شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج حالت تاثيرگذار دست ها هنگام صحبت با ديگران
جمعه، 28 خرداد 1395 - 18:23 کد خبر:24219
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بسياري از ما در حين صحبت‌ كردن از دست هاي خود به صورت ناخود‌آگاه براي رساندن منظور استفاده مي‌كنيم ،بعضي ديگر نيز به تكنيك‌هاي زبان بدن آشنا هستند و در حين گفتگو از دست هاي خود براي تفهيم بيشتر كلام استفاده مي‌كنند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بسياري از ما در حين صحبت‌ كردن از دست هاي خود به صورت ناخود‌آگاه براي رساندن منظور استفاده مي‌كنيم ،بعضي ديگر نيز به تكنيك‌هاي زبان بدن آشنا هستند و در حين گفتگو از دست هاي خود براي تفهيم بيشتر كلام استفاده مي‌كنند.


امروز قصد داريم به حالت‌هاي قرارگيري دست بپردازيم كه به‌ جاي اينكه در گفتگو تاثير مثبت دارند ممكن است بر طرف مقابل حتي تاثير منفي نيز بگذارند.

لازم به ذكر است كه اين نكات بسته به تاثير منفي كه دارند از يك تا دَه امتياز بندي شده‌اند تا در به كاربردن اين حركات منفي در حين گفتگو دقت لازم را داشته باشيد.
۱. به هيچ وجه از انگشت وسط استفاده نكنيد.

به هيچ وجه در حين اشاره به تصاوير و اسلايد‌ها در حين ارائه بر روي پرده نمايش از انگشت وسط استفاده نكنيد. انجام اين كار حتي اگر شما منظوري نداشته باشيد ممكن است در نظر فرد يا افراد كنار شما توهين تلقي شود.

توصيه مي‌كنيم حتي براي نشان دادن و جلب توجه به يك موضوع از انگشت اشاره خود استفاده نكنيد و در عوض با دست باز مطلب را نشان دهيد. به اين عملكرد از لحاظ تاثير منفي بر طرف مقابل امتياز ۹ داده‌ايم بنابراين حتماً‌ از اين كار پرهيز كنيد.
۲. دست‌هاي خود را در پشت بدن قلاب نكنيد.

صحبت‌ كردن در اين حالت باعث مي‌شود شنونده فكر كند شما آمادگي لازم را براي مطالبي كه قصد داريد بيان كنيد نداريد. همان‌گونه كه ذكر شد بيشتر ما عادت داريم در حين صحبت‌ كردن از دست‌هاي خود براي تفهيم بيشتر موضوع كمك‌ بگيريم.

به اين ترتيب اگر دست‌ها در پشت بدن قلاب شده باشد باعث مي‌شود به نوعي در حين صحبت‌ كردن امكان استفاده از حركات دست ممكن نباشد.

جالب است بدانيد پروفسور ويليام مك‌نيل در آزمايشي دست‌هاي چند نفر را از پشت بست و از آنها خواست تا صحبت كنند.

در كمال تعجب اين افراد كه سخنوران قابلي بودند با دست‌هاي بسته در پشت، حين صحبت دچار مشكل مي‌شدند و رشته كلام از دستشان در مي‌رفت، از طرف ديگر شنوندگان نيز به راحتي قادر به درك مطالب گفته شده نبودند. ميزان آسيب قلاب كردن دست‌ها در حين گفتگو ۴ امتياز منفي است.
۳. دست‌ها را در زمان صحبت كردن دائم در جلوي بدن نگه نداريد.

نگه داشتن دست‌ها در جلو بدن زماني كه صحبت مي‌كنيم باعث مي‌شود تا شنونده احساس عدم اطمينان نسبت به صحبت‌هاي شما داشته باشد.

از طرف ديگر اگر حين صحبت كردن عادت داريد براي زمان طولاني دست‌ها را در جلوي بدن نگه‌ داريد اين حركت باعث مي‌شود اينگونه جلوه كند كه شما نگران چيزي هستيد و قصد داريد با اين حركت از خود دفاع كنيد يا اينكه قصد داريد اداي بچه مثبت‌ها را درآوريد.

دكتر ديويد دِستينو در آزمايشي نشان داد كه نگه‌داشتن دست‌ها در جلو بدن باعث مي‌شود اين حس در مخاطب تداعي شود كه نمي‌شود به فردي كه در حال صحبت است اطمينان كرد. به ميزان تاثير منفي و آسيب اين حركت ۷ امتياز داده‌ايم
۴. در حين صحبت، صورت، موها و بيني خود را با دست لمس نكنيد.

اگر عادت داريد در حين گفتگو دائم با دست‌ها صورت خود را لمس كنيد يا موهاي خود را مرتب نماييد توصيه مي‌كنيم از اين كار دست بكشيد، لمس صورت و بازي كردن با موها در حين گفتگو باعث مي‌شود حواس شنونده از مطلب مورد گفتگو پرت شود.

براي اثبات اين ادعا كافي است به حركات دست سخنوران معروف در حين صحبت كردن توجه كنيد، به شما قول مي‌دهيم فردي را نخواهيد يافت كه با وجود تسلط به نكات زبان بدن در حين گفتگو با مو‌هاي خود بازي كند يا با دست صورت خود را لمس كند.

جلب توجه فرد شنونده در حين گفتگو بسيار سخت است و به همين منظور بايد حركات دست شما با صحبت‌هايي كه گفته مي‌شود سازگار باشد. حتي اگر در حين صحبت كردن احساس كرديد قسمتي از صورت شما به خارش افتاده است تا جايي كه ممكن است از دست براي برطرف نمودن خارش جلوگيري كنيد.

لمس نقاط مختلف صورت و درست كردن مو در حين صحبت كردن از لحاظ امتياز بندي در رتبه سوم تاثير منفي بر گفتگو قرار دارد.
۵. در حين صحبت دست هاي خود را از مچ در قسمت جلو بدن آويزان نكنيد.

اگر به حركات سنجاب‌ها دقت كنيد خواهيد ديد كه اين موجودات دوست‌داشتني گاهي اوقات روي دوپا مي‌ايستند و دست هاي خود را از مچ در قسمت جلو بدن آويزان مي‌كنند، جالب اينجاست كه بعضي افراد نيز عادت دارند در حين صحبت همين حركت را انجام دهند.

آويزان بودن دست‌ها در قسمت جلو بدن اصلا صورت خوشي ندارد و شنونده احساس مي‌كند فرد سخنران خسته‌ است يا اينكه با بي‌حوصلگي حرف مي‌زند.

بنابر اين سعي كنيد در حين صحبت‌ كردن به جاي آويزان و راكد نگه‌داشتن دست‌ها، به آنها انرژي بخشيد و با انجام حركات گرم و پرانرژي به گفتگوي خود حلاوت بخشيده و نظر مخاطبان را به خود جلب كنيد. به آويزان نگه‌داشتن دست‌ها در قسمت جلو بدن از لحاظ القا حس منفي به مخاطب امتياز پنج مي‌دهيم.

منبع: فارنت