادي به نظر مي رسد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، معمولاً شركت ها از روش هاي مختلفي براي برقراري ارتباط و جذب مشتريان و همچنين معرفي محصولات شان استفاده مي كنند. شركت سامسونگ نيز به مناسبت روز خبرنگار، با برگزاري مسابقه اي با حضور خبرنگاران دو هدف را دنبال كرده؛ هم از جامعه خبرنگاران تجليل كرده و هم محصول مانيتور منحني جديد خود را معرفي كرده و مخاطبان را در ارتباط نزديك با محصول قرار داده است.

در اين خصوص در گفت وگو با روزبه اشتري تلخستاني، كارشناس ارشد بازاريابي و سيدعلي ناظم زاده، كارشناس و پژوهشگر ماركتينگ و برندينگ و دانش پژوه دكتراي مديريت كسب و كار به بررسي اين رويداد پرداخته كه در ادامه مي خوانيد.

روزبه اشتري تلخستاني در اين خصوص مي گويد: خبرنگاران، طلايه داران عرصه آگاهى اند و نوشته هاي شان، طلوع حقيقت. در اين راستا شركت سامسونگ به منظور بزرگداشت روز خبرنگار و ايجاد تعامل هرچه بيشتر با خبرنگاران همراه با آشنايي بيشتر آنها با مانيتور منحني جديد سامسونگ و اخبار تكنولوژي و محصولات به روز دنيا، مراسمي را با حضور اهالي رسانه و اهل قلم برگزار كرد كه در اين مراسم، مسابقاتي بين خبرنگاران برگزارشد تا هم با محصولات مانيتور و ديسپلي سامسونگ بيشتر آشنا شوند و از نزديك ارتباط برقرار كنند و هم تجديد ميثاقي براي حمايت و قدرداني از زحمات اين طلايه داران عرصه آگاهي باشد.

ارتباط نزديك با مخاطبان

وي با اشاره به استراتژي اين شركت مي افزايد: لذت چاشني تجربه، به معني تجربه محصول و قابليت هاي آن به همراه لذت و شادي، از كمياب ترين نوع فعاليت هاي بازاريابي در كشور ماست كه به يمن حضور برندهاي بين المللي به آرامي در كشور در حال سرايت و نفوذ است و در صنايع غذايي نيز مشاهده مي شود.

شركت سامسونگ و بخش محصولات مانيتور و آي تي با استفاده از اين نوع استراتژي بازاريابي سعي كردند با يك تير دو هدف را نشانه بگيرند و از يك سو ارتباط نزديك تري با خبرنگاران در روز خبرنگار برقرار كرده و از آنها تمجيد كرده اند و از سوي ديگر قابليت و توانايي هاي محصولات مانيتور منحني و كيفيت بالاي بازي كردن در اين نوع از مانيتورها را نشان داده تا از اين طريق تجارب خود را با مصرف كنندگان نهايي به اشتراك بگذارد.

وي ادامه مي دهد: امروزه خبرنگاران با دراختيار داشتن آگاهي از فناوري هاي جديد، بهتر مي توانند با مخاطبان خود ارتباطي توأم با عواطف برقرار كرده و اعتماد آنها را جلب كنند. البته كاملاً بديهي است كه اين مهم، پس از ارائه خدمات و كالاهاي به روز دنيا، مطابق با خواست مشتري و نوآوري هاي مستمر قابل استناد است، زيرا اگر سازمان ها اين اصل مسلم را كه بايد به مشتري كالا و خدمات متناسب با خواست او را ارائه كرد و براي هم داستان شدن با تحولات نوآوري هاي مستمر را پيشه كرد، فراموش كنند، پرداختن به جنبه عاطفي از ديد خبرنگاران، شعار و نيرنگي بيش نخواهد بود، همچنين با توجه به اينكه اكثر مزيت هاي رقابتي ناشي از «احساس» است، در اين نوع از استراتژي بيشتر به جنبه هاي عاطفي و صميميت بين مشتريان، خبرنگاران و تكنولوژي هاي روز دنيا توجه شده است.

معرفي محصول

اين مدير بازاريابي مي افزايد: برند سامسونگ هفتمين برند جهان در سال 2015 است كه در ذهن مشتري نوآوري، خلق امكانات جديد و سرعت بخشيدن در توانايي ها و امكانات را يادآوري مي كند و اين رويداد بيشتر در جهت نزديكي و ارتباط هرچه بيشتر اين مفاهيم با خبرنگاران و پاسخگويي و ارتباط نزديك اين عزيزان با مانيتورهاي منحني جديد سامسونگ ايجاد شده است.

