شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بازار تلويزيون ديجيتال و ويدئوي آنلاين روز به روز گرمتر ميشود و كشورهاي اروپايي رقابتي سرسختانه براي رسيدن به بازار 6/ 14ميليارد دلاري اين حوزه انجام ميدهند. براي بررسي وضعيت حاكم بر جهان، سيمون موراي يكي از تحليلگران ارشد تحقيقات تلويزيون ديجيتال با اشاره به گزارشهاي مخابره شده از سوي مراكز بينالمللي گفته است كه درآمدهاي تلويزيون تعاملي و ويدئو بر حسب تقاضا (VOD) در اروپاي غربي ظرف سالهاي 2015 تا 2021 به دو برابر ميرسد.
با وجود اينكه در حال حاضر رسانههاي تعاملي از جايگاه خاصي در اسكانديناوي، هلند و انگلستان برخوردار هستند اما در كشورهايي نظير فرانسه، اسپانيا و پرتغال چندان هياهويي ندارند. درآمدهاي اين حوزه طبق پيشبينيها به 64/ 14 ميليارد دلار در سال 2021 خواهد رسيد، در حالي كه طي سال 2015 حدود 40/ 6 ميليارد دلار بود. از اين ميزان رشد 25/ 8 ميليارد دلاري، براساس برآوردها 30/ 2 ميليارد دلار مربوط به انگلستان، 34/ 1 ميليارد دلار مربوط به آلمان، 13/ 1 ميليارد دلار مربوط به فرانسه و 99/ 0 ميليارد دلار نيز مربوط به ايتاليا خواهد بود. اين آمار به وضوح نشان ميدهد انگلستان جايگاه پيشتازي در حوزه رسانههاي تعاملي و تلويزيون ديجيتال طي سالهاي آتي خواهد داشت. قطعا مشتركان رسانههاي تعاملي و ويدئو بر حسب تقاضا بزرگترين سرمايه و منبع درآمدي بازيگران اين عرصه در سال 2018 خواهند بود و بعد از آن رفتهرفته منابع درآمدي به سمت تبليغات در اين بسترها كشيده ميشود.
پيشبينيها گوياي اين است كه تا سال 2020 بيشتر درآمدهاي تلويزيون ديجيتال به سمت تبليغات در بسترهاي VOD كشيده ميشود. قطعا گسترش فضاي تبليغات در موبايل به اين فضا كمك شاياني خواهد كرد. مراكز تحقيقاتي در حوزه تلويزيون ديجيتال معتقدند كه درآمدهاي تبليغاتي بر بستر VOD به 5/ 79 ميليارد دلار در سال 2021 خواهد رسيد و بالغ بر 2330 ميليون دلار درآمدها از جانب انگلستان و 904 ميليون دلار هم از طرف فرانسه خواهد بود. درآمد از محل جذب مشتركان VOD در سال 2015 حدود 2098 ميليون دلار بوده كه در سال 2021 به 5632 ميليون دلار ميرسد كه از اين ميزان رشد، چيزي حدود يك ميليارد دلار تنها مربوط به سال 2016 خواهد بود. سهم انگلستان هم از اين بازار در سال 2015 حدود 800ميليون دلار بوده كه تا سال 2021 به 1507 ميليون دلار ميرسد و اين كشور را همچنان بهعنوان پيشتاز در عرصه مشتركان جلو خواهد برد. آلمان و فرانسه نيز به ترتيب در ردههاي بعدي طي اين بازه زماني قرار خواهند گرفت.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3819