شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهبردهاي استراتژيك سال ۱۳۹۵ مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي اعلام شد .
چهارشنبه، 29 اردیبهشت 1395 - 10:32 کد خبر:23430
رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي گفت: در راهبردهاي استراتژيك سال ۱۳۹۵ اين مركز ورود سازماندهي شده به حوزه روابط عمومي موبايلي و شبكه‌‌هاي اجتماعي مورد تأكيد قرار گرفته است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، سيدقاسم بي‌نياز در چهارمين جشنواره روابط‌عمومي‌هاي برتر وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه وزارت راه و شهرسازي در سراسر كشور در مجموع 227 واحد روابط عمومي دارد كه از اين تعداد 212 واحد آن استاني و 15 واحد آن كشوري هستند گفت: چهارمين جشنواره روابط عمومي‌ها، همزمان با تاريخ 60 ساله روابط عمومي‌ها، با الگو گرفتن از گفتمان تدبير و اميد حاكم بر حمل و نقل و مسكن و شهرسازي در راستاي ارتقاي حقوق شهروندي شهروندان و با هدف نهادينه كردن و ترويج فرهنگ آزادي دسترسي به اطلاعات برگزار شده است.
رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني ادامه داد: در جشنواره‌هاي پيشين وظايفي نظير ارتباط با رسانه ها، چاپ و انتشار مجلات، انعكاس فعاليت‌ها و عملكردها، برگزاري نمايشگاه ها و ... كه ناظر بر عملكرد روابط عمومي‌ها بود مورد بررسي قرار مي‌گرفت به نحوي كه به جاي ارزيابي طرح و برنامه‌ها، فنون روابط عمومي مورد ارزيابي قرار مي‌گرفت. اما در چهارمين جشنواره با تأكيد بر برنامه‌ريزي، اثربخشي و مطالعات اجتماعي و افكار عمومي، مجموعه روابط عمومي‌هاي تابعه با رويكرد چگونگي اعتمادسازي، برجسته‌سازي، فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و مديريت افكار عمومي مورد ارزيابي قرار گرفتند.
وي محورهاي چهارمين جشنواره روابط عمومي‌هاي برتر را «روابط عمومي و پژوهش»، «روابط عمومي الكترونيك»، «روابط عمومي و حقوق شهروندي»، «روابط عمومي و مسئوليت اجتماعي و سرمايه اجتماعي»، «روابط عمومي و تبليغات اجتماعي»، «روابط عمومي و خلاقيت و نوآوري» و «روابط عمومي و پاسخگويي» عنوان و خاطرنشان كرد: تلاش براي تغيير نگرش و پارادايم هاي حاكم بر مجموعه، مهمترين ويژگي فصل نوين وزارت راه و شهرسازي است.
بي‌نياز مهمترين ويژگي‌هاي فصل نوين وزارت راه و شهرسازي را «باور به انسان،‌ حقوق اجتماعي و طبيعي او، چنانچه ايرانيان را شهرونداني واجد حق و مسئوليت مي‌شناسند»، «اتكاء به رويكردهاي تئوريك به عنوان مباني شناخت در حوزه‌هاي علوم انساني و مهندسي»، «تلاش بر ارايه راهكارهاي كارشناسي براي مواجهه با مأموريت هاي محوله به وزارت راه و شهرسازي»، «تلاش براي رعايت اعتدال و توجه دقيق براي پيشبرد ماموريت هاي حوزه راه و شهرسازي»، « اتخاذ رويكرد مبتني بر هزينه ـ فايده و تعيين اولويت هاي ملي در انجام پروژه ها»، «باور به آزادسازي بازار و حمايت از بخش خصوصي به مثابه رهيافتي ملي و در راستاي تحقق حقوق شهروندي»، «اعتقاد به اصل دانستن "حق شهروندان" و اتخاذ سياست شفافيت اطلاعات»، «باور به كاركرد مجامع، اصناف و اتحاديه ها به عنوان عناصر جامعه مدني و تعميق بخش دموكراسي در جامعه» و «ايمان به كاركرد صداقت در تعامل با شهروندان و بيان حقيقت و پرهيز از دروغ و رفتارهاي نمايشي» ذكر و اظهار كرد: وزارت راه و شهرسازي در فصل جديد خود،‌ فرايندي را آغاز كرد كه سنگ بناي آن باور به حرمت و كرامت انسان به مثابه شهرونداني واجد حق و مسئوليت بود.
وي با بيان اينكه در سال 1394 تعداد 283 هزار و 799 مورد مطلب در رسانه‌‌هاي كشور با موضوع راه و شهرسازي درج شده است كه نشان‌دهنده حجم فعاليت‌ها و امر اطلاع‌رساني در اين مجموعه وسيع است كه به طور ميانگين روزانه 777 خبر در طول سال منتشر شده، تأكيد كرد: بيش از 2500 مطلب منتشر شده در رسانه‌ها به دفاتر معاونان وزير راه و شهرسازي در ستاد و سازمان‌‌ها و شركت‌هاي تابعه و ادارات كل در شش ماهه دوم سال 1394 به صورت لحظه‌اي و آن‌لاين در هر روز كاري ارسال شده است.
به گفته بي‌نياز در راهبردهاي استراتژيك سال 1395 مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي، علاوه بر توجه به محتوا و شيوه‌هاي تعامل با شهروندان، بر توجه جدي به اينفوگرافي، موشن‌گرافي و عكس‌نوشته در انتقال پيام‌هاي وزارت راه و شهرسازي، ورود سازماندهي شده به حوزه روابط عمومي موبايلي و شبكه‌‌هاي اجتماعي، ايجاد گروه تحليلگران و گزارشگران حوزه راه و شهرسازي مورد تأكيد قرار گرفته است.

