شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دو اشتباه بزرگ بيل گيتس چه بود؟
سه شنبه، 7 اردیبهشت 1395 - 11:16 کد خبر:22793
‌بيل گيتس براي مدت ۲۵ سال مديرعامل مايكروسافت بود. او در سال ۲۰۰۰ از اين سمت كنار رفت. او يك استارت آپ دو نفره را به يك شركت بزرگ تكنولوژي چند صد ميليارددلاري تبديل كرد و خود نيز به پولدارترين مرد جهان تبديل شد. اما هر مديرعامل بزرگي هم اشتباهاتي دارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، ‌بيل گيتس براي مدت ۲۵ سال مديرعامل مايكروسافت بود. او در سال ۲۰۰۰ از اين سمت كنار رفت. او يك استارت آپ دو نفره را به يك شركت بزرگ تكنولوژي چند صد ميليارددلاري تبديل كرد و خود نيز به پولدارترين مرد جهان تبديل شداما هر مديرعامل بزرگي هم اشتباهاتي دارد.

به گفته Brad Silverberg كه براي 10 سال (از ۱۹۹۰) يكي از معاونان گيتس بوده، او نيز دو اشتباه بزرگ در دوران كاري‌اش داشت. اول اينكه لابي موفقي با بخش دولتي نداشت و دوم اينكه مزيت‌هاي اينترنت را از آن آغاز در نظر نگرفت. به گفته Silverberg مهم‌ترين اشكال بيل گيتس اين بود كه در حالي كه رقباي اين شركت لابي مناسبي با دولت داشتند گيتس معتقد بود دولت بايد مايكروسافت را به حال خود بگذارد.  Silverberg مي‌گويد گيتس با دولت و سياستمداران در آغاز كار هيچ ارتباطي برقرار نمي‌كرد چون تصور مي‌كرد رقابت منصفانه‌اي در بازار دارد و ارزش‌هاي قابل توجهي براي مشتريانش ايجاد مي‌كند و نياز به رويكرد نزديكي به دولت ندارد اما اين ديدگاه اشتباه بود چون خيلي زود دولت آمريكا و اتحاديه اروپا جنگ بزرگي بر ضد مايكروسافت به راه انداختند. در سال ۲۰۰۰ قاضي جكسون، مايكروسافت را به شكستن قانون ضد تراست متهم كرد. به گفته او مايكروسافت از طريق مرورگر اينترنت اكسپلورر در ويندوز عليه قانون ضد تراست عمل كرده است.

دعواي حقوقي مايكروسافت بر سر اين قانون و اينترنت اكسپلورر براي چند سال اين شركت را به شدت نزد افكار عمومي زير سوال برد. Silverberg همچنين اعتقاد دارد كه به جز اين بيل گيتس اينترنت را هم ناديده گرفت چراكه مي‌خواست امپراتوري ويندوز را حفظ كند.  او مي‌گويد: بيل به دشواري متوجه شد كه چگونه مي‌تواند به تهديدها و فرصت‌هاي اينترنت بايد پاسخ دهد. در اوخر دهه ۹۰ ميلادي و در زماني كه شما صاحب ويندوز هستيد همه چيز عالي است و چرا شما بايد به فكر تغيير باشيد؟ نگاه بيل گيتس محافظت از ويندوز در اين فضا بود اما اين استراتژي در سال ۲۰۰۰ ديگر قادر به نجات مايكروسافت نبودبا توجه به اين دو مورد Silverberg براي بيل گيتس احترام خاصي قائل است. به گفته او چشم‌اندازي كه بيل‌گيتس براي ايجاد يك امپراتوري نرم‌افزاري ايجاد كرد و تلفيق نگاه داشتن يك پلت‌فرم براي تجارت باعث شد كه هم در بخش مشتريان عمومي و هم مشتريان شركتي مايكروسافت به موفقيت قابل توجهي برسد. از اين جهت به عقيده او بيل گيتس يكي از بزرگ‌ترين مديران عامل تاريخ تجارت است.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3750