در واقع بايد پذيرفت شركت هاي بين المللي به علت تعدد در اجراي كمپين هاي مختلف و عدم تكرارتجربه هاي اشتباه گذشته در اجراي استراتژي هاي خود، با تجربه عمل مي كنند. بديهي است اجراي استراتژي هاي متفاوتي كه با هويت برند مطابقت نداشته باشد، بسيار دور از انتظار به نظر مي رسد.

ريسك ها و محدوديت ها

وي با اشاره به ريسك هاي اين رويداد مي گويد: با توجه به كيفيت بالاي محصولات مانيتور منحني سامسونگ و رشد تقاضاي اين نوع جديد از مانيتور در بازار ايران و جهان، از بين رفتن تقاضا براي محصولات قديمي تر كه در سال هاي نه چندان دور با تقاضاي بالايي در ايران روبه رو بودند، مي تواند ريسك بزرگي براي لانچ اين محصول به شمار آيد. ناآشنايي عمومي جامعۀ هدف با تمامي قابليت محصول نيز از محدوديت هاي موجود به حساب مي آيند كه البته هميشه با عرضه يك تكنولوژي جديد اين موارد عادي به نظر مي رسد.

اهداف و استراتژي شركت

اشتري تلخستاني در خصوص اهداف اين رويداد تأكيد مي كند: در اين نوع بازاريابي، هدف ارتباط نزديك تر با جامعه خبري كشور است تا بتوان محصولات را به صورت صحيح و دقيق به آناني كه وظيفه ارتباط با مخاطب نهايي و مصرف كنندگان نهايي اين محصولات را به صورت خبرگزاري برعهده دارند، معرفي كرد. البته اين معرفي و ارتباط نزديك راه هاي مختلفي دارد كه روز خبرنگار يكي از اين فرصت هاي خوب است.

وي مي افزايد: استراتژي Have Some Fun به همراه تفكر و تعقل براي عرض اندام محصولات در مقابل ساير رقبا، از معدود استراتژي هايي است كه باوركامل سازمان به محصول را مي طلبد. در واقع نمي شود اعتماد واقعي به محصول در مقابل رقبا از نظر برتري در قابليت و توانايي هاي محصول وجود نداشته باشد و مديران بازاريابي دست به چنين رقابتي آن هم در مقابل جامعه اي كه اخبار محصولات اينچنيني را از نزديك دنبال مي كنند، بزنند.

چشم انداز شركت

وي با اشاره به چشم انداز پيش روي اين برند مي گويد: اين نوع از جشن ها و يادمان ها با توجه به ايجاد ارتباط مستحكم تر، سو به سمت برنامه و استراتژي هاي بلند مدت تر دارد. در واقع شركت سامسونگ، هدف يك رابطه بلند مدت با مشتريان و خبرنگاران را دنبال مي كند.

البته سيطره و روند گذشته اين برند در بعد جهاني نيز اين روند را تأييد مي كند در حالي كه اين ارتباط توسط ساير رقباي اين برند نيز دنبال مي شود. با وجود اين نوع ارتباط، شركت سامسونگ مي تواند براي ارائه محصولات جديد تر در بازار ايران از سرعت عمل بيشتري برخوردار شود و از اين صميميت و ارتباط نزديك نهايت بهره را ببرد.

وي مي افزايد: اين مراسم با اجراي سه مسابقه همزمان در مانيتورهاي منحني(Curve)  و نمايشگرهاي جديد سامسونگ برگزار شد كه در اين مسابقات خبرنگاران به صورت انفرادي با يكديگر به مسابقه پرداختند. نحوه برگزاري مسابقات به گونه اي بود كه بيشتر هدف همدلي و صميميت در بين خبرنگاران دنبال شود و در نهايت به نفرات اول تا هشتم هر گروه جوايزي به عنوان يادبود اهدا شد.

بازاريابي ويروسي

سيدعلي ناظم زاده درباره اين رويداد مي گويد: اين موضوع از چند جنبه ماركتينگ، بازاريابي ويروسي و برنامه روابط عمومي قابل بررسي است. به طور معمول شركت هاي بزرگ سعي مي كنند دستاوردهاي بزرگ خود و اخبار و اطلاعاتي را كه مي خواهند، به مخاطبان منتقل كنند از طريق برگزاري ايونت ها اطلاع رساني كنند.

وي تأكيد مي كند: يك برند اگر بخواهد همواره برند بماند، چهره مطرح داشته باشد و همواره در ذهن مشتريان باقي بماند، لازم است با بهره گيري از برنامه هاي روابط عمومي، خبرسازي، خبر رساني و داستان سازي، فارغ از برنامه هاي تبليغات محيطي و رسانه اي و بازاريابي مرسوم، از طريق رسانه ها و خبرنگاران و خبرگزاري ها نيز در جامعه حضور داشته باشد.

