شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي احياگر بانكداري اسلامي
شنبه، 12 تیر 1395 - 08:03 کد خبر:24487
اگر روابط عمومي ها بتوانند تبيين كنند كه در بانكداري اسلامي انسان محوري جاي سود محوري را مي گيرد و به جاي نقش آفريني پول، كالا و سود، اين انسان است كه محور اصلي قلمداد مي شود، نه تنها خود روابط عمومي در قامت يك روابط عمومي كاملا اخلاقي ظاهر خواهد شد بلكه در اين قاموس، موجبات احياگري ارزش هاي اعتقادي و انساني را فراهم خواهد نمود.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از مباحث جدي اين روزهاي كشور در حوزه نظام بانكداري، تلاش مجلس و دولت محترم و مشخصا بانك مركزي براي تشكيل بانكداري اسلامي است كه از مدت ها پيش قرار بوده دولت محترم با تقديم لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي سرنوشت اين دغدغه جدي را به دست مجلس و نمايندگان محترم بسپارد تا درآنجا با استفاده از پتانسيل هاي كارشناسي خود نمايندگان، همچنين بهره گيري از ظرفيت هاي كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس نقشه راه مناسبي را براي نظام بانكداري كشور ترسيم و تصويب بكنند.

 

البته، اكنون و با گذشت بيش از چهار دهه از فعاليت هاي بانكداري اسلامي شايد صحبت كردن از تلاش براي رفع دغدغه هاي كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها بر آن تاكيد فرموده اند چندان خوشايند نباشد چرا كه به هيچ وجه قرار نيست ابتكار تازه اي صورت گيرد و يا اتفاق جديدي بيفتد.

 

 اين موضوع (بانكداري اسلامي) كه در سال 1963 اولين موسسه اش در مصر افتتاح شده ، در سال 1970 نيز در كنفرانس وزراي خارجه كشور هاي اسلامي اولين گام اصلي براي تاسيس بانكداري اسلامي برداشته شده و در سال 1975 بانك توسعه اسلامي در قالب يك موسسه مالي بين المللي كار خود را از 20 اكتبر همان سال به طور رسمي آغاز كرده است. حتي طي سال هاي 1997 تا 2008 تعداد بانك هاي اسلامي در دنيا از 176 به 267 بانك رسيده است به طوري كه طي اين سال ها دارايي هاي اسلامي نيز بين 15 تا 20 درصد رشد داشته و در پايان سال 2009 حجم كل دارايي هاي اسلامي منطبق بر شريعت اسلامي تقريبا به 500 ميليارد دلار رسيده است.

 

بنابراين با پذيرش اين مفروضات كه ماهيت روابط عمومي هر سازمان وابسته به ماهيت آن سازمان است و تخصص گرايي در زمينه فعاليت هاي روابط عمومي ضرورتي است اجتناب ناپذير، پس مي توان نتيجه گرفت كه معرفي بايسته و شايسته بانكداري اسلامي و تحقق شرايط آن در كشور نيازمند طراحي يك برنامه ارتباطي و روابط عمومي جامع مي باشد و لازم است اين امر از سوي صاحبنظران، مديران و كارشناسان واحدهاي روابط عمومي مرتبط مورد توجه جدي قرار گيرد.

 

با توجه به اين پيشينه و معرفي و اثبات يك نمونه ايده آل از بانكداري اسلامي از يك سو و نقش و سهم روابط عمومي ها در معرفي و تبيين سياست هاي موسسات و بانك ها از سوي ديگر، لازم مي نمايد در يك مطالعه جدي دلايل رشد و توسعه بانكداري اسلامي و همچنين موانع و مشكلات موجود از ديدگاه ارتباطات و روابط عمومي نيز مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد.

 

اگر روابط عمومي ها بتوانند تبيين كنند كه در بانكداري اسلامي انسان محوري جاي سود محوري را مي گيرد و به جاي نقش آفريني پول، كالا و سود، اين انسان است كه محور اصلي قلمداد مي شود، نه تنها خود روابط عمومي در قامت يك روابط عمومي كاملا اخلاقي ظاهر خواهد شد بلكه در اين قاموس، موجبات احياگري ارزش هاي اعتقادي و انساني را فراهم خواهد نمود.

 

با اين ديدگاه، روابط عمومي ها نه تنها نقش پل و برقراري ارتباط بين درون و برون سازمان را به خوبي بازي خواهند كرد بلكه فراتر از آن با پيشگامي خويش در هموار كردن راه هاي تقنيني اسناد بالادستي كشور نقش جاده صاف كن هاي قانوني را نيز ايفا خواهند نمود.