 

متن بيانيه پاياني هيئت داوران چهارمين جشنواره روابط عمومي‌هاي برتر وزارت راه و شهرسازي

باسمه تعالي

بيانيه هيئت داوران چهارمين جشنواره روابط عمومي‌هاي برتر وزارت راه و شهرسازي

اگر روابط عمومي را كوششي مديرانه، كارشناسانه، منظم و مستمر براي برقراري ارتباط دوسويه اقناعي و يا ترغيبي و منتج به همگرايي با افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بدانيم، در پهنه پيچيده جهان كنوني و شرايط دشوار جوامع جديد و نوظهور، كليه مؤسسات و سازمان‌ها براي جلب نظر، حمايت و پشتيباني مخاطبان، براي دستيابي به اهداف تعيين شده به روابط عمومي نياز دارند.
شايد بتوان روح و فلسفه روابط عمومي را ريشه‌دارترين عامل در فرهنگ اسلامي ايراني دانست. مردم‌داري، تعامل فكري، شكيبايي، بردباري در شنيدن، صداقت، استدلال و انصاف در پاسخگويي از برجسته‌ترين خصلت‌هاي اقوام ايراني است. جامعه انقلابي و اسلامي ايران اكنون كه فضاي جديدي را در عرصه توسعه پايدار، همه‌جانبه و انسان‌محور در راه تحقق مردم‌سالاري ديني تجربه مي‌كند، آغوش به روي پرسش و انتقاد خيرخواهانه و مسئولانه مي‌گشايد و بر وظيفه پاسخگويي به مردم اذعان مي‌نمايد و بر حرمت، كرامت و حقوق شهروندان پاي مي‌فشارد، به روابط عمومي كارآمد و اثربخش نيازمند است.
ارزيابي و نقد خردورزانه عملكردها و سنجش بي‌طرفانه و دقيق فعاليت‌هاي روابط عمومي‌ها با معيارهاي كارشناسانه و تخصصي به منظور ارتقاء سطح كيفي كار، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهديدها، كمك در رفع كاستي‌ها و نارسايي‌ها، ايجاد رقابت سالم، تشويق و قدرداني از مديران و كارشناسان موفق و تلاشگر و شكل‌دهي به الگوهاي مناسب و مؤثر، جزء ضروري و حتمي اقدامات توسعه بخش روابط عمومي كشور و روابط عمومي وزارت‌خانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي است.
در اين راستا مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي با همكاري شوراي عالي سياستگذاري روابط عمومي در اين وزارتخانه، چهارمين جشنواره انتخاب روابط عمومي‌هاي برتر را جهت ارزيابي فعاليت‌هاي روابط عمومي سازمان‌ها و ادارات كل و ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازي در دستور كار قرار داد و اينك كه به روز پاياني جشنواره رسيده‌ايم نتايج نهايي ارزيابي‌ها را به نمايندگي از هيئت عالي داوران به اطلاع مي‌رسانيم.
پس از برگزاري جلسات متعدد در شوراي سياستگذاري، ابتدا آيين‌نامه و شاخص‌هاي ارزيابي تهيه گرديد و سپس دستورالعمل، فرم زمان‌بندي و نحوه فراخوان آثار روابط عمومي‌ها اعلام شد.
همچنين هيئت داوران با هدف رعايت انصاف و عدالت‌محوري با توجه به امكانات و نوع فعاليت ذاتي، سازمان‌ها و ادارات تابعه را در 3 گروه قرار داد. گروه الف: روابط عمومي سازمان‌هايي كه رئيس آن سازمان معاون وزير و عضو شوراي معاونين وزارتخانه است. گروه ب: روابط عمومي ادارات كل راه و شهر سازي استان‌ها كه رئيس آن با حكم وزير محترم منصوب مي‌شود. گروه ج: روابط عمومي ادارات كل تابعه سازمان‌هاي گروه الف در سراسر كشور. هر روابط عمومي در هر فعاليت با روابط عمومي‌هاي هم گروه خود رقابت نمايد. در مرحله اول تصميم گرفته شد قالب معمول و سنتي ارزيابي فعاليت روابط عمومي‌ها كه مبتني بر وظيفه‌مداري و فعاليت‌محوري بدون توجه به اثربخشي است، كنار گذاشته شود و كاركردگرايي و اثربخشي مطمح نظر قرار گيرد، بر همين اساس براي نخستين بار در كشور قالب 25 ساله سنتي ارزيابي فعاليت‌هاي روابط عمومي درهم شكسته شد و 8 محور كاركردي شامل پژوهش، روابط عمومي الكترونيك، روابط عمومي و حقوق شهروندي، روابط عمومي و مسئوليت اجتماعي و سرمايه اجتماعي، تبليغات اجتماعي، روابط عمومي و اقتصاد مقاومتي، روابط عمومي، خلاقيت و نوآوري و روابط عمومي و پاسخگويي، جايگزين محورهاي وظيفه با تعيين اهداف اثر بخشانه شامل:1- اعتمادسازي 2- برجسته‌سازي 3- فرهنگ‌سازي 4- اطلاع‌رساني و اطلاع‌يابي 5- مديريت افكارعمومي 6- ارتقاء برند سازمان است.

