شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدير ماهر شدن چيزي نيست كه يك شبه اتفاق بيفتد، ولي از راه انضباط، سختكوشي و تعهد به پيشرفت تجربي ميتوان به آن دست يافت.
برخلاف آنچه بعضي از مردم ميگويند: آدمها مديري ماهر به دنيا نميآيند؛ بلكه، با گذر زمان به آن شكل در ميآِيند. و هرچند آنچه در يك مورد، مدير “ماهر” ميسازد هميشه در موارد ديگر صدق نميكند، چند قانون كلي وجود دارد كه مديران ماهر از آن پيروي ميكنند.
اگر هدفتان اين است كه در كسبو كار يا سازمان خود يك مدير ماهر شويد، اين ۵۰ قانون نقطهي شروع خوبي هستند:
۱.به حرفهاي تيمتان گوش بدهيد. قانون شماره يك. هميشه به آنچه اعضاي تيمتان بايد بگويند گوش بدهيد، حتي اگر موضوعي باشد كه دوست نداريد.
۲.به اثربخشترين شكل ممكن ارتباط برقرار كنيد. انتظارات و احساساتتان را هر چند وقت يك بار به روشني بيان كنيد.
۳.كمتر صحبت كنيد. گاهي چيزي نگفتن بهتر از هرچيزي گفتن است.
۴.الگو باشيد. شخصيتي داشته باشيد كه دوست داريد اعضاي تيمتان آن شخصيت را داشته باشند.
۵.پرشور باشيد. اگر درمورد كسبوكارتان پرشور و مشتاق نيستيد، كسبوكار اشتباهي را برگزيدهايد.
۶.ثابتقدم باشيد. در رفتارتان ثابتقدم باشيد تا اعضاي تيمتان بدانند چه انتظاري از شما داشتهباشند.
۷.تصميمهاي قاطع بگيريد. كارها را براي مدتي طولاني بلاتكليف نگذاريد، و وقتي تصميمي گرفتين درمورد آن تزلزل نشان ندهيد.
۸.فقط در مواقع لزوم مداخله كنيد. اگر به خوب كاركردن تيمتان اعتماد داريد، در امور آنها دخالت نكنيد مگر در مواقع لزوم.
۹.حد و اندازههاي خود را بشناسيد. از حد اعتدال خود فراتر نرويد.
۱۰.تواناييهايتان را بشناسيد. اگر حل اختلافتان خوب است، هرازگاهي وارد عمل شويد و اختلافها را حل كنيد.
۱۱.نقاط ضعفتان را بشناسيد. اگر چيزي وجود دارد كه خوب از عهدهي آن برنميآييد، اين امر را بپذيريد و روي آن كار كنيد.
۱۲.بهانه نياوريد. اگر اشتباهي مرتكب ميشويد، مسئوليت آنرا بپذيريد و تقصير آن را گردن شخص يا چيز ديگري نيندازيد.
۱۳.موارد پيشبيني نشده را بپذيريد. شما نميتوانيد از عهدهي پيشبيني همهچيز برآييد.
۱۴.شريكهاي خود را با دقت انتخاب كنيد. فقط با كساني كار كنيد كه قبولشان داريد و ميتوانيد به آنها اعتماد كنيد.
۱۵.كار خوب انجام دهيد. با خودتان عهد ببنديد آدم خوبي باشيد و هروقت امكان داشت به مردم جامعهتان كمك كنيد.
۱۶.هميشه با افراد جديد ملاقات كنيد. از هر فرصتي براي توسعهي شبكهي روابطتان و قراردادن خود در معرض تجربهها و ديدگاههاي جديد استفاده كنيد.
۱۷.با عواطف خود در ارتباط بمانيد. ربات نباشيد- – احساس داشته باشيد.
۱۸.واكنشهايتان را تعديل كنيد. از واكنش نشان دادن خودداري كنيد، تا زمانيكه فرصت كنيد افكار و احساسات درونيتان را به خوبي بيان كنيد.
۱۹.خوش بگذرانيد. زماني را به خوش گذراندن با اعضاي تيم اختصاص بدهيد.
۲۰.درمورد هرچيزي تحقيق كنيد. پيش از تصميمگيري، مزايا و معايب هر كاري را بشناسيد—تكليفتان را انجام بدهيد.
۲۱.دربارهي هرچيزي خوب فكر كنيد. هرگز تنها به غريزه يا واكنش اولتان اعتماد نكنيد.
۲۲.اعضاي تيمتان را با دقت انتخاب كنيد. تنها كساني را استخدام كنيد كه ميتوانيد به آنها براي انجام امور اعتماد كنيد (و كساني كه با ديگران هم به خوبي كنار ميآيند).
۲۳.تيمتان را در اولويت قرار دهيد. تيم شما همه چيز است. به آنها هرچه براي موفقيت نياز دارند بدهيد.
۲۴.فروتن باشيد. به عنوان يك مدير يا رهبر از داشتن ثروت، قدرت نفوذ، يا مقامتان مغرور نشويد.
۲۵.اشتباهات را ببخشيد. هركسي اشتباه ميكند.
۲۶.خودتان را ببخشيد. سر هر چيزي خودتان را بيش از حد سرزنش نكنيد. به راهتان ادامه دهيد.
