شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ نخستين تلگرام
چهارشنبه، 3 خرداد 1396 - 09:54 کد خبر:23488
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در چنين روزي به سال 1844 «ساموئل مورس» با دستگاه تلگرافي كه ساخته بود نخستين پيام را از شهر بالتيمور به شهر واشنگتن فرستاد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در چنين روزي به سال 1844 «ساموئل مورس» با دستگاه تلگرافي كه ساخته بود نخستين پيام را از شهر بالتيمور به شهر واشنگتن فرستاد.


در سال ۱۸۳۷ مورس در نيويورك استاد نقاشي بود. مورس اوقات فراغت خود را از تدريس صرف اختراع دستگاه رمز خود مي‌كرد. يكي از همكاران مورس به‌ نام آلفرد وايل (Alfred Vail) در فعاليت او شريك شد و ايجاد رمز الفباي مورس تاييد شد كه آن عبارت بود از اينكه در نتيجه قطع و وصل كوتاه و بلند بر نوار كاغذ نقطه و خط ايجاد مي‌كرد و شكل حروف و اعداد به اين شكل نمايش داده مي‌شد.

جهان بلافاصله از مزاياي تلگراف مورس آگاه شد و سازندگان دستگاه تلگراف به‌ منظور يافتن اولويت در تهيه آن با يكديگر به منازعه برخاستند حقيقت آن است كه تقدم آن بر دستگاه‌هاي كوك و ويتستون و اشتاينهايل چندان روشن نبود و اين موضوع را با نظر خوش نمي‌نگريستند كه نقاشي بي‌باكانه خود را وارد حريمي كرده است كه خاص متخصصان و دانشمندان باشد.

انگلستان به شخص ويتستون اعتماد كرد. او مرد دانشمند و روشن فكري بود و به زودي شروع به كارهاي فني كرد. كوك تيره‌روزي را به كلي از ياد برد. در آلمان به اختراع اشتانيهايل اعتماد كردند. فرانسه همچنان به دستگاه شاپ وفادار ماند. در سال ۱۸۴۳ روش ويتستون مورد قبول بسياري از كمپاني‌هاي راه‌آهن انگليس قرار گرفت و از آن به منظور مخابرات مربوط به كار خويش استفاده كردند و تلگراف‌هاي مردم را هم مي‌پذيرفت. در باوي‌ير دستگاه اشتانيهايل به‌طور رسمي به‌ كار مي‌رفت.

در پروس دستگاه صفحه‌دار زيمنس‌هالسكه كار مي‌كرد. در اطريش دستگاه بن مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اما در آمريكا مورس توانست مجلس سنا را مجاب سازد. مجلس جهت آزمايش اين روش مبلغ سي‌هزار دلار اعتبار براي خطي به طول ۶۴ كيلومتر مابين واشنگتن و بالتيمور را تصويب كرد. تاريخ افتتاح فرا رسيد و در روز ۲۴ ماه مه‌۱۸۴۴ به اتفاق هيات قضات و ميهمانان در واشنگتن و بالتيمور دستگاه تلگراف به‌ كار افتاد. در اين هنگام دختر جواني كتاب مقدس را باز كرد و آيه‌اي بدين صورت قرائت كرد.

«آيا خداوند چه چيزي را از كوه درآورد» اين كلمات براي اولين بار با رمز مورس به بالتيمور رسيد و ويل مدير خط تلگراف در بالتيمور همين جمله را بلافاصله با رمز مورس به آنان بازگشت داد. سرعت اين انتقال آثار شك و ترديد را برطرف كرد و تلاش‌ها براي مبارزه با روش مورس بي‌فايده ماند و تمام كشورها دستگاه‌هاي خود را به روش مورس مجهز كردند.

خطوط تلگراف با سرعتي سرسام‌آور مثل تار عنكبوت زمين‌ها را درمي‌نورديد. در سال ۱۸۵۰ طول خطوط از ۲۴۰۰ كيلومتر تجاوز كرد. در سال ۱۸۴۵ خطي ميان آمستردام و روتردام افتتاح شد. در سال ۱۸۵۵ امتداد خطوط تلگراف به ۴۵هزار كيلومتر مي‌رسيد. تمام اروپا غير از انگلستان و قسمت بزرگي از ساير نواحي جهان به تلگراف مورسي مجهز شدند و دوران پيري مخترع با ثروت و افتخار سپري شد در حالي‌كه غرق در افتخارات پوشيده از مدال‌ها و نشان‌هايي بود كه از طرف آكادمي‌ها و كشورها به او داده مي‌شد. مورس شخصا در مراسم افتتاح مجسمه خود حضور يافت و بدين‌سان روش او تا سال ۱۹۰۶ به انتقال اطلاعات در امر تلگراف به دنيا خدمت كرد.

منبع:دنياي اقتصاد