شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تصويب 27 ارديبهشت، روز ملي ارتباطات و روابط عمومي در تقويم رسمي كشور
چهارشنبه، 27 اردیبهشت 1402 - 09:48 کد خبر:23205
در تاريخ ۸۵/۱۰/۲ مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام كرد: نامگذاري روز ۲۷ ارديبهشت به عنوان روز روابط عمومي نشان از اهتمام جدي مسؤلان نسبت به اهميت و كاركرد نهاد روابط عمومي دارد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در آخرين روزهاي سال1384، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به پيشنهاد مديركل دفتر تبليغات و اطلاع رساني طي درخواستي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا با عنايت به لزوم توجه خاص به روابط عمومي در ايران و ضرورت توجه به اين مقوله از طريق نامگذاري يك روز خاص به اين نام، روزي به نام روز روابط عمومي نامگذاري شود. وي در اين نامه به پيگيري‌ها و پيشنهادات انجمن‌ها و مؤسسات فعال روابط عمومي در اين خصوص اشاره كرده بود و دلايل برجسته نامگذاري اين روز را اينگونه اعلام كرده بود:

ـ برجسته‌ سازي روابط عمومي در سطح افكار عمومي
ـ تبيين ضرورت توجه به مقوله روابط عمومي در سطح مديران ارشد و ارتقاي ديدگاه آن‌ها در اين خصوص
ـ تجميع مراسم مختلف گرامي‌داشت روابط عمومي در يك روز معين

در پاسخ به اين درخواست مدير كل دبيرخانه شوراي فرهنگي عمومي طي نامه‌ شماره ۱۵۵۵/الف مورخ ۸۵/۹/۱۹ اعلام كرد: در خصوص پيشنهاد نامگذاري يك روز به عنوان «روز روابط عمومي» برابر مصوبه جلسه ۵۹۰ مورخ ۸۵/۶/۲۸ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز ۲۷ ارديبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومي» تعيين و اعلام مي‌گردد.

پس از آن در تاريخ ۸۵/۱۰/۲ مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام كرد: نامگذاري روز ۲۷ ارديبهشت به عنوان روز روابط عمومي نشان از اهتمام جدي مسؤلان نسبت به اهميت و كاركرد نهاد روابط عمومي دارد.

اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط عمومي
اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط عمومي در روز پنج‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ماه ۱۳۸۶ در سالن كنفرانس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد. در اين همايش همچنين تمبر يادبود روز ملي ارتباطات و روابط عمومي با حضور رييس‌جمهور و وزراي صنايع و معادن، مسكن و شهرسازي و سخنگو و رييس شوراي اطلاع‌رساني دولت رونمايي شد.

همچنين آيين‌نامه بزرگداشت «روز روابط عمومي» در ۵ فصل و ۱۱ ماده از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت در مورخه ۸۵/۱۲/۱۳ تصويب و ابلاغ شد؛ و اينگونه روابط عمومي پس از ۵۶ سال، روزي را به نام خودش ثبت كرد.

روابط عمومي ايران در مسير حرفه اي شدن
روابط عمومي در ايران عليرغم همه مشكلات پيش رو كه طبيعت يك جامعه بالنده و در مسير توسعه و پيشرفت است،‌ خوشبختانه به سوي ايفاي نقش حرفه اي خود و اثر گذاري بيشتر در مناسبات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و بين المللي گام بر مي دارد.

اينك و حال كه بعد از سالها تلاش و پيگيري مستمر دست‌اندركاران روابط عمومي و جامعه ارتباطات كشور، نتيجه اين اقدامات براي نامگذاري روزي با نام روابط عمومي به ثمر نشسته است، ‌بايد تلاش كنيم تا بتوانيم اهدافي را كه براي ثبت چنين عنواني در تاريخ رسمي كشور در نظر داشته ايم بيش از پيش محقق كنيم. اين موضوع هنگامي اهميت بيشتري پيدا مي كند كه در نظر داشته باشيم27 ارديبهشت ماه روزي است كه در سطح جهاني نيز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتي نامگذاري شده است.

روز ۲۷ ارديبهشت، تداعي كننده اهميت و نقش روز افزون اين بخش از دانش بشري است كه با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه هاي مختلف تبديل شده و امروزه تصور فعاليت هيچ نهاد و سازماني بدون فعاليت هاي اين بخش، اعم از ارزيابي قدرت و ضعف سازمان ها تا شكل دهي افكار عمومي و برقراري ارتباطات درون و برون سازماني، بيش از پيش دور از ذهن مي نمايد.

روز روابط عمومي بهانه‌اي است تا بار ديگر به همديگر يادآوري كنيم،‌ نمادهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي يك جامعه در گرو ساز و كارهايي هايي همچون توزيع عادلانه اطلاعات، روشن‌گري افكارعمومي، مردم مداري و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزايش سطح مشاركت مردمي است كه بدون هيج شك و مجامله اي ماموريت انجام آن به عهده مديريت روابط عمومي سازمان‌ها، نهادها، شركت ها و ديگر مراكز اجتماعي، سياسي، فرهنگي،‌ اقتصادي و مجموعه سازمان هاي دولتي و خصوصي است.