بر همين اساس دستورالعمل و فراخوان تهيه و در آذر ماه 1394 به تمام واحدهاي روابط عمومي ارسال شد.
البته در بهمن ماه به عللي مقرر شد دو محور از محورهاي سنتي هم به اين 8 محور افزوده و زمان دريافت آثار هم 2 ماه تمديد شود كه دو محور «1- ارتباط با رسانه» و «2- تبليغات و نمايشگاه» به محورها اضافه و تا 15 ارديبهشت 95 فرصت پاسخ به فراخوان تمديد شد.
از نكات برجسته ديگر فراخوان آثار در اين جشنواره، دريافت آثار بر اساس فرم خوداظهاري هم در نوع اثر و هم در تعيين هدف و كاركرد بود؛ هر روابط عمومي در هر محور خوداظهار مي‌كرد كه چه فعاليت‌هايي داشته و هر فعاليت را با چه هدف و يا اهدافي انجام داده است و اثربخشي آن را چگونه اندازه‌گيري كرده است.
با اين ويژگي‌ها در گروه الف از 15 سازمان مشمول 12 سازمان و در گروه ب از 35 سازمان 32 سازمان از 2 محور تا 10 محور در جشنواره شركت كردند، اما شركت واحدهاي گروه ج با افت قابل توجه مواجه بود و از 160 واحد روابط عمومي گروه ج، 78 واحد در جشنواره شركت نكردند.
پس از دريافت و تفكيك كدگذاري آثار ده گروه كارشناسي كار ارزيابي را آغاز كردند، فرم‌هاي ارزيابي براي داوران توسط هيئت داوران تدوين و در اختيار آنان قرار گرفت، براي ارزيابي هر اثر 20 مؤلفه كمي و كيفي تعيين شده بود و براي هر مؤلفه 1تا 5 امتياز تعيين شد. يعني هر اثر حداكثر 100 و حداقل 20 امتياز را مي‌توانست به خود اختصاص دهد. به طور خلاصه 10 گروه كار شناسي با 25 كارشناس، 800 بسته فعاليت را با 3000 نفرساعت فعاليت بررسي و 127 اثر برتر را قابل طرح در شوراي سياستگذاري و هيئت داوران دانستند.
هيئت داوران تصميم گرفت آثاري كه كمتر از 40 امتياز از 100 امتياز را كسب كرده‌اند از دور رقابت خذف كند و آثاري را در رتبه اول ارزيابي كند كه بالاي 60 امتياز داشته باشند و اگر بهترين اثر در هر محور امتياز بالاي 40 اما كمتر از 60 را حائز شد، حسب مورد رتبه دوم يا سوم بدهد.
به منظور حفظ حقوق واحدهايي كه در تمام محورها و يا اكثر محورها شركت كرده‌اند، هيئت داوران تصميم گرفت برگزيده‌هايي نيز با عنوان برترين برترين‌ها از ميان مجموع امتيازات داشته باشد.
در گروه اول 4 برگزيده از اين نوع و در گروه ب 6 و در گروه ج 10 برگزيده با عنوان برترين برترين‌ها را نيز انتخاب كرد كه به سمع و نظر شما خواهد رسيد.
هيئت داوران با كمك گروه‌هاي كارشناسي گزارشي از نقاط قوت و نقاط ضعف در هر محور و هر گروه تدوين كرده است كه در اختيار مدير محترم مركز ارتباطات و روابط عمومي وزارت راه وشهر سازي قرار خواهد داد.
شوراي عالي سياستگذاري و هيئت داوران چهارمين جشنواره روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي، كتابچه دستورالعمل و فرم‌هاي فراخوان و فرم‌هاي ارزيابي و اين بيانيه را از اسناد قابل توجه و مستند تاريخ ارزيابي روابط عمومي‌هاي كشور دانسته و پيشنهاد ثبت و حفظ آن در مبادي ذي‌ربط به ويژه دبيرخانه شوراي هماهنگي تبليغات دولت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را دارد.
با ارزوي توفيق و اعتلا و ارتقاي بينش و دانش روابط عمومي در وزارت راه و شهرسازي و كشور و با تقديم گرمترين درودها، بدرودتان مي‌گويم.

 

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي