شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سيزدهمين مطالعه سالانه تراست بارومتر  منتشر شد: بي اعتمادي به رهبران دولتي و تجاري گسترده است
چهارشنبه، 4 بهمن 1391 - 12:57 کد خبر:2441
به گزارش شارا به نقل از هولمز رپورت حدود يك پنجم از پاسخ دهندگان به مطالعه جهاني معتقدند كه رهبران تجاري يا دولتي تنها زماني حقيقت را مي گويند كه با يك مسئله دشوار روبرو شوند. تحقيق انجام شده در 26 كشور مورد مطالعه نشان مي دهد كه اعتماد به رهبران بسيار كمتر از اعتماد به موسسات مي باشد.

شارا، زهرا بابازادگان- سيزدهمين مطالعه سالانه تراست بارومتر، بي اعتمادي گسترده اي نسبت به رهبران سياسي و تجاري نشان مي دهد.

به گزارش شارا به نقل از هولمز رپورت حدود يك پنجم از پاسخ دهندگان به مطالعه جهاني معتقدند كه رهبران تجاري يا دولتي تنها زماني حقيقت را مي گويند كه با يك مسئله دشوار روبرو شوند.

تحقيق انجام شده در 26 كشور مورد مطالعه نشان مي دهد كه اعتماد به رهبران بسيار كمتر از اعتماد به موسسات مي باشد. به عنوان مثال، 50 درصد از پاسخ دهندگان به اين كه كسب و كارها كار درست را انجام مي دهند اعتماد دارند در حالي كه تنها 18 درصد به اين كه رهبران تجاري حقيقت را مي گويند اعتماد دارند. در چين و ايالات متحده آمريكا، اين فاصله بسيار بيشتر حدود 35 امتيازي است.

اين گزارش شكاف اعتماد مشابه 28 امتيازي بين دولت و مقامات دولتي را نشان مي دهد هر چند كه اين آمار به طور چشمگيري در چين افزايش يافته جايي كه اين شكاف به 47 امتياز ميان دولت و مقامات دولتي مي رسد.

ريچارد ادلمن رييس و مديرعامل ادلمن مي گويد: «ما آشكارا در حال تجربه بحران رهبري هستيم. رهبران دولتي و تجاري بايد گرايش هاي مديريتي خود را تغيير دهند و با پيگيري و بكارگيري اطلاعاتي كه از طريق كاركنان، مصرف كنندگان، فعالان و كارشناسان دانشگاهي به دست مي آورند و تطبيق خود با نظريات آنان، روش هاي خود را فراگيرتر كنند.»

در اين تحقق، تراست بارومتر از 26 هزار پاسخ دهنده عمومي و 5800 پاسخ دهنده ثروتمند، تحصيلكرده و آگاه در 26 كشور نظرسنجي به عمل آورد.

مطالعه امسال همچنين نشان مي دهد كه تحصيلكرده ها، كارشناسان فني و حتي افرادي مثل شما، تقريبا دو برابر بيشتر از يك مدير اجرايي يا يك مقام دولتي مورد اعتمادند. ادلمن مي گويد: «اين امر تاييد مي كند كه روند دموكراسي سال هاي اخير با نفوذ و قدرت در حال دور شدن از مديران اجرايي و دولت، به سمت كارشناسان است.

افزايش جزئي در اعتماد به كسب و كار و دولت وجود داشته (سازمان هاي غير دولتي، 63 درصد رسانه ها، 57 درصد، كسب و كار، 58 درصد).

به طور كلي، مردم عادي بيش از افراد تحصيلكرده نسبت به موسسات ترديد دارند. مردم عادي نسبت به موسسات 9 امتياز كمتر اعتماد دارند اين تفاوت امتياز در آمريكا، سوئد و هلند به 14 امتياز مي رسد.

در اين مطالعه بانك ها و خدمات مالي، به ويژه در آلمان (23 درصد)، انگليس (22 درصد)، اسپانيا (19 درصد) و ايرلند (11 درصد) حداقل قابليت اعتماد را دارا مي باشند. اعتماد به بانك ها، در سطح جهاني، در حال حاضر 11 امتياز پايين تر از سال 2008 است، پاسخ دهندگان، به عملكرد ضعيف و رفتار غير اخلاقي به عنوان عوامل كليدي اشاره داشتند.

در همين حال، اين مطالعه نشان مي دهد كه شركت هاي چند مليتي كه مقر آن در بازارهاي توسعه يافته است همواره بيش از شركت هايي كه در بازارهاي نوظهور (چين، هند و مكزيك كمترين امتياز را دارند) مورد اعتماد مي باشد. علاوه بر اين، مطالعه بارومتر همچنين نشان داده است كه در غرب كسب و كارهاي كوچك بيشتر مورد اعتمادند در حالي كه كسب و كارهاي بزرگ در اقتصادهاي نوظهور مورد اعتمادترند.

به علاوه، اين گزارش نشان مي دهد كه تغيير چشمگيري در معيارهاي ايجاد اعتماد در شركت ها به وجود آمده است. امروزه ذينفعان، تاكيد بيشتري بر تعامل و يكپارچگي مبتني بر ويژگي هايي مانند رفتار خوب كاركنان، گوش دادن به مشتريان و ارايه شيوه هاي اخلاقي و شفاف دارند.

معيارهايي مانند عملكرد مالي و به عنوان "بهترين" محل كار به رسميت شناخته شدن، در سال 2008 تقريبا دو برابر (76 درصد) مهمتر از سال 2013 (39 درصد) بودند.

منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)