شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تكنيك‌هاي زبان بدن براي بالا بردن اعتماد به نفس
یکشنبه، 13 تیر 1395 - 03:04 کد خبر:24523
اعتماد به نفس يكي از كليد‌هاي موفقيت در زندگي كاري و حرفه‌اي به حساب مي‌آيد. افرادي كه اعتماد بالايي به توانايي‌هاي خود دارند در جامعه، محيط كاري يا زندگي شخصي راحت‌تر از سد مشكلات خود رد مي‌شوند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اعتماد به نفس يكي از كليد‌هاي موفقيت در زندگي كاري و حرفه‌اي به حساب مي‌آيد. افرادي كه اعتماد بالايي به توانايي‌هاي خود دارند در جامعه، محيط كاري يا زندگي شخصي راحت‌تر از سد مشكلات خود رد مي‌شوند.

تحقيقات نشان مي‌دهند كه افراد با اعتماد به نفس بالاتر به نسبت افرادي كه اعتماد پايين‌تري به خود دارند به درجات بالاتري از موفقيت مي‌رسند. اگر فكر مي‌كنيد به اندازه‌ي كافي اعتماد به نفس بالايي نداريد از بدن خود شروع كنيد و چند تكنيك ساده اما كاربردي را ياد بگيريد. با استفاده از زبان بدن، Body Language، مي‌توان به تمرين اعتماد به نفس پرداخت.


۱. سر خود را بالا نگه داريد 
افرادي كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردار هستند هيچ‌وقت به پايين، ميز يا پاي خود نگاه نمي‌كنند؛ هميشه سر خود را بالا نگه مي‌دارند و مستقيم را نشانه مي‌روند. براي تمرين اين تكنيك فرض كنيد كه يك نفر هميشه كله‌ي شما را از پشت به سمت بالا مي‌كشد.


۲. استوار بايستيد 
فيگور‌هاي بدن تاثير بالايي در درك مخاطب از حالات شما خواهد داشت. بنابراين وقتي ايستاده هستيد يا حين راه رفتن خيلي محكم و قوي باشيد تا اعتماد به نفس و قدرت شما را نشان دهد. در غير اين صورت پيامي كه به مخاطب خود مي‌دهيد خوشايند نخواهد بود. شانه‌هاي خود را عقب ببريد و عضلات سينه‌ي خود را در حالي‌ كه صاف ايستاده‌ايد، رها كنيد.


۳. پاهاي خود را در حالت باز قرار دهيد
شايد فكر كنيد كسي به پاهاي شما توجهي ندارد، اما حالت درست پا قدرت شما را نشان مي‌دهد. پاهاي به هم چسبيده معمولا براي افراد خجالتي است.
به عنوان يك قاعده‌ي كلي، پاهاي شما بايد در راستاي شانه‌ها در حاليكه به سمت بيرون اشاره‌ دارند، قرار گيرند. در چنين حالتي اعتماد به نفس بالاتري را به نمايش مي‌گذاريد. پس از كنار هم قرار دادن پا يا روي هم انداختن آن‌ها خودداري كنيد.
در همين حين به جهت پاهاي خود نيز دقت كنيد. معمولا پاهاي باز و به سمت بيرون علاقه، احترام و اعتماد شما را مي‌رسانند در حاليكه پاهاي بسته و جهت روبه‌رو بي‌ميلي شما را منتقل مي‌كنند.


۴. كف دست‌ها را به سمت بالا قرار دهيد
در حين حرف زدن و گفت‌و‌گو‌هاي خود فيگور‌هايي بگيريد كه كف دست شما به سمت بالا اشاره كند. چنين حالتي صداقت شما را در گفتار و رفتار به مخاطب مي‌رساند.


۵. دست‌هاي خود را پنهان نكنيد
دست‌هاي خود را هيچ‌وقت پنهان نكنيد. قرار دادن دست‌ها در جيب بدترين كار است و اعتماد به نفس پايين، استرس و نگراني شما را به مخاطب منتقل مي‌كند. بنابراين دست‌هاي خود را همواره در معرض ديد مخاطب قرار دهيد. دست به سينه ايستادن هم تاثير مشابهي چون پنهان كردن دارد و كمي غيرمودبانه به نظر مي‌رسد.


۶. ارتباط چشمي بسيار بااهميت است
ارتباط چشمي يكي از مهم‌ترين تكنيك‌هايي است كه در زبان بدن كاربرد دارد كه صداقت و اعتماد به نفس بالاي شما را به فرد منتقل مي‌كند. اگر اين كار براي شما سخت است مي‌توان در حين حرف زدن دو ثانيه به بيني، دو ثانيه به چشم‌ها، دو ثانيه به لب و دو ثانيه به كل صورت فرد خيره شد. چنين چرخشي در نگاه، شما را خسته و مخاطب را معذب نمي‌كند.


۷. تپق نزنيد
يكي از راه‌هاي سنجش اعتماد به نفس بررسي طرز حرف زدن، لحن و انتخاب كلمات است. بنابراين حجم صدا و نوع حرف زدن شما تاثير به سزايي در مخاطب خواهد گذاشت. براي رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب ماهيچه‌هاي شكم خود را به سمت داخل ببريد، بدين شكل صدا قوي‌تر و اعتماد به نفس شما بالاتر به نظر مي‌رسد.
در مرحله‌ي بعد تلاش كنيد كه جملاتي صريح، كوتاه و به دور از تپق بيان كنيد. براي جذاب‌تر شدن مكالمه‌ي خود نيز مي‌توان تن صدا را تغيير داد.


۸. خود را مشتاق نشان دهيد
اينكه ديگران در مورد شما چه فكري مي‌كنند اصلا مهم نيست، به مخاطب خود فكر كنيد. بنابراين وقتي درگير يك مكالمه هستيد به جاي اينكه به خود توجه داشته باشيد به مخاطب خود و پيام‌هاي رد و بدل شده تمركز كنيد. در يك رابطه‌ي كلامي خود را مشتاق نشان دهيد.
خيلي مهم است كه اطرافيان شما اعتماد به نفس شما را از آنچه هست بيشتر در نظر بگيرند. بنابراين با انجام يك سري تكنيك‌هاي ساده‌ي زبان بدن مي‌توان به درجه‌ي بالاتري از اعتماد به نفس رسيد.
منبع inc
ترجمه: زوميت