يكي از تأثيرگذار ترين شيوه هاي تبليغاتي اين است كه تبليغات به صورت نرم و غير مستقيم انجام شود و به جاي اينكه هميشه تبليغات محصول خود را به صورت مستقيم و بعضاً آزار دهنده انجام دهيم، مي توانيم با ايجاد يك خبر و اتفاق و با بهره گيري از رسانه ها، تبليغات خود را به طور غير مستقيم انجام دهيم.

در اين شيوه كه بيشتر، مقوله روابط عمومي نقش دارد، به جاي اينكه يك برند سراغ مخاطب برود، با ايجاد خبر، مخاطب خود را به سوي خود كشانده است! پس اگر يك برند تنها در حوزه تبليغات محيطي يا رسانه اي فعاليت كند، از اين جنبه مهم و اثرگذار كه مي تواند بازاريابي ويروسي و مسري را نيز محقق كند، غافل مي شود.

در برنامه ذكر شده درباره سامسونگ و ايونت ها و برنامه هايي كه در تمام دنيا براي برندهاي مطرحي مانند آديداس، نايك، اپل و بنز برگزار مي شود، شركت ها سعي مي كنند يك خبر يا يك داستان يا واقعه ايجاد كنند كه اين خبر و رسانه ها مي توانند بهترين تأثير را به طور غير مستقيم روي مشتري بگذارند و با كمترين هزينه برنامه هاي ترويج و پروموشن براي يك محصول يا برند صورت مي پذيرد.

بازار هدف

اين كارشناس و پژوهشگر ماركتينگ در خصوص بازار هدف اين شركت مي گويد: يك برند يا كسب و كار وقتي بخش بندي بازار را انجام مي دهد، انتخاب مي كند كه كدام بخش از بازار را مي خواهد به دست آورد.

در اين رويداد نيز شركت سامسونگ با دعوت از اهالي رسانه و خبرنگاران، نه تنها خبرنگاران بلكه تمامي بازار را مخاطب خود قرار داده زيرا با دعوت از افراد پيشرو يا آوانگارد به اين برنامه و اطلاع رساني به اين افراد، آنها را به نوعي مبلغ برند خود و محصولات خود كرده است كه اين كار هم در حوزه روابط عمومي و هم بازاريابي ويروسي مي گنجد، زيرا اين اتفاق به صورت دهان به دهان منتشر مي شود و به صورت نرم و غير مستقيم مي تواند اثر گذار باشد.

وي مي افزايد: اين گونه اقدامات را نمي توان به عنوان استراتژي شركت تلقي كرد. استراتژي شركت سامسونگ در اين زمينه استفاده از برنامه هاي روابط عمومي و ماركتينگ پيشروانه بوده و در مواقع مختلف از تاكتيك هاي متفاوتي استفاده مي كند و برگزاري اين برنامه ها در واقع تاكتيكي در راستاي استراتژي كلان يك شركت است كه به نظر مي رسد اثر گذاري آن مقطعي و كوتاه مدت باشد تا زماني كه مراسم ديگري برگزار شود يا تاكتيك ديگري عملياتي شود.

اثرات رويداد

ناظم زاده تأكيد مي كند: در عين حال كه برگزاري اين نوع برنامه ها و خبررساني و خبرسازي و دعوت از خبرنگارها براي رونمايي از يك محصول يا برند، بسيار كارگشا و اثرگذار است؛ اما نوع برگزاري اين مراسم ها نيز بسيار مهم است.

اين نوع برنامه ها بايد به نحوي كاملاً حرفه اي برگزار شود و واقعاً به صورت يك خبر و برنامه جديد باشد نه اينكه به شكل يك برنامه فرماليته و نمايشي درآيد! ما در برندهاي خارجي نمونه هاي مشابهي داريم كه كنفرانس هاي خبري آنها بسيار بيش از تبليغات محيطي و رسانه اي اثرگذار است و نتايج خوبي براي فروش و توسعه محصول در پي دارد.

بنابراين اگر بخواهيم نتيجه گيري كنيم، استانداردها و الزاماتي وجود دارد كه اگر اين الزامات انجام شود، مي تواند تأثيرات مثبتي به همراه داشته باشد در غير اين صورت مي تواند تأثير منفي بر برند شركت بگذارد. متأسفانه ما شاهديم كه معمولاً برندهاي ايراني در اين حوزه ها چندان موفق عمل نمي كنند يا ايونت و برنامه هايي كه خبرساز باشند، ندارند و شرايط و الزامات لازم و كافي براي اينكه خبرسازي ها به خوبي انجام شود، وجود ندارد بنابراين اميدواريم نمايندگي كمپاني هاي بزرگ خارجي و برندهاي مطرح ايراني بتوانند با الگوبرداري مناسب از نمونه هاي بين المللي از اين خاصيت و مدل اثرگذار روابط عمومي و ماركتينگ فراگير نيز بهره مند شوند.

 

منبع: فرصت امروز