۲۷.منطقي باشيد. منطقي تصميمگيري كنيد.
۲۸.منصف باشيد. به نظرات مخالف گوش دهيد، و با انصاف باشيد.
۲۹.براي چيزهاي با اهميت وقت بگذاريد. چيزي به نام “وقت ندارم” براي چيزي كه در زندگيتان با اهميت است وجود ندارد. وقت بگذاريد.
۳۰.پيوسته بياموزيد. تا آنجا كه ميتوانيد مطالعه كنيد، و هر وقت فرصت داشتيد در كلاسهايي ثبتنام كنيد.
50 قانون كه يك مدير ماهر و حرفهاي شويد
۳۱.همهچيز را بهتر كنيد. پيوسته در پي بهتركردن روشها، مهارتها و فرآيندهاي كاريتان باشيد.
۳۲.هرگز تسليم نشويد. درست وقتي كمي پافشاري بيشتر ميتواند شما را به هدفتان برساند، دست از تلاش نكشيد.
۳۳.روشهايتان هروقت لازم بود عوض كنيد. اگر چيزي كار نميكند، روشتان را عوض كنيد.
۳۴.هرجا لازم بود از كارهاي ناموفقتان دست بكشيد. اگر درگير نبردي هستيد كه پاياني جز شكست ندارد، عقب نشيني كنيد و دوباره از جاي ديگري(يا به روش ديگري) شروع كنيد.
۳۵.از اشتباهاتتان درس بگيريد. سعي نكنيد يك اشتباه را دوبار تكرار كنيد.
۳۶.هرچيزي را بر اساس دادهها پايهريزي كنيد. از تمام تصميمها، نظرات و افكارتان با اسناد و دادههاي محكم و عيني پيشتيباني كنيد.
۳۷.نشانههاي فشار روحي را ناديده نگيريد. فشار روحي حقيقت دارد و ميتواند قدرت مديريت يا رهبريتان را تحتتاثير قرار دهد. اگر در سطوح غيرمعمولي فشارروحي وارد شد، براي كاهش يا رهايي از آن اقدام كنيد.
۳۸.بازخورد بدهيد. بگذاريد تيمتان بداند چهكاري را خوب انجام ميدهند و در چه كاري به پيشرفت بيشتر نياز دارند.
۳۹.اعتماد كنيد، ولي نظارت هم داشته باشيد. به تيمتان براي انجام امور اعتماد داشتهباشيد، ولي هميشه پيگيري كنيد كه كارها كامل انجام شوند.
۴۰.در دسترس باشيد. بگذاريد افراد بدانند ميتوانند به شما اعتماد كنند، و در اتاقتان را به روي هركس به كمكتان نياز دارد باز كنيد.
۴۱.با همه يكسان برخورد كنيد. پارتيبازي نكنيد؛ اين كار موجب انزجار ميشود و باعث ميشود شما مديري بيتجربه به نظر برسيد.
۴۲.با اعضاي تيمتان روابط نزديك برقرار نكنيد. رفتار دوستانه داشته باشيد، ولي سعي نكنيد با همه دوست صميمي شويد. نخستين و مهمترين چيز: شما مدير و رهبر تيم هستيد.
۴۳.اعضاي تيم را دورهم جمع كنيد. از كارهاي گروهي يا بهانههاي ديگر براي حرفزدن اعضاء با هم و خوشگذراندنشان استفاده كنيد.
۴۴.پاسخ محبتها را بدهيد. اگر كسي به شما كمكي ميكند، وظيفهي خود بدانيد كه پاسخ محبتاش را بدهيد – حتي اگر شده يك سالِ بعد.
۴۵.پلها را پشت سرتان خراب نكنيد. هرگز رابطهاي را كاملا از زندگيتان كنار نگذاريد.
۴۶.در تماس بمانيد. اگر اعضاي تيم آنجا را ترك كردند يا تغيير مقام دادند، با آنها در تماس بمانيد.
۴۷.زندگي شخصيتان را قرباني نكنيد. زندگي شخصيتان براي سلامت ذهني شما مهم و حياتي است. هرگز آن را بهخاطر مديريت يا مسئوليتهاي حرفهاي قرباني نكنيد.
۴۸.راهنماها و الگوها را شناسايي كنيد. افرادي را پيدا كنيد كه بتوانيد به آنها نگاه كنيد و از آنها بياموزيد، و به دقت رفتارشان را دنبال كنيد.
۴۹.از مديريت لذت ببريد. سعي كنيد زياد از مدير بودن به خودتان اضطراب راه ندهيد. بلكه، درعوض از تمام مزيتهايي كه دارد نهايت استفاده را ببريد.
۵۰.به نصيحتها گوش كنيد، حتي اگر درمورد درستي آنها شك داريد. حتي درمورد همين ۵۰ قانون! چون همهچيز را همهكس داند!، و هيچ نصيحتي در همهي موقعيتها صادق نيست.
از اين قانونها پيروي كنيد، به غريزهتان اعتماد كنيد و پيوسته در جهت اصلاح خود بكوشيد. درنهايت، با تجربه و تلاشهايتان، همان مديريخواهيد شد كه بيشتر مردم آرزوي آنرا دارند.
منبع: خلاقيت